مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر برنامه ترکیبی مربی همتا و نظارت بالینی بر وضعیت و عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 106

چکیده

 مقدمه: آموزش مربی همتا, یک مدل آموزشی است که در آن دانشجویان ارشدتر به همکلاسی های خود و یا دانشجویان کم تجربه تر آموزش می دهند. نظارت بالینی, فرایندی رسمی, منظم و مداوم است که فرد کم تجربه ضمن دریافت مشاوره از ناظر یا فرد متبحر, عملکرد خود را بازنگری و ارتقاء می دهد. آموزش بالینی, جزء حیاتی برنامه درسی علوم پزشکی می باشد و کیفیت و کنترل عوامل تنش زای آن دارای اهمیت است. این مطالعه با هدف ترکیب مدل آموزشی مربی همتا و نظارت بالینی بر وضعیت و عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد که در آن برنامه ترکیبی مربی همتا و نظارت بالینی اجرا شد. نمونه های پژوهش, 60 نفر از دانشجویان پرستاری ترم های سوم تا ششم شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی یزد بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه چهار قسمتی دربرگیرنده مشخصات دموگرافیک, پرسش نامه ارزیابی عملکرد مربی در آموزش بالینی, پرسش نامه استاندارد عوامل تنش زای محیط بالینی کک و کلیهامر, پرسش نامه رضایت سنجی از دوره و ناظر بالینی بود که به روش خودگزارش دهی تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 صورت گرفت. نتایج: بر اساس یافته ها میانگین نمره ارزیابی همتا مربی 38/9 ± 42/56 بود و میانگین نمره کل عوامل تنش زای بالینی 6/5 ± 72/38 بود. مربیان همتا در بیشتر موارد موافقت خود را با برنامه همتا مربی و نظارت بالینی اعلام داشتند. نتیجه گیری: در اجرای برنامه ترکیبی مربی همتا و نظارت بالینی؛ عملکرد مربی همتا از نظر فراگیران خوب بود و همچنین عوامل تنش زای بالینی در سطح مرزی بین متوسط و ضعیف است. هر چند هر دو نتیجه رضایت بخش است اما جهت دستیابی به بالاترین کیفیت, نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و آماده سازی بیشتر همتا مربیان و اجرای دقیق تر نظارت بالینی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصیریانی، خدیجه، زارع رشکوعیه، محمد، آرمان، سید متین، و میرزایی، سمانه. (1399). بررسی تأثیر برنامه ترکیبی مربی همتا و نظارت بالینی بر وضعیت و عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(2 )، 96-106. SID. https://sid.ir/paper/368846/fa

    Vancouver: کپی

    نصیریانی خدیجه، زارع رشکوعیه محمد، آرمان سید متین، میرزایی سمانه. بررسی تأثیر برنامه ترکیبی مربی همتا و نظارت بالینی بر وضعیت و عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(2 ):96-106. Available from: https://sid.ir/paper/368846/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه نصیریانی، محمد زارع رشکوعیه، سید متین آرمان، و سمانه میرزایی، “بررسی تأثیر برنامه ترکیبی مربی همتا و نظارت بالینی بر وضعیت و عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 2 ، pp. 96–106، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button