مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,942
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

925
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوایی طرح درس های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام: 1388

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

چکیده

 مقدمه: طرح درس یکی از عوامل موثر و کلیدی در فرایند آموزش است. هدف اصلی از تدوین طرح درس, تسهیل در یادگیری فراگیران از طریق برقراری یک بستر ارتباطی مناسب است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی طرح درس های ارائه شده توسط مدرسین دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1388 به انجام رسیده است.روش ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی, کلیه 108 طرح درس ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نیمسال اول و دوم سال 1388 مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از یک چک لیست که شامل 13 حیطه موثر بر طرح درس بود, انجام گرفت. تحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری t مستقل و آنالیز واریانس انجام شد.نتایج: بیشترین و کمترین طرح درس های ارائه شده به ترتیب مربوط به دانشکده های بهداشت (43.5 درصد) و پزشکی (12 درصد) بود. میانگین کل نمره ارزشیابی طرح درس های ارائه شده 67.94±16.57 بود. شایع ترین اشتباهات مربوط به حیطه آموزشی و طبقه بندی اهداف (45.4 درصد) و روش ارزیابی (25.9 درصد) بود. همچنین بیشترین نقصان مربوط به حیطه های مربوط به مشخص بودن سیاست ها و قوانین کلاس (58.3 درصد), برنامه ریزی برای آمادگی دانشجویان قبل از شروع کلاس (55.6 درصد) و وظایف و تکالیف دانشجویان (40.7 درصد) بود. حیطه های مربوط به اهداف کلی درس (89.9 درصد), روش تدریس (82.4 درصد) و معرفی منابع (82.4 درصد) واجد بالاترین امتیاز و بهترین وضعیت در نگارش طرح درس های مورد بررسی بودند. ارتباط معناداری بین رتبه علمی و نمره ارزشیابی طرح درس وجود داشت (p=0.03).نتیجه گیری: با توجه به نتایج, وضعیت محتوایی و نگارشی طرح درس های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حد قابل قبولی ارزیابی گردید. پیشنهاد می شود با برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و تدوین فرم های پیش نویس استاندارد, زمینه مناسب برای تدوین هر چه بهتر طرح درس در بین مدرسان فراهم شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلگشایی، بهرام، صادقی فر، جمیل، رعدآبادی، مهدی، پیمان، هادی، و میرزایی، علیرضا. (1391). تحلیل محتوایی طرح درس ‌های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام: 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1 (پیاپی 39))، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/59100/fa

    Vancouver: کپی

    دلگشایی بهرام، صادقی فر جمیل، رعدآبادی مهدی، پیمان هادی، میرزایی علیرضا. تحلیل محتوایی طرح درس ‌های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام: 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(1 (پیاپی 39)):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/59100/fa

    IEEE: کپی

    بهرام دلگشایی، جمیل صادقی فر، مهدی رعدآبادی، هادی پیمان، و علیرضا میرزایی، “تحلیل محتوایی طرح درس ‌های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام: 1388،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 1–9، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59100/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button