مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

308
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی مهارت های تفکر انتقادی و رابطه آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان ورودی سال تحصیلی 86-1385 دانشگاه اصفهان تشکیل داده اند. در این پژوهش, تعداد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 199 نفر برآورد شد و برای جمع آوری اطلاعات از آزمون استاندارد مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) استفاده گردید. هم چنین, برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان دادکه میانگین نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان (11.46±3.30) بوده است. از هفت دانشکده دانشگاه اصفهان, تنها در دانشکده ادبیات بین رتبه آزمون سراسری و نمره آزمون مهارت های تفکر انتقادی در حیطه ارزش یابی و در نمره کل آزمون, همبستگی معناداری مشاهده شد. هم چنین, در کل دانشگاه اصفهان بین رتبه دانشجویان با نمره حیطه تجزیه و تحلیل, همبستگی معناداری مشاهده گردید. در مقایسه میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در کل دانشگاه اصفهان, میانگین نمرات حیطه استدلال قیاسی پسران بالاتر از دختران بود (P<0.05) در حالی که در سایر حیطه های تفکر انتقادی, اختلاف معناداری بین دختران و پسران دانشجو مشاهده نشد. بنابراین, می توان این گونه نتیجه گرفت, که آزمون سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور در نحوه گزینش دانشجو, به مهارت های تفکر انتقادی توجه شایسته ای نکرده است. لذا نیاز است دانشگاه برای آموزش و گسترش این تفکر, در برنامه ریزی های آموزشی به آن عنایت داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اطهری، زینب السادات، شریف، مصطفی، و بختیارنصرآبادی، حسنعلی. (1389). بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(2 (پیاپی 2-59))، 15-37. SID. https://sid.ir/paper/386190/fa

Vancouver: کپی

اطهری زینب السادات، شریف مصطفی، بختیارنصرآبادی حسنعلی. بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1389؛2(2 (پیاپی 2-59)):15-37. Available from: https://sid.ir/paper/386190/fa

IEEE: کپی

زینب السادات اطهری، مصطفی شریف، و حسنعلی بختیارنصرآبادی، “بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 2، no. 2 (پیاپی 2-59)، pp. 15–37، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386190/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button