مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

908
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آگاهی، نگرش و توانمندی پژوهشی دانش آموختگان دوره دکتری حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 138

چکیده

 مقدمه: دانش آموختگان دوره دکترای عمومی پزشکی باید حداقلی از توانمندی پژوهشی را دردوره تحصیلی خود کسب نمایند. بدین منظور برنامه های متعددی مثل ارایه واحد درسی آمار و روش تحقیق, کارگاه روش تحقیق در سیستم های بهداشتی و پایان نامه تحقیقاتی برای آنان ارایه می گردد. هدف این تحقیق تعیین آگاهی, نگرش و توانمندی پژوهشی دانش آموختگان دوره دکتری عمومی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1382 بوده است. روش ها: در یک مطالعه توصیفی, 60 نفر از پزشکان و دندانپزشکان که کمتر از دو سال دانش آموخته شده بودند بطور تصادفی انتخاب و از آنان خواسته شد که هر کدام پرسشنامه های روا و پایای آگاهی و نگرش را تکمیل و یک پروپوزال آماده نموده و تحویل دهند. داده ها با نرم افزار SPSS و با محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی و توزیع فراوانی با آزمون t تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی 2.72±12.5 (از 22 نمره), میانگین نمره نگرش 6.49 ± 55.25 (از 80 نمره) بود. میانگین نمره توانمندی نیز  7.27± 15 (از 34 نمره) تعیین گردید. در مجموع 27.5 درصد از پزشکان دارای آگاهی اندک از تحقیق بودند در حالیکه تنها 3 درصد آنها نگرش منفی نسبت به تحقیق داشتند.  شرکت قبلی در کارگاه روش تحقیق با توانمندی پژوهشی رابطه معنی دار آماری نداشت. نتیجه گیری: آگاهی اکثریت پزشکان و دندان پزشکان از تحقیق در سطح متوسط پایین ولی قابل قبول بود. از نظر توانمندی پژوهشی, اکثر پزشکان و دندان پزشکان دارای توانمندی پایین اما در سطح قابل قبول پژوهشی بودند. نگرش اکثریت پزشکان نسبت به تحقیق مثبت بود. در مجموع میزان توانمندی پژوهشی پزشکان از وضعیت مطلوب فاصله دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فلاح، محمد، جنیدی جعفری، احمد، شمسایی، فرشید، بشیریان، سعید، و هوشمند، بهزاد. (1384). آگاهی, نگرش و توانمندی پژوهشی دانش آموختگان دوره دکتری حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(2 (پیاپی 14))، 129-138. SID. https://sid.ir/paper/59467/fa

Vancouver: کپی

فلاح محمد، جنیدی جعفری احمد، شمسایی فرشید، بشیریان سعید، هوشمند بهزاد. آگاهی, نگرش و توانمندی پژوهشی دانش آموختگان دوره دکتری حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(2 (پیاپی 14)):129-138. Available from: https://sid.ir/paper/59467/fa

IEEE: کپی

محمد فلاح، احمد جنیدی جعفری، فرشید شمسایی، سعید بشیریان، و بهزاد هوشمند، “آگاهی, نگرش و توانمندی پژوهشی دانش آموختگان دوره دکتری حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 129–138، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59467/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا