مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,369
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش و نگرش معلمان ابتدایی شهر تهران در مورد اختلالات یادگیری و نقص-توجه/بیش فعالی و ارتباط آن با ویژگی های معلمان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه و اهداف: اختلالات یادگیری و بیش فعالی/نقص توجه از شایع ترین اختلالات دوره کودکی به شمار می رود که در بسیاری از موارد با یکدیگر هم آیند بوده و تاثیر فراوانی ازنظر تحصیلی بر زندگی و آینده کودکان مبتلا دارد. ازاین روی, دانش و نگرش در خصوص این اختلالات از سوی معلمان به خصوص در سال های اولیه تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از انجام پژوهش پیش رو بررسی دانش و نگرش معلمان ابتدایی شهر تهران در مورد اختلال نقص توجه/بیش فعالی و ارتباط آن با ویژگی های معلمان بود. مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 200 نفر از معلمان ابتدایی تهران انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای از مناطق آموزش و پرورش در چهار قسمت شمال, جنوب, شرق و غرب تهران انجام شده است و سپس, از بین آن ها مدارس نهایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. بررسی با استفاده از سه پرسشنامه شامل اطلاعات جمعیت شناختی, سنجش دانش و نگرش اختلال نقص توجه/بیش فعالی و سنجش دانش و نگرش اختلال یادگیری انجام شد. اعتبار پرسشنامه به تائید پنج نفر از روان پزشکان کودک رسید و برای بررسی پایایی آن, آزمون باز آزمون انجام شد که ضریب آلفای کرونباخ 0.89 به دست آمد. یافته ها: بین دانش و نگرش معلمان درباره اختلالات یادگیری و دانش و نگرش آن ها درباره بیش فعالی/نقص توجه رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد. میانگین نمره دانش هر دو اختلال در زنان به صورت معناداری بالاتر از میانگین مردان بود, اما بین دانش و نگرش معلمان درباره اختلالات یادگیری و نقص توجه/بیش فعالی با سن, مدرک تحصیلی و سابقه تدریس آن ها رابطه معناداری دیده نشد. نتیجه گیری: معلمانی که درباره یکی از این دو اختلال دانش بیشتر و نگرش مثبت تری داشتند, در اختلال دیگر نیز نمرات بالاتری به دست آوردند. معلمان زن دانش بیشتری درباره این دو اختلال نسبت به معلمان مرد داشتند. به نظر می رسد معلمان مرد نیازمند آموزش بیشتری در این زمینه می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامت بخش، نینا، خادمی، مژگان، نوربخش، سیما سادات، راجزی اصفهانی، سپیده، داوری آشتیانی، رزیتا، و رازجویان، کتایون. (1395). بررسی دانش و نگرش معلمان ابتدایی شهر تهران در مورد اختلالات یادگیری و نقص-توجه/بیش فعالی و ارتباط آن با ویژگی های معلمان. طب توانبخشی، 5(3)، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/239721/fa

    Vancouver: کپی

    سلامت بخش نینا، خادمی مژگان، نوربخش سیما سادات، راجزی اصفهانی سپیده، داوری آشتیانی رزیتا، رازجویان کتایون. بررسی دانش و نگرش معلمان ابتدایی شهر تهران در مورد اختلالات یادگیری و نقص-توجه/بیش فعالی و ارتباط آن با ویژگی های معلمان. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(3):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/239721/fa

    IEEE: کپی

    نینا سلامت بخش، مژگان خادمی، سیما سادات نوربخش، سپیده راجزی اصفهانی، رزیتا داوری آشتیانی، و کتایون رازجویان، “بررسی دانش و نگرش معلمان ابتدایی شهر تهران در مورد اختلالات یادگیری و نقص-توجه/بیش فعالی و ارتباط آن با ویژگی های معلمان،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 3، pp. 1–11، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button