Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,264
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تدریس تحول آفرین در اشتیاق تحصیلی و رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: شیوه ی رهبری که اساتید در کلاس درس بکار می گیرند, تاثیر شگرفی بر تحولات فکری, رفتاری و تحصیلی دانشجویان می گذارد. تدریس تحول آفرین با ارائه بینشی نوین به مدیریت کلاس, افق تازه ای را پیش روی محققان تربیتی قرار داده است. هدف از این مطالعه بررسی نقش تدریس تحول آفرین در اشتیاق تحصیلی و رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان علوم پزشکی بود. . روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان به تعداد 384 دانشجو محاسبه که به روش تصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های تدریس تحول آفرین (بوجامپ و همکاران, 2016), مقیاس اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران, 2004) و رفتار تسهیم دانش (واندرهوف و همکاران, 2004) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای آماری SPSS, Amos استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای تدریس تحول آفرین و متغیرهای اشتیاق تحصیلی و تسهیم دانش رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (0/001=p), همچنین یافته ها بیانگر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین اشتیاق تحصیلی و تسهیم دانش بود(p=0/001). نتایج به دست آمده از مدل معادله ساختاری نشان داد که تدریس تحول آفرین بر اشتیاق تحصیلی و تسهیم دانش تاثیر مستقیمی دارد (p=0/001). همچنین نتایج تحقیق نشان داد, اشتیاق تحصیلی تاثیر مستقیمی بر متغیرهای تسهیم دانش دارد (p=0/001). نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش تدریس تحول آفرین به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اشتیاق تحصیلی تاثیر دارد. از سویی دیگر نقش اشتیاق تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان در پژوهش های مختلف مورد تائید قرار گرفته است. لذا دانشگاه ها باید برنامه هایی را برای بهسازی اعضای هیئت علمی در زمینه استفاده از روش های تدریس تحول آفرین طراحی و اجرا نموده و مشوق ها و محرک های استفاده از روش تدریس تحول آفرین را فراهم نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکپور، عباس، اعتمادی زاده، هدایت اله، و صمدی مبصر، مصطفی. (1398). نقش تدریس تحول آفرین در اشتیاق تحصیلی و رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(2 )، 22-31. SID. https://sid.ir/paper/401883/fa

    Vancouver: کپی

    خاکپور عباس، اعتمادی زاده هدایت اله، صمدی مبصر مصطفی. نقش تدریس تحول آفرین در اشتیاق تحصیلی و رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1398؛11(2 ):22-31. Available from: https://sid.ir/paper/401883/fa

    IEEE: کپی

    عباس خاکپور، هدایت اله اعتمادی زاده، و مصطفی صمدی مبصر، “نقش تدریس تحول آفرین در اشتیاق تحصیلی و رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 2 ، pp. 22–31، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا