مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انطباق و بررسی روایی تجربه دوره کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی (استپ) در مبتلایان به اختلال اضطراب: تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 1481 | صفحه پایان 1487

چکیده

 مقدمه اختلال اضطراب, اختلالی جدی است که دیگر فرایندهای روان شناختی, ارتباطی, اجتماعی و هیجانی افراد را نیز با آسیب مواجه می سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف انطباق و بررسی روایی تجربه دوره کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی (STEP) در مبتلایان به اختلال اضطراب انجام گرفت. روش کار در این پژوهش از روش پژوهش موردمنفرد با طرح A-B استفاده شد. چهار فرد 23-19 سال بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان پژوهش قبل از اجرای مداخله به پرسشنامه اضطراب حالت-صفت (اسپیلبرگر, 1970), آزمون کارکردهای اجرایی ویسکانسین (ری نولدس و هارتون, 2008) و پرسشنامه تنظیم هیجانی (گروس و جان, 2003) به عنوان ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. پس از اندازه گیری خط پایه, مداخله آموزشی کارکردهای اجرایی استپ (کانتور و همکاران, 2014) در قالب 12 جلسه با محتوای حل مسئله, تنظیم هیجان و توجه به چرخه ایجاد هیجان, اجرا و پس از آن مرحله پس آزمون اجرا شد. یافته های این پژوهش بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج طی تحلیل دیداری نمودار داده ها, آموزش کارکردهای اجراییدر مورد هر چهار آزمودنی اثربخش بود. بدین صورت که این درمان توانسته منجر به کاهش اضطراب حالت-صفت و بهبود کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب شود. نتیجه گیری نتایج حاصل از پژوهش حاکی از احتمال سودمندی آموزش کارکردهای اجراییبر اضطراب حالت-صفت, تنظیم هیجانی و کارکردهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال اضطراب بود که مبتنی بر این یافته, می توان از این مداخله در جهت کاهش اضطراب حالت-صفت و بهبود تنظیم هیجانی و کارکردهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال اضطراب بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هادی، سمیرا، مرادی، علیرضا، مقدسین، مریم، دانشی، سیدعبدالهادی، و جهانبخشی، امین. (1398). انطباق و بررسی روایی تجربه دوره کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی (استپ) در مبتلایان به اختلال اضطراب: تک آزمودنی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(2 )، 1481-1487. SID. https://sid.ir/paper/52274/fa

    Vancouver: کپی

    هادی سمیرا، مرادی علیرضا، مقدسین مریم، دانشی سیدعبدالهادی، جهانبخشی امین. انطباق و بررسی روایی تجربه دوره کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی (استپ) در مبتلایان به اختلال اضطراب: تک آزمودنی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1398؛62(2 ):1481-1487. Available from: https://sid.ir/paper/52274/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا هادی، علیرضا مرادی، مریم مقدسین، سیدعبدالهادی دانشی، و امین جهانبخشی، “انطباق و بررسی روایی تجربه دوره کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی (استپ) در مبتلایان به اختلال اضطراب: تک آزمودنی،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 62، no. 2 ، pp. 1481–1487، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/52274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button