Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تمایزگذاری دانشجویان علوم پزشکی با پیشرفت تحصیلی بالا و پائین بر اساس مولفه های اهمال کاری تحصیلی و عوامل استرس زا

صفحات

 صفحه شروع 200 | صفحه پایان 213

چکیده

 زمینه پیشرفت تحصیلی پیامد تعدادی از متغیرهای پیشایندی فردی-اجتماعی است که اهمال کاری و استرس از پیش بین های مهم آن هستند. پژوهش حاضر به تمایزگذاری دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین بر اساس مولفه های اهمال کاری و عوامل استرس زای روانی-اجتماعی پرداخته است. مواد و روش ها روش تحقیق در مرحله اول از نوع همبستگی و با توجه به اینکه در مرحله بعد تفاوت گروه های حاصل از لحاظ تعدادی متغیر بررسی می شود از پس رویدادی می باشد. از لحاظ روند تحلیلی تابع تشخیص که جزء روش های مبتنی بر فرد است, برای تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه مورد بررسی کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-97 بودند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری طبقه ای با لحاظ طبقات جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان استفاده شد. حجم نمونه برآورد شده برابر با 367 دانشجو می باشد. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از دو ابزار اندازه گیری پرسشنامه ادراک حوادث استرس آور و آزمون اهمال کاری و نمره کل معدل استفاده شد. یافته ها نتایج تحلیل منجر به یک تابع تشخیصی شد که به طور معنی دار دانشجویان با پیشرفت تحصیلی پایین و بالا از هم تمیز می داد. هرچند مولفه های مربوط به استرس در این تمایزگذاری نقش معنی دار نداشتند؛ ولی در مولفه های مربوط به اهمال کاری دانشجویان با پیشرفت تحصیلی پایین, میانگین های بالاتری نسبت به دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا داشتند. بیشترین اختلاف میانگین های دو گروه در اهمال کاری ناشی از خستگی و سپس در اهمال کاری عمدی و اهمال کاری ناشی از بی برنامگی بود. نتیجه گیری برای پیشگیری از آسیب های تحصیلی حاصل از اهمال کاری پیشنهاد می شود دانشجویان, مفهوم اهمال کاری و نشانه های آن را بهتر بشناسند, از عواقب آن آگاهی پیدا کنند و از طریق آموزش های منظم, تمرین خود کنترلی و مدیریت زمان از آسیب های ناشی از آن بکاهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدعلیزاده نوبر، سهیلا، مصرآبادی، جواد، و مشحونی، شبنم. (1398). تمایزگذاری دانشجویان علوم پزشکی با پیشرفت تحصیلی بالا و پائین بر اساس مولفه های اهمال کاری تحصیلی و عوامل استرس زا. طب جنوب، 22(4 )، 200-213. SID. https://sid.ir/paper/394858/fa

    Vancouver: کپی

    محمدعلیزاده نوبر سهیلا، مصرآبادی جواد، مشحونی شبنم. تمایزگذاری دانشجویان علوم پزشکی با پیشرفت تحصیلی بالا و پائین بر اساس مولفه های اهمال کاری تحصیلی و عوامل استرس زا. طب جنوب[Internet]. 1398؛22(4 ):200-213. Available from: https://sid.ir/paper/394858/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا محمدعلیزاده نوبر، جواد مصرآبادی، و شبنم مشحونی، “تمایزگذاری دانشجویان علوم پزشکی با پیشرفت تحصیلی بالا و پائین بر اساس مولفه های اهمال کاری تحصیلی و عوامل استرس زا،” طب جنوب، vol. 22، no. 4 ، pp. 200–213، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا