Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (14)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2004
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2004

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (14)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    704
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 704

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (14)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    13
  • بازدید: 

    1434
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1434

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    196-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    556
  • دانلود: 

    225
کلیدواژه: 
چکیده: 

از مهمترین عوامل رشد و شکوفایی هر کشوری، توجه به امر تحقیق و پژوهش در آن کشور است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سه وظیفه عمده دارند که عبارتند از تولید دانش، تربیت نیروی انسانی متخصص و عرضه خدمات تخصصی به جامعه. بخش بهداشت و درمان علاوه بر ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و نیز آموزش پزشکی، وظیفه انجام تحقیقات کاربردی را به منظور تعین اولویت ها و نیازهای بهداشتی و درمانی در جهت افزایش بهره وری بر عهده دارد. بدیهی است ارتقا و پیشرفت دانش، مرهون بررسی تولیدات پژوهشی دانشگاه ها و یافتن معضلات موجود است تا راه را برای رشد فعالیت های پژوهشی در سال های آتی روشن سازد. پژوهشگران این طرح، اقدام به تعیین مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص فعالیت های پژوهشی نمودند تا با تعیین معضلات موجود، استراتژی های مناسبی را در جهت ارتقای سطح کمی کیفی فعالیت های پژوهشی تدوین نمایند ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    188-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    380
  • دانلود: 

    139
کلیدواژه: 
چکیده: 

با توجه به گسترش علوم و فنون و نیاز به اطلاع رسانی بیشتر، بسیاری از محققین، به دلایل مختلف، مقالات خود را به صورت پوستر ارایه می دهند. در واقع پوستر، مقاله کوتاهی است که نویسنده آن را به شکل سخنرانی ارایه نمی کند بلکه آن را روی صفحه ای با ابعاد مشخص مکتوب نموده و در محلی که در سمینار برای این منظور در اختیارش می گذارند، نصب می نماید تا علاقمندان، ضمن مطالعه آن، در صورتی که سوالی داشته باشند با او در میان بگذارند. این موضوع در کنگره های علوم پزشکی بسیار متداول است ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 380

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    191-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    544
  • دانلود: 

    213
کلیدواژه: 
چکیده: 

استفاده موثر از سوال، به عنوان یک ترفند آموزشی، می تواند دانشجو را در بکارگیری اطلاعات در موقعیت های جدید و منحصر به فرد یاری دهد، سوال کردن موثر، به معنی طرح سوالاتی چالش بر انگیز و وادار کننده دانشجو به تجزیه و تحلیل، ارزیابی، قضاوت و تصمیم گیری است. یکی از چارچوب های مناسب برای طراحی چنین سوالاتی، استفاده از طبقه بندی اهداف آموزشی ابداعی توسط بلوم است که الگوی مناسبی را برای طرح سوالاتی در حیطه های شناختی، روانی – حرکتی و عاطفی ارایه می نماید ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 213 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یوسفی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    200-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    792
  • دانلود: 

    371
کلیدواژه: 
چکیده: 

در حوزه آموزش علوم پزشکی (Medical Education)، واژه تربیت مبتنی بر شایستگی، یک واژه بسیار مشهور و پرکاربرد است. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران حوزه آموزش علوم پزشکی، تربیت مبتنی بر شایستگی (CBE)، مبنا و فلسفه آموزش پزشکی محسوب می شود. اگر این نقش محوری و مبنای را برای CBE در آموزش علوم پزشکی بپذیریم، علی القاعده، بسیاری از فعالیت ها در حوزه آموزش پزشکی باید بر مبنای درکی که از CBE داریم سامان یابد. بر این اساس، تشریح مفهوم CBE نیز از اهمیت اساسی برخوردار می گردد ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 792

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 371 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    193-195
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    894
  • دانلود: 

    308
کلیدواژه: 
چکیده: 

افت تحصیلی یکی از مسایل گریبان گیر سیستم آموزش بر همه مقاطع تحصیلی است. افت تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان، از مشکلات اساسی دانشجو و جامعه است و موجب هدر رفتن نیروی انسانی و هزینه های صرف شده، می شود. از طرفی، ممکن است دانش آموختگانی که با افت تحصیلی دانشگاه را به اتمام رسانده اند توانمندی علمی و عملی مورد نیاز را به نحو مطلوب نداشته باشند. مطالعه ای در آمریکا نشان داد که 12.6 درصد دانشجویان پزشکی یک دانشگاه دچار افت تحصیلی بوده اند که اغلب به دلیل نارسایی علمی آنها بوده است. افت تحصیلی، مشکلات عاطفی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد. در یکی از مطالعات انجام گرفته در آمریکا مشخص کرده که شایع ترین علت خودکشی دانشجویان، نارسایی و اختلال تحصیلی یا شغلی بوده است ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 894

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 308 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    7-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    515
چکیده: 

مقدمه: آموزش پزشکی در دهه های اخیر رویکرد جدیدی نسبت به تجربه بالینی زودرس داشته است. تعیین اهداف دوره های برخورد زودرس با محیط بالینی با توجه به اهمیت و قابلیت دستیابی آنها از دیدگاه شرکت کنندگان، هدف این مطالعه است. روش ها: در یک مطالعه توصیفی، 70 نفر از دانشجویانی که قبلا در دوره برخورد زودرس با محیط بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شرکت کرده بودند، برای مطالعه دعوت شدند. پرسشنامه ای که بر اساس اهداف برنامه های مشابه در مطالعات دیگر طراحی شده بود، تکمیل کردند. این پرسشنامه شامل 22 عبارت در قالب مقیاس لیکرت و به شکل نمره دهی جداگانه به دو جنبه اهمیت و قابلیت دستیابی به اهداف طراحی شده بود. نمره اهمیت و قابلیت دستیابی به اهداف و همچنین ارتباط این دو با یکدیگر و عبارات دارای بالاترین درصد موافقت بیان شده است. نتایج: هفتاد و دو درصد دانشجویان در مطالعه شرکت کردند. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 0.91 بود. میانه نمرات اهمیت بزرگتر و مساوی 4 و در مورد قابلیت دستیابی میانه 7 عبارت 3 و میانه بقیه اهداف مساوی یا بزرگتر  4بود. میانگین نمره اهمیت 0.7 ± 3.98 و میانگین و انحراف معیار نمره دستیابی 0.53 ± 3.51 از نمره پنج بود. به طور کلی ارتباط ناچیزی بین اهمیت و دستیابی به اهداف وجود داشت.نتیجه گیری: اهداف مشخص شده برای دوره برخورد زودرس با محیط بالینی از جهت اهمیت و قابلیت دستیابی مناسب بودند، اما باید تلاش بیشتری برای کمک به دانشجویان در زمینه ادغام علوم پایه و بالینی انجام شود. همچنین این مطالعه، الگوی مناسبی برای روش تعیین اهداف دوره های برخورد زودرس با محیط بالینی با توجه به نیازهای خاص هر دانشگاه ارایه داده است. مطالعات بیشتر برای تبدیل این اهداف به اهداف عینی آموزشی مورد نیاز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 515 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    15-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2358
  • دانلود: 

    799
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی فرایند پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل و متغییرهای زیادی قرار دارد. شناخت مشکلات اولین گام برای کاهش آنها بشمار می رود. مطالعه ای با هدف تعیین نظرات دانشجویان مامایی در مورد مشکلات آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. روش ها: در مطالعه ای توصیفی – مقطعی از نوع پیمایشی، تعداد 55 دانشجوی سال آخر روزانه و شبانه مامایی به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای روا و پایا بود که با 32 گزینه، مشکلات آموزش بالینی را جویا می شد. مقیاس پرسشنامه به صورت بله، گاهی، خیر بود. داده ها با نرم افزار SPSS با آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. نتایج: هشتاد و یک و هشت دهم درصد معتقد بودند آموزش بالینی در مامایی با مشکلاتی روبرو است که 40 درصد مشکلات را در حد زیاد و 41.8 درصد مشکلات را متوسط عنوان کردند، 72.7 درصد آموزش بالینی را از لحاظ امکانات و عوامل محیطی ضعیف و با مشکلاتی مواجه می دانستند، 87.3 درصد معتقد بودند که مشکلات آموزش بالینی ناشی از مشکلات مربیان آموزش بالینی است، 83.6 درصد واحدهای تئوری پیش بالینی پراتیک را دارای مشکلاتی قلمداد کردند، 74.5 درصد مشکلات را مربوط به پرسنل بیمارستان ها و مراکز بهداشتی – درمانی می دانستند، 83.7 درصد از واحدهای پژوهش نیز مشکلاتی را در ارزشیابی بالینی احساس می کردند. نتیجه گیری: نداشتن مربیان بالینی مسلط و مشکلات مربوط به آموزش پیش بالینی و ارزشیابی بالینی از عمده ترین مشکلات آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه بابل بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 799 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1199
  • دانلود: 

    837
چکیده: 

مقدمه: یکی از مشکلات موجود در فرآیند ارزشیابی، به ویژه در کارآموزی مدیریت پرستاری، فقدان ابزاری با معیارهای عینی برای ارزشیابی است. با توجه به تاثیر ارزشیابی مناسب بر کسب اطمینان از مهارت های مدیریتی دانشجویان، این مطالعه با هدف تهیه و تعیین روایی و پایایی ابزار طراحی شده ارزشیابی برای اندازه گیری مهارت های مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری انجام شد. روش ها: ابتدا با بررسی متون و تشکیل میزگردهایی از متخصصین پرستاری اهداف کارآموزی مدیریت پرستاری تعیین و با روش دلفی 56 معیار مهم ارزشیابی مشخص و با تکنیک بارس (Bars) حیطه ها و معیارهای ارزشیابی طراحی گردید و سپس با تشکیل پانل های تخصصی در مدیریت پرستاری روایی محتوا و صوری بررسی گردید. به منظور کسب پایایی ابزار در یک مطالعه توصیفی، تعداد 30 نفز از دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری یکی از دانشکده های پرستاری شهر تهران با این ابزار مورد ارزشیابی قرار گرفته و پایایی به روش های آزمون دوپاره و پایایی بین ارزیابی کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS با آزمون های همبستگی پیرسون و تعیین پایایی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: ابزار دو گانه ای برای مربیان پرستاری و سرپرستاران تهیه گردید. روایی صوری و محتوای ابزار از طریق تایید گروه متخصصین کسب گردید. پایایی ابزار طراحی شده از روش های پایایی درونی و پایایی ارزیابی کنندگان با r>0.8 تایید شد. نتیجه گیری: ابزار طرح شده با موفقیت اعتبار و اعتماد خوب و مناسب برای بکارگیری در محیط های بالینی برای ارزشیابی عملکرد مدیریت دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری می باشد. به کارگیری آن می تواند اثربخشی فعالیت های آموزش بالینی مربیان مدیریت پرستاری و دانشجویان را بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 837 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    33-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1069
  • دانلود: 

    249
چکیده: 

مقدمه: امکان استفاده از کاردان های روستایی به عنوان مربیان اجرایی در جهت ارتقای مستمر آموزش و بازآموزی بهورزان در مقایسه با مربیان، موضوعی قابل تعمق است. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش توسط کاردان های روستایی و مربیان مراکز آموزش بهورزی بر آگاهی و عملکرد بهورزان شهرستان اصفهان می باشد. روش ها: در مطالعه مداخله ای به صورت کارآزمایی در عرصه (field trial)، با طراحی دو گروهی قبل و بعد از آموزش، 84 نفر از بهورزان به عنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ابتدا آگاهی و عملکرد بهورزان با پرسشنامه و چک لیست مورد بررسی قرار گرفت و سپس کاردان های روستایی درس عفونت های حاد تنفسی را با شیوه سخنرانی و روش بحث گروهی به مدت 12 ساعت دریافت نمودند و بطور همزمان، یک گروه از بهورزان توسط مربیان و گروه دیگر توسط کاردان ها درس عفونت حاد تنفسی را با شیوه سخنرانی و تمرین و بحث گروهی به مدت 24 ساعت آموزش دیدند. آگاهی و عملکرد بهورزان بعد از آموزش مجددا اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافته ها به صورت میانگین و انحراف معیار ارایه و مقایسه ها با آزمون آماری t زوج و مستقل و آنالیز کوواریانس و همبستگی با آزمون پیرسون انجام گردید. نتایج: آگاهی و عملکرد بهورزان هر دو گروه بعد از آموزش بطور معنی داری افزایش یافته بود. میانگین افزایش آگاهی در گروه آموزش یافته توسط مربیان 2.95 ± 3.9 و در آموزش توسط کاردان ها 2.67 ± 2.73 نمره و افزایش عملکرد بهورزان درآموزش توسط مربیان 4.13 ± 12.13 و در تدریس توسط کاردان ها 3.88 ± 5.9 نمره بود. آگاهی و عملکرد بهورزان با سابقه کار آنها ارتباط نداشت. افزایش نمرات آگاهی و عملکرد قبل و بعد از آموزش بهورزانی که توسط مربیان آموزش یافته بودند بطور معنی داری بیشتر از گروه آموزش یافته توسط کاردان ها بود.نتیجه گیری: اختلاف دو گروه در افزایش آگاهی در حدی است که می توان بجای مربیان از کاردان ها برای آموزش بهورزان استفاده نمود بخصوص در مواردی که مباحث آموزش فقط جنبه افزایش آگاهی دارد. ولی به نظر می رسد که در مواردی که آموزش بهورزان برای افزایش مهارت آنها در حیطه کار عملی است، لازم است از مربیان بهره برداری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 249 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    41-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    13
  • بازدید: 

    1449
  • دانلود: 

    930
چکیده: 

مقدمه: تفکر خلاق از دیرباز مورد بحث و توجه معلمان و مراکز آموزشی بوده است. با توجه به رویکرد و جدی به تفکر انتقادی، این مطالعه با هدف بررسی میزان بکارگیری تفکر انتقادی نزد دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مواجهه با متون علمی انجام شد.روش ها: در این مطالعه تجربی، دانشجویان گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) در سه گروه مختلف، نوشته های علمی و یا سوالاتی در ارتباط با درس را دریافت کردند که حاوی اشتباهات فاحش منطقی – ادراکی بود. میزان اشتباهاتی که از سوی دانشجویان شناسایی و مورد توجه قرار گرفت، ملاکی برای بهره گیری آنان از مهارت های تفکر انتقادی در نظر گرفته شد.نتایج: دانشجویان گروه پزشکی در مواجهه با سوالات غلط امتحانی به هیچ وجه از مهارت های تفکر انتقادی استفاده نکرده و در مواجهه با جزوات درسی تنها حدود 6.8 درصد از آنها صرفا به برخی از اشتباهات توجه کرده بودند.نتیجه گیری: علی رغم پرداختن به پرورش انواع تفکر به عنوان مهم ترین هدف نظام های آموزشی عالی در همه کشورهای جهان، نتایج این مطالعه و بسیاری از مطالعات مشابه نشان می دهد که در مقام عمل، نظام های آموزشی، برنامه ای برای پرداختن به پرورش تفکر ندارند و این موضوع می تواند برای نسل فعلی و آینده دانش آموختگان، موضوع نگران کننده ای باشد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1449

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    47-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    781
  • دانلود: 

    270
چکیده: 

مقدمه: استرس و کار دندانپزشکی و وجود مشکلات پزشکی در بیماران می توانند باعث بروز اورژانس های پزشکی در مطب دندانپزشکی شود. اداره این فوریت ها بستگی به میزان اطلاعات و تجهیزات در دسترس دندان پزشک دارد. هدف این مطالعه، تعیین میزان اگاهی و آمادگی تجهیزاتی دندان پزشکان شهر اصفهان در خصوص اورژانس های پزشکی است. روش ها: در مطالعه ای توصیفی که در سال 1384 انجام شد، تعداد 150 نفر از دندان پزشکان شهر اصفهان بطور تصادفی نظام دار انتخاب شدند و با پرسشنامه ای روا و پایا که حاوی 10 سوال چهار گزینه ای در خصوص اورژانس های پزشکی، لیست هشت دارو و پنج وسیله اورژانسی بود با مراجعه حضوری، مورد پرسش قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS با آمار توصیفی به صورت میانگین، توزیع فراوانی آزمون t و آزمون های همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: از 139 نفر 74.8 درصد مرد و بقیه زن بودند. متوسط نمره افراد 5.42 از نمره 10 بود که تفاوت معنی داری بین زن و مرد مشاهده نشد. متوسط وجود دارو از هشت داروی سوال شده، 5.28 و متوسط وجود تجهیزات اورژانسی از پنج وسیله مورد سوال 0.74 بود. نتیجه گیری: اطلاعات علمی دندان پزشکان متوسط و دارو و تجهیزات در دسترس آنها کم بود، بنابراین اداره صحیح اورژانس های پزشکی توسط دندان پزشکان مشکل ساز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 270 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    55-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    904
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

مقدمه: شواهد و قرائن نشان می دهد برنامه آموزش فعلی با نیازهای پس از دانش آموختگی پزشکان همخوانی نداشته و گاه موجب بروز مشکلاتی برای پزشکان و گیرندگان خدمت گردیده است. هدف از این مطالعه، تعیین میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش ها: مطالعه توصیفی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بهمن 1382 انجام شد. کلیه کارورزان (40 نفر) بخش چشم که حداقل 4 ماه از دوره اینترنی را گذرانده بودند، پرسشنامه ای روا و پایا با 15 گزینه را تکمیل نمودند. داده ها با نرم افزار SPSS-11 و با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیشترین فعالیت و مهارت کارورزان در پایان دوره، معاینه فیزیکی چشم (100 درصد) و در آوردن جسم خارجی (92. 5 درصد)، و کمترین فعالیت و مهارت کارورزان تخمین میدان بینایی به روش Confrontation (12.5 درصد) و انجام تونومتری شیوتز (27.5 درصد) بود. نتیجه گیری: کارورزان نتوانسته اند حداقل های یادگیری مهارت های این بخش را به دست آورند. لازمست حداقل های آموزشی بازنگری، مجددا تعریف و منطبق بر نیاز فراگیران و جامعه و بر حسب اولویت تنظیم شود و نیز شیوه هایی برای اطمینان از مهارت کافی کارورزان پیش بینی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1888
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

مقدمه: تغییرات اساسی در زندگی جوامع، ارتقای سطح سلامتی، و تغییر وظایف اجرایی پرسنل بهداشت محیط از علل اصلی عدم تطابق برنامه های آموزشی این کادر متخصص با شرح فعالیت های اجرای آنان در شرایط و زمینه کاری و نیازهای واقعی جامعه فعلی می باشد. ضرورت بازنگری دروس آموزشی این رشته تحصیلی به شدت احساس می شود. این تحقیق با هدف تعیین شرح وظایف اجرایی نیروهای بهداشت محیط و تعیین نیازهای آموزشی و بمنظور هماهنگ سازی برنامه آموزشی با فعالیت اجرایی آنان انجام شده است.روش ها: یک مطالعه توصیفی بر روی دانش آموختگان و پرسنل رشته بهداشت محیط استان اصفهان انجام گردید، طی پرسشنامه خود ایفا و از طریق پست از 383 نفر دانش آموخته خواسته شد که نیازهای آموزشی و فعالیت های اجرایی خود را بر اساس نوبت تکرار آنها اعلام کنند. اعتبار و اعتماد علمی پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا و آزمون مجدد تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آمار توصیفی توسط نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج: شاغلین بهداشت محیط استان اصفهان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 31، 38 ، 26 نوع فعالیت را به عنوان فعالیت های شغلی خود اعلام کردند. در راس همه فعالیت ها، کلرسنجی، بازدید از اماکن اداری و رسیدگی به شکایات، از وظایف روزمره بودند که با نیازهای آموزشی همخوانی داشتند. در مقطع کارشناس ارشد، مدیریت، نظارت بر امور بهداشت محیط و تدریس و تحقیق مهمترین وظایف اجرایی بوده اند.نتیجه گیری: فعالیت های اجرایی پرسنل شاغل بهداشت محیط در مقاطع کاردانی و کارشناسی تا حدودی مشابه بوده، و شامل چند فعالیت مشخص می باشد که با نیازهای آموزشی درخواستی آنان همخوانی دارد. پیشنهاد می شود برنامه آموزشی تربیت نیروهای متخصص بهداشت محیط مورد بازنگری دقیق قرار گیرد، و دروس آموزشی با فعالیت های اجرایی و نیازهای آموزشی آنان تطبیق داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1888

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    73-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    2024
  • دانلود: 

    939
چکیده: 

مقدمه: برای بهبود کیفیت آموزشی بالینی، باید وضعیت آن همواره مورد ارزشیابی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین موانع و مشکلات و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش بالین از دید مربیان بالینی دانشکده های پرستاری تهران در سال 1384 انجام شد. روش ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی 60 مربی بالینی شاغل در دانشکده های پرستاری شهر تهران، به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا در 5 حیطه عملکرد مربیان بالینی، برنامه ریزی آموزشی، محیط بالینی، خصوصیات دانشجویان و تسهیلات رفاهی و آموزشی بود. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی، آزمون آماری t مستقل و آنالیزواریانس در نرم افزار SPSS استفاده شد.نتایج: مربیان کیفیت آموزش بالین را در حیطه های محیط بالینی و تسهیلات رفاهی و آموزشی متوسط و وضعیت سایر حیطه ها را در حد ضعیف گزارش نمودند. عدم وجود علاقه و انگیزه دانشجویان در محیط بالینی، به عنوان مهم ترین مانع آموزش بالینی و توجه بیشتر برنامه ریزان و مسوولان پرستاری برای برنامه ریزی مناسب برای بالین به عنوان مهم ترین راهکار بهبود وضعیت ابزار گردید. نتیجه گیری: آموزش بالین از کیفیت مطلوبی برخودار نمی باشد. بنابراین، به نظر می رسد کاهش یا بهبود این چالش ها، مستلزم همکاری مربی، پرنسل بالینی، سوپروایزران آموزشی، سرپرستاران، مدیران پرستاری، مسوول برنامه ریزی آموزشی و سایر مسوولین رده بالا مدیریتی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2024

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 939 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    81-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2025
  • دانلود: 

    925
چکیده: 

مقدمه: نیازسنجی آموزش یکی از مهم ترین مقوله هایی است که در بحث برنامه ریزی آموزشی نوین مورد توجه قرار می گیرد. این مطالعه در پی پاسخ گویی به این سوال است که نیازهای واقعی و اصیل یادگیری در فراگیران پرستاری دوره کارشناسی چیست؟ و اساسا ایشان بر اساس تجارب خود، چه محورهایی را به عنوان نیاز یادگیری مطرح می نمایند؟روش ها: در این تحقیق کیفی به روش فنومنولوژی، از الگوی کلایزی Colaizzi)) برای بررسی تجارب فراگیران در مورد نیازهای یادگیری استفاده گردید. تعداد 25 نفر دانشجوی پسر و 20 نفر دانشجوی دختر بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به 4 گروه کوچک تقسیم شدند. داده ها به روش بحث گروهی متمرکز جمع آوری گردید. همچنین پژوهشگر با 4 نفر از مربیان پرستاری مصاحبه نمود. محتوای مصاحبه با کسب اجازه از مشارکت کنندگان ضبط شده و در اسرع وقت نسخه برداری گردید و به روش تحلیل تماتیک Thematic)) مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: مدل نیاز سنجی فراگیر از پنج محور اصلی برنامه درسی، معلم پرستاری، امکانات محیطی و اجتماعی، مدیریت و فراگیر از یافته ها استخراج شد. بر این اساس، مدل نیاز سنجی فراگیر محور استخراج گردید که در این مدل علاوه بر پنج محور اصلی، سه متغیر مسوولیت پذیری شناخت دقیق حرفه پرستاری و کسب آرامش خاطر از جمله متغیرهایی بودند که بر افزایش توانایی فراگیر تاثیر گذار بودند.نتیجه گیری: نیاز سنجی معلم در مرکزیت یادگیری قرار دارد. برنامه درسی مدیریت قدرتمند آموزشی و نیز تجهیز امکانات مورد لزوم در امر آموزش و یادگیری می تواند کفایت برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری را تضمین نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 925 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    93-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1507
  • دانلود: 

    358
چکیده: 

مقدمه: با توجه به حساسیت مدیریت خدمات آموزشی و کیفیت ارایه خدمات آن به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت مدرسان و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به عملکرد مدیریت خدمات آموزشی در چهار حیطه آموزشی، اداری، کیفیت پاسخگویی و نظارت و راهنمایی انجام شد.روش ها: در مطالعه توصیفی – پیمایشی، 78 نفر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و 65 نفر مدرسان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دوره تحصیلات تکمیلی با روش سرشماری از سال 1380 تا 1381 مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، دو پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آنها با اعتبار محتوی و تعیین ضریب الفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش به صورت توزیع فراوانی و انجام آزمون t برای مقایسه میانگین ها با عدد ثابت و t مقایسه میانگین دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج: مدرسان و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از هیچ یک از چهار حیطه عملکرد آموزشی، اداری، کیفیت پاسخگویی و نظارت و راهنمایی مدیرت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رضایت ندارند. نظرات مدرسان و دانشجویان مونث و مذکر دوره تحصیلات تکمیلی، تفاوت معنی داری نداشت.نتیجه گیری: عدم رضایت مدرسان و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از عملکرد مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه می تواند در سطح مدیریت دانشگاه، یک ضعف تلقی شود که نیاز است مدیران ارشد در این زمینه اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت مدیریت خدمات آموزشی انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1507

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 358 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    101-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1495
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

مقدمه: شناخت نظرات دانشجویان درمورد ارزشیابی استاد و عوامل موثر بر آن و همچنین اطلاع از دیدگاه های آنها در مورد روند اجرایی و اثربخشی ارزشیابی استاد می تواند برنامه ریزان را با نقاط قوت و ضعف آن در دانشگاه آشنا و امکان اصلاح و بهبود کیفیت آن را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان در مورد عوامل موثر در ارزشیابی استاد در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.روش ها: در مطالعه ای توصیفی، 423 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای پایا و روا مشتمل بر 64 سوال بسته بود. پرسشنامه ها در محل دانشکده ها توزیع و جمع آوری گردید. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزارSPSS ، به صورت درصد فراوانی، میانگین و آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: شصت و پنج و هشت دهم درصد دانشجویان، ارزیابی های دانشجویی را یک منبع معتبر و قابل اعتماد می دانند و اعتقاد دارند دانشجویان در بیان نظراتشان درباره اساتید خود صداقت دارند. قدرت بیان و روش تدریس استاد با میانگین 4.05 به عنوان مهمترین عامل در تدریس موثر و موفق استاد معرفی شده است. با اندکی تفاوت، توان علمی و اخلاق و رفتار استاد با دانشجویان در اولویت های بعدی قرار دارند. بین نظرات دختران و پسران و دانشجویان با معدل تحصیلی بالا و پایین در ارتباط با عوامل موثر در ارزشیابی استاد تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: هر سه ویژگی حرفه ای، علمی و فردی استاد با اندکی تفاوت در ارزشیابی استاد توسط دانشجو مهم تلقی شده است. جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده در کشور در این زمینه و بهره برداری از نتایج حاصل در جهت تدوین پرسشنامه و روند اجرای ارزیابی ها می تواند در اصلاح اشکالات سیستم ارزشیابی و استاندارد نمودن آن کمک شایانی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1495

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    111-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1041
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

مقدمه: چگونگی ارایه آموزش های پزشکی و بهداشتی در انتقال مفاهیم مربوط به آنها از سطوح بالای دانشگاهی به سطوح پایه بهداشتی کشور، از سوالات مهم پیش روی دانشگاه های علوم پزشکی محسوب می شود. نیاز مبرم به وجود حلقه ارتباطی بین دانشگاه و جامعه شهری، توجه به رابطین (داوطلب) بهداشتی به عنوان نیروی مردمی آموزش دهنده جلب گرده است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش رابطین زن بر آگاهی و نگرش از بهداشت روان در جمعیت شهری استان اصفهان است. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد از آموزش که در سال 1382 انجام شده، 400 نفر از جمعیت شهری هر یک از دو شهرستان فلاورجان و خمینی شهر (تجربی و شاهد) به طور تصادفی انتخاب و آگاهی نگرش آنان با پرسشنامه روا و پایا، بررسی شد (پیش آزمون). پس از انجام مداخلات آموزشی جامع بهداشت روان توسط رابطین بهداشتی، مجددا پس از گذشت یک سال، پس آزمون انجام گرفت. یافته ها با نرم افزارSPSS  با آزمون های t و مجذور کای مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: در گروه تجربی، میزان آگاهی نمونه مورد مطالعه از 40.5 درصد قبل از مداخله به 64.2 درصد و میزان نگرش از 54.5 درصد به 80.2 درصد در پس از مداخله ارتقا یافته بود که هر دو به طور معنی داری افزایش پیدا کرده است. میزان آگاهی در منطقه شاهد در قبل و بعد از مداخله به ترتیب 41.5 و 41.9 اختلاف معنی داری نداشت و میزان نگرش در این منطقه در قبل و بعد از مداخله به ترتیب 63.1 و 49.9 بود و تفاوت معنی داری نداشت. میزان آگاهی و نگرش بعد از مداخله در منطقه تجربی به صورت معنی داری از منطقه شاهد بالاتر بود. نتیجه گیری: در زمینه بهداشت روان شهری می توان به کفایت و اثربخشی انتقال اطلاعات توسط سطوح بالاتر بهداشتی (پزشک سطح سوم بهداشت و روان) به رابط مربیان و از طریق رابط مربیان به رابطین بهداشت و از طریق رابطین به خانواده ها اتکا نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    121-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    717
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

مقدمه: یکی از شاخص های اصلی و و کلیدی یک سیستم کامل مراقبتی در زمینه بهداشت روان، به کارگیری و استفاده از داده های حاصل از ارزشیابی در شناخت توانایی ها و تمرکز روی آنها برای برنامه ریزی در آینده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزشیابی برنامه های آموزشی مرکز مشاوره و آموزش بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش ها: در این مطالعه ارزشیابی، جامعه تحقیق را شرکت کنندگان دوره های آموزشی این مرکز از ابتدای سال 80 تا مرداد 82 تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که دانش، نگرش و عملکرد مراجعان این مرکز را دریازده موضوع آموزشی ارایه شده در دوره، مورد بررسی قرار می داد. اطلاعات دموگرافیک مراجعان نیز همراه با پرسشنامه اصلی جمع آوری و با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی t تحلیل واریانس در نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: مرکز مشاوره و آموزش بهداشت روان در ارتباط با شناسایی مشکلات خفیف مراجعان، عملکردی موفق داشته است بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده برای ارزشیابی برنامه های آموزشی این مرکز، آموزش های این مرکز در ارتقای دانش و عملکرد مراجعان بطور نسبی موفق بوده است. نتیجه گیری: با توجه به پیچیدگی روز افزون جوامع و لزوم آموزش افراد برای پیشگیری از بروز اختلالات حاد روانی، به نظر می رسد ایجاد و توسعه چنین مراکزی از اولویت های نظام سالامت و آموزش پزشکی در کشور محسوب شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    129-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    908
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

مقدمه: دانش آموختگان دوره دکترای عمومی پزشکی باید حداقلی از توانمندی پژوهشی را دردوره تحصیلی خود کسب نمایند. بدین منظور برنامه های متعددی مثل ارایه واحد درسی آمار و روش تحقیق، کارگاه روش تحقیق در سیستم های بهداشتی و پایان نامه تحقیقاتی برای آنان ارایه می گردد. هدف این تحقیق تعیین آگاهی، نگرش و توانمندی پژوهشی دانش آموختگان دوره دکتری عمومی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1382 بوده است. روش ها: در یک مطالعه توصیفی، 60 نفر از پزشکان و دندانپزشکان که کمتر از دو سال دانش آموخته شده بودند بطور تصادفی انتخاب و از آنان خواسته شد که هر کدام پرسشنامه های روا و پایای آگاهی و نگرش را تکمیل و یک پروپوزال آماده نموده و تحویل دهند. داده ها با نرم افزار SPSS و با محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی و توزیع فراوانی با آزمون t تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی 2.72±12.5 (از 22 نمره)، میانگین نمره نگرش 6.49 ± 55.25 (از 80 نمره) بود. میانگین نمره توانمندی نیز  7.27± 15 (از 34 نمره) تعیین گردید. در مجموع 27.5 درصد از پزشکان دارای آگاهی اندک از تحقیق بودند در حالیکه تنها 3 درصد آنها نگرش منفی نسبت به تحقیق داشتند.  شرکت قبلی در کارگاه روش تحقیق با توانمندی پژوهشی رابطه معنی دار آماری نداشت. نتیجه گیری: آگاهی اکثریت پزشکان و دندان پزشکان از تحقیق در سطح متوسط پایین ولی قابل قبول بود. از نظر توانمندی پژوهشی، اکثر پزشکان و دندان پزشکان دارای توانمندی پایین اما در سطح قابل قبول پژوهشی بودند. نگرش اکثریت پزشکان نسبت به تحقیق مثبت بود. در مجموع میزان توانمندی پژوهشی پزشکان از وضعیت مطلوب فاصله دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 908

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    139-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1046
  • دانلود: 

    195
چکیده: 

مقدمه: برای نیل به اهداف آموزش بالینی کارآمد، لازم است وضعیت موجود آموزش بصورت مستمر ارزیابی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود. هدف از این پژوهش، تعیین نظرات و رضایت دانش آموختگان دانشکده دندانپزشکی بابل نسبت به توانمندی های حرفه ای شان می باشد.روش ها: در یک مطالعه توصیفی – مقطعی، بین کلیه دانش آموختگان رشته دندانپزشکی ورودی های 76 و 77، (45 نفر) پرسشنامه ای پایا و روا، شامل 97 سوال منطبق بر اهداف برنامه ی آموزشی بالینی دندانپزشکی توزیع و نظرات آنان در مورد توانمندیشان جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با محاسبه میانگین و انحراف معیار و آزمون های t-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین امتیازکل توانمندی حرفه ای 20.11 ± 132.02 از 180 امتیاز بود. درس پریو و درس پروتز ثابت، به ترتیب، حداقل و حداکثر درصد امتیاز را در گروه ها دریافت نمود. میانگین امتیاز توانمندی حرفه ای در آقایان بیشتر ازخانم ها بود. میانگین امتیاز توانمندی با سال ورود به دانشگاه و سهمیه قبولی و وضعیت تاهل ارتباطی نداشت. نتیجه گیری: نظر دانش آموختگان مورد مطالعه در مورد توانمندی های حرفه ای خود تا حد زیادی نشان دهنده عدم رضایت آنها از توانمندی های عملی کسب شده، و در نتیجه وجود نقاط ضعفی در روش آموزش بالینی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 195 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    137-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1037
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

مقدمه: مهارت های حل مساله در برنامه های آموزشی دانشجویان پرستاری به صورت مدون و سازمان یافته آموزش داده نمی شود. از طرفی، لزوم شناسایی خود پنداری و پرورش آن در پرستاران نیز نکته ای است که باید مورد توجه واقع شود. در همین راستا، این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله بر خودپنداری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز انجام شد.روش ها: در یک مطالعه شبه تجربی، 54 نفر دانشجوی پرستاری سال دوم مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشجویان پس از تقسیم تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد، پرسشنامه اطلاعات فردی و سیاهه خودپنداری راجرز (Roger) را تکمیل کردند. افراد گروه تجربی در سه گروه کوچک در بحث های گروهی جهت داری برنامه آموزش حل مساله بر اساس الگوی مشکل گشایی دزوریلا و گلدفراید (D'zarilla & Goldfreid) و گروه شاهد برنامه آموزشی نظری و عملی روتین را دریافت نمودند. یک ماه پس از این دوره آموزشی، سطح خودپنداری دانشجویان هر دو گروه تجربی و شاهد مجددا مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: یک ماه پس از اتمام دوره آموزشی، سطح خودپنداری دو گروه تفاوت معنی دار داشت. بین میانگین نمرات خودپنداری قبل و یک ماه پس از مداخله گروه تجربی تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد اما این تفاوت میانگین ها در گروه شاهد معنی دار نبود.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش موید تاثیر مثبت آموزش مهارت های حل مساله به روش بحث گروهی بر سطح خودپنداری دانشجویان پرستاری است. بر این اساس، اجرای برنامه های آموزش مهارت های حل مساله در برنامه های آموزش پرستاری توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    157-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1183
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

مقدمه: پزشکان دانش آموخته، برخی مهارت های ضروری را کسب ننموده اند. این در حالی است که کارورزان برای شروع دوره کارورزی باید دانش لازم را کسب نموده و برای شروع مسوولیت آماده باشند. هدف از این مطالعه، تعیین دیدگاه کارورزان در مورد میزان آمادگی برای ورود به دوره کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1384 است. روش ها: در یک مطالعه توصیفی – مقطعی، با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و اعتبار آن تایید شده بود، چهار حیطه آمادگی کارورزی حاوی 20 گویه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه هدف کارورزان شاغل در چهار ماه اول دوره کارورزی در تیر ماه 1384 به تعداد 75 نفر بودند پرسشنامه به روش خود ایفا تکمیل گردید و داده ها با نرم افزار SPSS با محاسبه توزیع فراوانی، آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در حیطه دانش لازم برای شروع کارورزی، اکثریت کارورزان خود را در حد متوسط ارزیابی نموده اند، در حالی که در حیطه مهارت، اکثریت دانشجویان آمادگی خود را متوسط تا خوب ارزیابی نموده بودند. در حیطه آشنایی با فرآیند بستری و ترخیص، اکثریت وضعیت آمادگی خود را متوسط تا ضعیف ارزیابی نموده بودند. در حالی که دیدگاه دانشجویان از اعتماد به نفس و تعامل با کادر پرستاری و پزشکی و بیماران اکثریت خوب تا متوسط بود. نمره پیش کارورزی با داشتن دانش لازم برای شروع کارورزی ارتباط معنی داری داشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد در حال حاظر کارورزان آمادگی لازم را برای شروع مسوولیت، بخصوص در حیطه های دانش و مهارت ندارند. آزمون پیش کارورزی در برگیرنده تمام نیازهای لازم برای دوره کارورزی نمی باشد و برای بهبود حیطه ها، بخصوص مهارت ها و آشنایی با فرآیند بستری و ترخیص، باید برنامه ریزی های وسیع تری انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    165-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    771
  • دانلود: 

    351
چکیده: 

مقدمه: تشخیص و درمان به موقع و صحیح پرفشاری خون در پیشگیری از عوارض این بیماری شایع و اغلب بدون علامت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش به منظور تعیین میزان آگاهی کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد جنبه های مختلف پرفشاری خون طراحی گردید. روش ها: در مطالعه ای توصیفی – مقطعی در سال 1383، بین کلیه اینترن های بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (111 نفر)، پرسشنامه ای پایا و روا متشکل از 50 سوال پیرامون جنبه های مختلف بیماری، شامل: تشخیص، درمان، عوارض بیماری و عوارض جانبی داروهای ضد پرفشاری خون توزیع شد. داده ها با نرم افزار SPSS، به صورت میانگین و انحراف معیار و مقایسه ها با استفاده از آزمون های مجذور کای، آزمون t و ANOVA و همبستگی با آزمون اسپیرمن تحلیل گردید. نتایج: میانگین کل نمرات 8.35 ± 27.61 از 50 و به تفکیک جنس برای کارورزان مرد و زن به ترتیب  7.65±28.30  و 9.52 ± 26.29 برآورد گردید. در این مطالعه 23 درصد از کارورزان از سطح آگاهی ضعیف، 59 درصد از سطح آگاهی متوسط و 18 درصد از سطح آگاهی خوبی درباره پرفشاری خون برخوردار بودند. نتیجه گیری: اکثریت کارورزان شرکت کننده در مطالعه از سطح آگاهی متوسط تا ضعیفی در مورد پرفشاری خون برخوردار بودند. بررسی علل ناکافی بودن سطح آگاهی کارورزان رشته پزشکی و اتخاذ راه کارهای مناسب برای ارتقای سطح آگاهی آنان درباره پرفشاری خون توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    171-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    1448
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

مقدمه: شناخت وضعیت بالینی حرفه پرستاری برای تقویت روشهای اثربخش و تعیین و حل مشکلات ضروری است. در همین راستا، این پژوهش با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در یاسوج در سال 1381 انجام گرفت. روش ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی، بر روی کلیه دانشجویان پرستاری (100 نفر) ترم سوم و بالاتر، با استفاده از پرسشنامه ای پایا و روا که چهار محور وضعیت مربی، محیط و تسهیلات، برنامه ریزی آموزشی و فراگیر را با مقیاس رتبه ای می سنجید، انجام شده است. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی، آزمون t و آنالیزواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اکثریت دانشجویان (55 درصد) آموزش بالینی را در سطح خوب ارزشیابی نمودند. همچنین ارزشیابی در حیطه های مربی (51 درصد) برنامه های آموزشی (52 درصد)، فراگیر از نظر خود (53 درصد) در سطح خوب، ولی 60 درصد دانشجویان ارزشیابی محیط بالینی و 42 درصد تسهیلات آموزشی را متوسط ارزیابی نمودند در حالی که از نظر 46 درصد دانشجویان تسهیلات رفاهی ضعیف گزارش شده بود. نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجویان پرستاری، وضعیت آموزشی بالینی به ویژه در زمینه های ارزشیابی مربی و دانشجو و برنامه ریزی آموزشی خوب ولی در زمینه محیط بالینی و تسهیلات رفاهی و آموزشی ضعیف بوده است. پیشنهاد می گردد اقدامات مناسب برای فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز دانشجویان در محیط بالینی انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    176-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1143
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان منبع اصلی کسب اطلاعات کیفیت و اثر بخشی آموزش محسوب می شوند و می توان از نظرات آنها در بهبود فرایند تدریس و یادگیری استفاده نمود، این تحقیق به منظور دستیابی به نظرات دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به نقش دروس آناتومی در دستیابی به اهداف بالینی انجام شده است. روش ها: این تحقیق در سال 1384 به صورت توصیفی با روش سرشماری بر روی کلیه 97 نفر دانشجوی پزشکی مقطع بالینی (کارآموز - کارورز) انجام شد، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پایا و روا بود که کاربرد درس آناتومی را به صورت مقیاس پنج نقطه ای خیلی زیاد تا خیلی کم بررسی می نمود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و با کمک نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شد. نتایج: به عقیده دانشجویان پزشکی، درس آناتومی تنه بیشترین نقش، سروگردن کمترین نقش را در رسیدن به اهداف بالینی داشته است، دانشجویان معتقد بودند به مبحث شکم در درس آناتومی تنه و نوروآناتومی در آناتومی سروگردن باید توجه بیشتری شود. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آناتومی تنه و بخش شکم از نظر دانشجویان دوره بالینی، لازم است در امر آموزش کاربردی این مباحث، توجه بیشتری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    181-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1406
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

مقدمه: دانشگاه ها به عنوان یکی از مراکز عمده تولید اطلاعات علمی، نقش مهمی در توسعه ایفا می کند و لازم است که فعالیت های پژوهش آنها مورد مطالعه قرار گیرد، هدف این تحقیق تعیین وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در طی سال های 1381-1372 است. روش ها: در یک مطالعه توصیفی، برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پایا، روا ومدارک مستند استفاده شد. کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت (210 نفر) دانشگاه به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده ازآمار توصیفی و با بهره گیری ازنرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج: میزان کل اطلاعات تولید شده اعضا در همه فرم های تولیدی 2956 مورد بوده است. بیشترین تولیدات علمی اعضا به صورت مشارکت در تولید پایان نامه (42.82 درصد) و بالاترین درصد تولیدات در سال های پژوهش متعلق به سال 1380 (16.05 درصد) بوده است. در مجموع، دانشکده پزشکی با 82. 8 درصد، بیشترین تولید اطلاعات علمی را داشته است. معتبرترین تولیدات این اعضا یعنی 73 مقاله خارجی توسط 31 نفر (15.2 درصد) و کل 370 مقاله داخلی نیز توسط 131 نفر از اعضا (64.5 درصد) تولید شده است. بیست درصد طرح های تحقیقاتی به صورت مقاله ارایه شده اند. نتیجه گیری: نتایج تالیف و ترجمه کتب در سطح نازل و اطلاع رسانی نتایج طرح های تحقیقاتی محدود است. پیشنهاد می شود تسهیلات بیشتری برای چاپ و انتشار مقالات فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5