مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر یادگیری آشکار، قیاسی و اکتشافی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 97

چکیده

 پژوهش حاضر به مقایسه تاثیر یادگیری آشکار, قیاسی و اکتشافی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز می پردازد. 36 دانش آموز دبیرستانی به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی یادگیری آشکار, قیاسی و اکتشافی قرار گرفتند. پس از اجرای 300 کوشش تکلیف مهارت تاپ اسپین در مرحله اکتساب, مرحله آزمون به ترتیب شامل آزمون یادداری 1, انتقال تحت تکلیف ثانویه شناختی و یادداری 2 اجرا شد. پس از پایان مرحله آزمون, شرکت کنندگان پروتکل راهبردی اخباری را پر کردند. تحلیل داده های مرحله اکتساب و آزمون (یادداری فوری 1, انتقال 1, یادداری فوری 2) با روش تحلیل واریانس مختلط (3×3) صورت گرفت. برای مقایسه عملکرد هر گروه در دو مرحله آزمون, از آزمون t وابسته و نیز مقایسه بین گروه ها در مراحل آزمون از آزمون تحلیل واریانس یک سویه استفاده شد. نتایج تفاوت معنی داری بین گروه ها در پیش آزمون, سه جلسه اکتساب, آزمون یادداری فوری 1 و 2 و اجرای تکلیف ثانویه شناختی نشان نداد. در آزمون انتقال تحت تکلیف ثانویه, گروه یادگیری قیاسی عملکرد بهتری نسبت به گروه آشکار نشان دادند (P=0.001)., همچنین بر خلاف دو گروه دیگر, گروه آشکار در آزمون انتقال نسبت به آزمون یادداری فوری 1 افت عملکرد داشت (P=0.007). شمار قواعد کلامی گزارش شده در پروتکل کلامی-راهبردی در گروه قیاسی کمتر از دو گروه دیگر بود (P=0.009) درحالی که بین دو گروه آشکار و اکتشافی تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتایج حاکی از اثربخشی قیاس دامنه کوه جهت فراخوانی پردازش پنهان و بهره مندی از مزایای یادگیری پنهان مانند مقاومت در برابر افت عملکرد تحت فشار تکلیف ثانویه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، زهرا، عبدلی، بهروز، و اصلانخانی، محمدعلی. (1391). مقایسه تاثیر یادگیری آشکار, قیاسی و اکتشافی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 4(11)، 81-97. SID. https://sid.ir/paper/469882/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری زهرا، عبدلی بهروز، اصلانخانی محمدعلی. مقایسه تاثیر یادگیری آشکار, قیاسی و اکتشافی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1391؛4(11):81-97. Available from: https://sid.ir/paper/469882/fa

    IEEE: کپی

    زهرا عسگری، بهروز عبدلی، و محمدعلی اصلانخانی، “مقایسه تاثیر یادگیری آشکار, قیاسی و اکتشافی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 4، no. 11، pp. 81–97، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/469882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button