مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی: نقش میانجی گرایانه سبک های تفکر

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 68

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای سبک های تفکر نوع اول, در میان دانش آموزان تیزهوش و عادی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان تیزهوش و عادی سال سوم دبیرستان, ناحیه 1 شهر اورمیه بود. بدین منظور 200 دانش آموز از مدارس عادی, و 150 دانش آموز از مدارس تیزهوشان به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000) و پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک تفکر نوع اول نقش میانجی را در رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی دارد(p=0.001) . نتایج مقایسه گروهی نشان داد که اثر اهداف تبحری بر سبک تفکر نوع اول در تیزهوشان بیشتر از عادی (p=0.001) و اثر اهداف عملکرد - اجتناب در عادی بیشتر از تیزهوشان بود (p=0.05), در حالی که اثر اهداف عملکرد - رویکرد بر سبک تفکر نوع اول در هر دو گروه تفاوت معناداری با هم نداشت. شاخص های برازش مدل (CFI= 0.90, RMSEA= 0.08, GFI= 0.98 تیزهوشان و GFI= 0.90 عادی) نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، حجت، عیسی زادگان، علی، امانی ساری بگلو، جواد، و کتابی، افسانه. (1392). بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی: نقش میانجی گرایانه سبک های تفکر. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 3(1 (پیاپی 4))، 49-68. SID. https://sid.ir/paper/472582/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی حجت، عیسی زادگان علی، امانی ساری بگلو جواد، کتابی افسانه. بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی: نقش میانجی گرایانه سبک های تفکر. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1392؛3(1 (پیاپی 4)):49-68. Available from: https://sid.ir/paper/472582/fa

    IEEE: کپی

    حجت محمودی، علی عیسی زادگان، جواد امانی ساری بگلو، و افسانه کتابی، “بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی: نقش میانجی گرایانه سبک های تفکر،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 3، no. 1 (پیاپی 4)، pp. 49–68، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/472582/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button