مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,794
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق (CPS) بر تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 70

کلیدواژه

حل مساله خلاق (CPS)Q3

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی فرایند حل مساله خلاق (CPS), به عنوان یک راهبرد آموزشی, بر افزایش تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. آموزش فرایند CPS (با استفاده از دوازده تکنیک خلاقیت در دو دوره تفکر خلاق و انتقادی) به عنوان متغیر مستقل و تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایش میدانی با پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های تفکر علمی لیانگ و همکاران, خلاقیت عابدی و نوآوری کولز و واندن بروک بودند. نمونه پژوهش شامل 60 دانشجوی پسر و دختر دوره کارشناسی, دانشگاه شهید چمران در سال تحصیلی 88-1387 بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. قبل از آموزش فرایند CPS از هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمون های تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری گرفته شد. سپس, به گروه آزمایش فرایند CPS آموزش داده شد و به گروه گواه هیچ آموزشی ارایه نشد. پس از اتمام دوره آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهایت, پس از 6 هفته از اتمام دوره آموزشی دوباره از هر دو گروه آزمون های تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری, به عنوان پیگیری, گرفته شد. نتیجه تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش فرایند CPS باعث افزایش معنی دار تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری در دانشجویان می شود. همچنین, نتیجه تحلیل کوواریانس چند متغیری با سنجش های تکراری نشان داد که اثر آموزش فرایند CPS در طول زمان بر تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری دانشجویان اثر پایدار دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شهنی ییلاق، منیجه، حاجی یخچالی، علیرضا، حقیقی، جمال، و بهروزی، ناصر. (1388). تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق (CPS) بر تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری در دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 16(2)، 37-70. SID. https://sid.ir/paper/449987/fa

Vancouver: کپی

شهنی ییلاق منیجه، حاجی یخچالی علیرضا، حقیقی جمال، بهروزی ناصر. تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق (CPS) بر تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری در دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1388؛16(2):37-70. Available from: https://sid.ir/paper/449987/fa

IEEE: کپی

منیجه شهنی ییلاق، علیرضا حاجی یخچالی، جمال حقیقی، و ناصر بهروزی، “تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق (CPS) بر تفکر علمی, خلاقیت و نوآوری در دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 16، no. 2، pp. 37–70، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/449987/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button