مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,611
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

697
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب دانشجویان پرستاری در مورد بازاندیشی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 112

چکیده

 مقدمه: بازاندیشی به عنوان یک راهبرد آموزشی موثر مورد تاکید پژوهشگران قرار گرفته است اما تحقیقات کیفی اندکی در مورد نتایج حاصل از بکارگیری آن وجود دارد. این پژوهش برای پاسخ گویی به این سوال که مکانیزم های تاثیر بازاندیشی بر تجارب بالینی چیست؟ انجام شد.روش ها: این پژوهش کیفی به روش گراندد تئوری انجام شده, گروه هدف 20 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری با تجربه 10 هفته برنامه بازاندیشی بودند. به دانشجویان یک راهنما در مورد نحوه انجام بازاندیشی داده و از آنان خواسته شد تا تفکرات خود را پیرامون تجارب به دست آمده از محیط بالینی در ژورنال های شخصی خود, که به صورت هفتگی به پژوهشگر تحویل داده می شد, بنویسند. سپس به آنها بر اساس مقیاس سطوح بازاندیشی و راهبردهای تفکر در پرستاری, بازخورد مناسب داده می شد. در پایان مدت مذکور, دانشجویان در دو گروه 10 نفره در مصاحبه گروه متمرکز شرکت نمودند. مطالب نسخه برداری شده به روش کیفی تحلیل شد و کدگذاری آن طی سه مرحله انجام و داده ها طبقه بندی و نام گذاری گردید. نام های طبقه بندی, درون مایه های به دست آمده از این پژوهش است.نتایج: یافته ها نشان داد که فرایند تاثیر بازاندیشی بر تجارب بالینی در 5 حیطه مراقبت, تفکر, تلفیق نظریه و عمل, مکانیزم های خودتنظیمی و انگیزش پدیدار می شود.نتیجه گیری: تجارب دانشجویان از برنامه بازاندیشی نشان می هد که بازاندیشی موجب رویکرد کلی نگر به بیمار, تاثیرگذاری بر تفکر, پیوند نظریه و عمل و تقویت مکانیزم های خودتنظیمی و انگیزش می شود. متغیر انگیزش به عنوان متغیر مرکزی بر تمامی چهار درون مایه دیگر تاثیر گذاشته و از آنها تاثیر می پذیرد. عنصر انگیزش به عنوان متغیر مرکزی می تواند به عناصر این چرخه اضافه شود. تلفیق بازاندیشی در برنامه های پرستاری قابل توصیه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معطری، مرضیه، و عابدی، حیدرعلی. (1387). تجارب دانشجویان پرستاری در مورد بازاندیشی: یک مطالعه کیفی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1 ( پیاپی 19))، 101-112. SID. https://sid.ir/paper/391031/fa

    Vancouver: کپی

    معطری مرضیه، عابدی حیدرعلی. تجارب دانشجویان پرستاری در مورد بازاندیشی: یک مطالعه کیفی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1387؛8(1 ( پیاپی 19)):101-112. Available from: https://sid.ir/paper/391031/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه معطری، و حیدرعلی عابدی، “تجارب دانشجویان پرستاری در مورد بازاندیشی: یک مطالعه کیفی ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 1 ( پیاپی 19)، pp. 101–112، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391031/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا