مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تبریز در مورد وسایل کمک آموزشی در تابستان 81

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: آموزش علوم پزشکی مستلزم وجود برنامه آموزشی کارآمد، اساتید مجرب و امکانات فنی مورد نیاز می باشد. در این میان دگرگونی روشهای تعلیم و تربیت از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه آموزشی نوین لزوم به کارگیری تکنولوژی جدید را فراهم می آورد. نارسایی روشهای آموزش سنتی لزوم تغییر در آنها را مطرح می سازد و اجرای این تغییر مستلزم آموختن فنونی است که مدرس باید بیاموزد. به علاوه کیفیت تحصیلی دانشجویان توانایی یاددهی مدرسان، کیفیت وسایل کمک آموزشی از جمله شخصهای کیفی نظام آموزش پزشکی است. هدف از این تحقیق بررسی میزان دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تبریز است تا کمبودهای تجهیزاتی با دید روشن بررسی و نقایص آموزشی اساتید در ارتباط با نحوه بکارگیری وسایل با اجرای دوره های لازم برطرف شود. شاید گامی باشد جهت ارتقای کیفیت روشهای آموزشی و سطح علمی دانشجویان پزشکی. روشها: این مطالعه به صورت توصیفی – مقطعی انجام شد حجم نمونه مورد مطالعه را 101 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی تشکیل می دادند که بطور راندوم در دو گروه 1) علوم پایه (6/39%) 2) فیزیوپاتولوژی و بالینی (4/60%) انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه کتبی شامل 6 سوال دانش، 11 سوال نگرش و 9 سوال عملکرد بود. یافته ها: از میان حجم نمونه مورد مطالعه که 5/54% آنها در دوره های آموزشی وسایل کمک آموزشی شرکت کرده بودند درصد بیشتری از اساتید تخته سیاه را ساده ترین وسیله (5/50%) و وایت بورد را در دسترس ترین (6/39%) اولویت بندی کردند. اما میزان استفاده اساتید از تخته سیاه 9/12% (چهارمین وسیله مورد استفاده) است که به نظر می رسد با نگرش اساتید در مورد تاثیر کم آن بر یادگیری (9/8%) در ارتباط باشد. اکثر اساتید (8/20%) ویدئو پروژکتور را موثرترین وسیله در یادگیری دانشجویان دانسته اند در حالیکه میزان استفاده آنها از این وسیله به 9/8% کاهش داشته و این شاید به دلیل پایین بودن امکان دسترسی اساتید به ویدئو پروژکتور است که تنها 4% آنها، این وسیله را در دسترس ترین دانسته اند. نتیجه: از موارد مورد بررسی تعیین تاثیر دانش اساتید بر نگرش و عملکرد آنها در مورد وسیله خاص بود مثلا 5/50% آنها با روش استفاده از ویژیولایزر اصلا آشنایی نداشته و این سبب نگرش مبهم بیشترین تعداد آنها (7/34%) مورد مفید بودن، همچنین عدم کاربرد آن شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوش باطن، منوچهر، احساسات وطن، مهدی، شیرودبخشی، آزاده، عبدالعلیان، فاطمه، و نامداری، فرشاد. (1381). بررسی دانش نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تبریز در مورد وسایل کمک آموزشی در تابستان 81. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/432945/fa

    Vancouver: کپی

    خوش باطن منوچهر، احساسات وطن مهدی، شیرودبخشی آزاده، عبدالعلیان فاطمه، نامداری فرشاد. بررسی دانش نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تبریز در مورد وسایل کمک آموزشی در تابستان 81. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/432945/fa

    IEEE: کپی

    منوچهر خوش باطن، مهدی احساسات وطن، آزاده شیرودبخشی، فاطمه عبدالعلیان، و فرشاد نامداری، “بررسی دانش نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تبریز در مورد وسایل کمک آموزشی در تابستان 81،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/432945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button