مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول

صفحات

 صفحه شروع 379 | صفحه پایان 388

چکیده

 مقدمه: در اکثر دانشگاه ها ی دنیا یادگیری بر اساس حل مساله جایگزین تدریس سنتی شده است ولی هنوز چالش های زیادی در جایگزینی این روش نوین یادگیری با روش های رایج سنتی وجود دارد. در این مطالعه, دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول مقایسه گردیده است. روش ها: تعداد 40 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ورودی 84 به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. همسان سازی گروه ها از نظر معدل دیپلم, نمره خام کنکور و معدل ترم های قبل انجام شد. سپس آناتومی اندام در طول دو ترم برای یک گروه به روش سنتی و برای گروه دیگر به صورت یادگیری بر اساس حل مسأله انجام شد. سرفصل دروس برای هر دو گروه یکسان بود. ارزیابی دانشجویان از طریق آزمون قبل در ابتدای ترم تحصیلی و آزمون بعد در پایان ترم و برگه نظرسنجی انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری t مستقل و زوج تحلیل شد. نتایج: در هر دو گروه نمرات آزمون بعد بطور معنی داری بیشتر از آزمون قبل و اختلاف میانگین پاسخ های صحیح به سوالات استنتاجی در آزمون بعد گروه یادگیری بر اساس حل مساله بطور معنی داری بیشتر از گروه سنتی بود. همچنین در گروه یادگیری بر اساس حل مساله, دانشجویان از نحوه تدریس رضایت بیشتری داشتند. در هر سه حیطه ایجاد حس مشارکت, علاقمندی به مطالعه بیشتر و توانایی تدریس استاد نیز نمرات ارزشیابی دانشجویان گروه یادگیری بر اساس حل مساله بطور معنی داری بیشتر از گروه سنتی بود. نتیجه گیری: در روش یادگیری بر اساس حال مساله, دانشجویان بیشتر به سمت تفکر هدایت می شوند و از حفظ کردن مطالب پرهیز می کنند. همچنین این روش با ایجاد حس مشارکت گروهی موجب ایجاد انگیزش برای مطالعه بیشتر می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کرمانیان، فاطمه، مهدی زاده، مهدی، ایروانی، شاهرخ، مرکزی مقدم، نادر، و شایان، شهرام. (1386). مقایسه دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 379-388. SID. https://sid.ir/paper/59455/fa

Vancouver: کپی

کرمانیان فاطمه، مهدی زاده مهدی، ایروانی شاهرخ، مرکزی مقدم نادر، شایان شهرام. مقایسه دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):379-388. Available from: https://sid.ir/paper/59455/fa

IEEE: کپی

فاطمه کرمانیان، مهدی مهدی زاده، شاهرخ ایروانی، نادر مرکزی مقدم، و شهرام شایان، “مقایسه دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 379–388، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59455/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا