مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر به کارگیری روش تقلید از نسخه با نام ابداعی Prescomime بر یادگیری و رشد مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی

صفحات

 صفحه شروع 1087 | صفحه پایان 1096

چکیده

 مقدمه: داروشناسی, درسی بسیار کاربردی و در عین حال مشکل به لحاظ یادگیری است. استفاده از روش های ابتکاری و مبتنی بر عملکرد, می تواند یادگیری دروس تئوری را تسهیل نماید. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر به کارگیری روشی ابداعی (Prescomime) و مبتنی بر ایفای نقش بر یادگیری و رشد مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی انجام گردید. روش ها: این پژوهش یک مطالعه تک گروهی با آزمون نهایی بود که در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی, در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 92-91 برای دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی (تمامی دانشجویان کلاس: 22 نفر در نیمسال اول و 24 نفر در نیمسال دوم) انجام گرفت. عبارت Prescomime از دو کلمه Prescription + Mimic گرفته شده است و به معنای تقلید از نسخه است. در هر وعده برگزاری دانشجویان کلاس به دو گروه تقسیم شدند. گروه جستجوگر فردی از همان گروه را که یک بیمارفرضی از طبقه متوسط اجتماعی (که اطلاعات پزشکی ندارد) بود, مورد سوال قرار می دادند و با گرفتن اطلاعات در مورد یک دارو از بیمار فرضی به یک دارو می رسیدند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه ای محقق ساخته جهت ارزیابی روش بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تست آماری Anova و آزمون t-Test) استفاده شد.نتایج: میانگین ارزشیابی ایده برگزاری این روش در ترم اول 4.09±0.05 در مقابل 4.09±0.09 در ترم دوم از مجموع 5 نمره بود, که تفاوت معناداری را نشان نمی دهد (t=0.19, p=0.9) اما میانگین نمره نحوه اجرای روش در ترم اول 3.02±0.87 در مقابل 4.05±0.17 در ترم دوم بود, که تفاوت معناداری را نشان می دهد (t=3.48, p<0.0001).نتیجه گیری: به کار گیری روش تقلید از نسخه یا Prescomime در قالب روش های ایفای نقش, توانسته باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفس و توجه بیش ترایشان به جنبه های کاربردی این درس گردد. از آنجا که در کلاس های تئوری دسترسی به بیمار وجود ندارد براین اساس شاید تلفیق این روش با کلاس تئوریک بهترین راه کار در افزایش یادگیری در درس داروشناسی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاهسوند، شبنم، غفوری، مجید، طباطبایی چهر، محبوبه، و شاکری، عبدالرضا. (1393). تاثیر به کارگیری روش تقلید از نسخه با نام ابداعی Prescomime بر یادگیری و رشد مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(12)، 1087-1096. SID. https://sid.ir/paper/59204/fa

    Vancouver: کپی

    شاهسوند شبنم، غفوری مجید، طباطبایی چهر محبوبه، شاکری عبدالرضا. تاثیر به کارگیری روش تقلید از نسخه با نام ابداعی Prescomime بر یادگیری و رشد مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(12):1087-1096. Available from: https://sid.ir/paper/59204/fa

    IEEE: کپی

    شبنم شاهسوند، مجید غفوری، محبوبه طباطبایی چهر، و عبدالرضا شاکری، “تاثیر به کارگیری روش تقلید از نسخه با نام ابداعی Prescomime بر یادگیری و رشد مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 12، pp. 1087–1096، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59204/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا