مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل, از دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی در مراکز اختلالات یادگیری شهر اصفهان, 30 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. بهره هوشی و توانایی خواندن دانش آموزان با استفاده از ماتریس های پیشرونده هوش ریون کودکان و آزمون خواندن به ترتیب اندازه گیری شد. سپس کودکان به پرسش نامه سبک های اسناد کودکان (CASQ) قبل و بعد از جلسات آموزشی پاسخ دادند. گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی آموزشی برنامه ایمن سازی روانی (2 جلسه در هفته؛ جلسه ای 60 دقیقه) شرکت کردند. نتایج با استفاده از t مستقل, تحلیل کوواریانس, شاپیرو- ویلک, لون و اندازه های مکرر در متن نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه ایمن سازی به طور معنادار (P<0.001) موجب کاهش سبک اسناد بدبینانه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. تحلیل اندازه های مکرر نشان داد که تفاوت بین نمره های پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری در سطح (P=0.001) و تفاوت بین نمره های پس آزمون و پیگیری در سطح (P=0.05) معنادار است.نتیجه گیری: به نظر می رسد کاربرد مداخله ایمن سازی روانی می تواند به عنوان یک برنامه آموزشی و توانبخشی منجر به تغییر در باورهای بدبینانه دانش آموزان پسر دارای اختلال نارساخوانی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پهلوان نشان، سحر، پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، ساجدی، فیروزه، و شکری، امید. (1393). تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 15(3)، 52-62. SID. https://sid.ir/paper/43126/fa

    Vancouver: کپی

    پهلوان نشان سحر، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، ساجدی فیروزه، شکری امید. تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1393؛15(3):52-62. Available from: https://sid.ir/paper/43126/fa

    IEEE: کپی

    سحر پهلوان نشان، معصومه پورمحمدرضای تجریشی، فیروزه ساجدی، و امید شکری، “تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 15، no. 3، pp. 52–62، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43126/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button