مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چگونه دانشجویان پزشکی حرفه ای گری را در بالین می آموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان

صفحات

 صفحه شروع 382 | صفحه پایان 395

چکیده

 مقدمه: دانشجویان پزشکی نگرش های حرفه ای خود را در طول دوره تحصیل, بویژه در بخش های بالینی, به مرور کسب می کنند که رفتارهای آینده آنان را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه به منظور پاسخ به سوال محوری «دانشجویان پزشکی و اساتید چه تجاربی از فراگیری حرفه ای گری در آموزش بالینی دارند؟» انجام شده است. روش ها: در یک مطالعه کیفی با نمونه گیری هدفمند, 10 نفر استاد و 10 نفر کارورز بخش های داخلی و جراحی انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختاردار قرار گرفتند. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای موضوعی بر اساس رویکرد کریپندورف, شامل گردآوری داده ها, تقلیل داده ها, استنباط و تحلیل انجام گرفت. برای تایید دقت و صحت داده ها از شیوه های پرسش از همکار و چک اعضا استفاده گردید. نتایج: مشارکت کنندگان در این مطالعه, پنج تم «تبادل اطلاعات» شامل برقراری ارتباط با بیمار و همکار, و اطلاع رسانی به بیمار, «پاسخ گویی به کرامت انسانی» شامل رعایت حقوق بیمار, و احترام به دیگران, «مهربانی» شامل محبت و دلسوزی, و ایثار, «جلب اعتماد» شامل صداقت و رازداری, و اطمینان به پزشک, و «پاسخ گویی حرفه ای» شامل مسوولیت پذیری, و پذیرش خطا را به عنوان آموخته های حرفه ای گری در آموزش بالینی مطرح نمودند. نتیجه گیری: تجارب مثبت و منفی در آموخته های حرفه ای گری نشان دهنده نقش برنامه درسی پنهان در آموزش بالینی است. تجارب منفی می تواند موجب بروز رفتارهای غیر حرفه ای و غیر اخلاقی گشته و تاثیر آموزشی منفی بر شکل گیری رفتارهای حرفه ای داشته باشد. آشنایی بیشتر اساتید با حرفه ای گری, توجه به نقش برنامه درسی پنهان و الگوگیری فراگیران از هنجارها و طرز رفتارها, تلفیق ملاک های حرفه ای گری در فرم های ارزشیابی و نظارت سیستمیک بر عملکرد دانشجویان و اساتید در مورد حرفه ای گری به منظور اصلاح وضعیت پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یمانی، نیکو، لیاقت دار، محمد جواد، چنگیز، طاهره، و ادیبی، پیمان. (1388). چگونه دانشجویان پزشکی حرفه ای گری را در بالین می آموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(4 (پیاپی 24))، 382-395. SID. https://sid.ir/paper/59529/fa

    Vancouver: کپی

    یمانی نیکو، لیاقت دار محمد جواد، چنگیز طاهره، ادیبی پیمان. چگونه دانشجویان پزشکی حرفه ای گری را در بالین می آموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1388؛9(4 (پیاپی 24)):382-395. Available from: https://sid.ir/paper/59529/fa

    IEEE: کپی

    نیکو یمانی، محمد جواد لیاقت دار، طاهره چنگیز، و پیمان ادیبی، “چگونه دانشجویان پزشکی حرفه ای گری را در بالین می آموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 24)، pp. 382–395، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59529/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button