Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

236
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کیفی تبلیغات تجاری و جنبه های اخلاقی آن در پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 63

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی کیفی دیدگاه ها, نگرش ها و احساسات متخصصان پزشکی در رابطه با تبلیغ و مسایل اخلاقی مرتبط با آن است. بدین منظور 12 متخصص پزشکی (پوست, مو و زیبایی؛ جراحی؛ غدد؛ ارتوپدی؛ چشم) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق فردی صورت گرفت. داده های کلامی, پس از آن که کلمه به کلمه ثبت شدند مورد تحلیل محتوی قرار گرفتند. تحلیل نتایج به روش کلایزی در هفت مقوله قرار گرفت و نتایج به دست آمده نشان داد که پزشکان, تبلیغات پزشکی موجود را به دو صورت مناسب و نامناسب (اخلاقی و غیراخلاقی) دسته بندی کرده, موافق تبلیغ مناسب (اخلاقی) هستند. پزشکان مورد بررسی ضمن این که به شیوه های تبلیغی وقوف مطلوب داشتند شیوه های تبلیغی در ایران را اخلاقی تر ارزیابی کردند. پزشکان مورد بررسی دلیل استفاده برخی از پزشکان از شیوه های تبلیغی نامناسب را روحیه سودجویی, چشم و هم چشمی, نیازهای اقتصادی و شهرت طلبی قلمداد کرده, در عین حال اعتقاد داشتند که بهترین تبلیغ برای پزشک انجام دقیق و کامل فعالیت هایی است که در جامعه برای پزشکان در نظر گرفته شده است. در مجموع پزشکان در برخی تخصص های پزشکی, وجود تبلیغات نامناسب را رایج تر می دانند و به طور کلی تبلیغات نامناسب و غیراخلاقی را دون شان و موقعیت پزشکان می دانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاکری نیا، ایرج. (1389). تحلیل کیفی تبلیغات تجاری و جنبه های اخلاقی آن در پزشکی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 3(3)، 56-63. SID. https://sid.ir/paper/446010/fa

    Vancouver: کپی

    شاکری نیا ایرج. تحلیل کیفی تبلیغات تجاری و جنبه های اخلاقی آن در پزشکی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1389؛3(3):56-63. Available from: https://sid.ir/paper/446010/fa

    IEEE: کپی

    ایرج شاکری نیا، “تحلیل کیفی تبلیغات تجاری و جنبه های اخلاقی آن در پزشکی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 3، no. 3، pp. 56–63، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/446010/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا