مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,242
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

568
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 280 | صفحه پایان 290

چکیده

 مقدمه: بدون آموزش بالینی, تربیت پرستاران کارآمد و شایسته هدفی دور از دسترس است. دانشجویان پرستاری از دوره آموزش بالینی به عنوان تنش زاترین دوره یاد می کنند. برنامه مربی همتا می تواند یکی از راهبردهای موثر برای کاهش استرس دانشجویان در محیط بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر اجرای برنامه گروه همتایان بر عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری می باشد.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21 نفر) و مداخله (23 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله به ازای هر 5-4 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان داورهمتا نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. ابزار گردآوری داده ها, نسخه فارسی فرم بررسی عوامل تنش زای محیط بالینی تدوین شده توسط کک و کلیهامر بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو, ویلکاکسون, من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین نمرات عوامل تنش زای بالینی دانشجویان گروه مداخله از 50.45 به 41.9 بعد از اجرای برنامه گروه همتایان کاهش یافت. آزمون آماری ویلکاکسون نیز این اختلاف آماری را معنادار نشان داد (p=0.001). در گروه کنترل میانگین نمرات عوامل تنش زای بالینی دانشجویان قبل و بعد از مداخله را از نظر اختلاف آماری معنادار نشان نداد (p=0.06).نتیجه گیری: آموزش بر اساس برنامه گروه همتایان باعث کاهش عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همتی مسلک پاک، معصومه، باقریه، فرزانه، و خلخالی، حمیدرضا. (1392). تاثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(4 (پیاپی 54))، 280-290. SID. https://sid.ir/paper/59073/fa

    Vancouver: کپی

    همتی مسلک پاک معصومه، باقریه فرزانه، خلخالی حمیدرضا. تاثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(4 (پیاپی 54)):280-290. Available from: https://sid.ir/paper/59073/fa

    IEEE: کپی

    معصومه همتی مسلک پاک، فرزانه باقریه، و حمیدرضا خلخالی، “تاثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 4 (پیاپی 54)، pp. 280–290، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59073/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا