مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

998
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی

صفحات

 صفحه شروع 134 | صفحه پایان 145

چکیده

 مقدمه: با وجود اهمیت حیاتی برخورداری اعضای تیم سلامت از دانش و مهارت مناسب در زمینه احیای قلبی ریوی, تاکنون دانش و مهارت کارآموزان در عرصه پرستاری (دانشجویان سال آخر پرستاری) در این زمینه مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی, انجام شد.روش ها: تحقیق طولی (longitudinal) بر روی 96 کارآموز در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی سه نیم سال متوالی در سال های 1389 و 1390 انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه اطلاعات فردی, پرسشنامه دانش و 4 چک لیست مهارت جمع آوری شد. آزمون ها در سه مرحله با فواصل چهار ماهه انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t و ANOVA تجزیه و تحلیل شد.نتایج: در مجموع دانشجویان, 59.05 درصد از نمره دانش و 70.12 درصد از نمره مهارت را کسب کردند. میانگین نمرات دانش و مهارت در طی سه نوبت نوسان داشت به گونه ای که میانگین نمره دانش (بر مبنای 40) از 4.08±24.91 در نوبت اول به 4.88±22.80 در نوبت دوم کاهش یافته و سپس با مختصر افزایش در نوبت سوم به 4.85±23.05 رسید (p=0.057). همچنین میانگین کلی نمرات مهارت در احیا (بر مبنای 52) از 3.90±41.20 در نوبت اول به 5.58±30.37 در نوبت دوم کاهش یافت و در نوبت سوم با قدری افزایش به 4.62±37.15 رسید (p=0.001). رابطه معناداری بین متغیرهای زمینه ای از جمله معدل کل درسی, دفعات مشاهده و شرکت در احیا, با نمره دانش و مهارت مشاهده نشد.نتیجه گیری: تحقیق نشان داد که دانش و مهارت کارآموزان در عرصه پرستاری در طول زمان نوسان داشته است. با توجه به حساسیت و اهمیت این مهارت توصیه می شود تا بازآموزی این مهارت در ابتدای کارآموزی در عرصه و نیز در انتهای آن تکرار شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادیب حاج باقری، محسن، و عزیزی فینی، اسماعیل. (1392). بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(2 (پیاپی 52))، 134-145. SID. https://sid.ir/paper/59324/fa

    Vancouver: کپی

    ادیب حاج باقری محسن، عزیزی فینی اسماعیل. بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(2 (پیاپی 52)):134-145. Available from: https://sid.ir/paper/59324/fa

    IEEE: کپی

    محسن ادیب حاج باقری، و اسماعیل عزیزی فینی، “بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 52)، pp. 134–145، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا