مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چگونگی تعامل اساتید در محیط های آموزش بالینی از دید دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: از آنجا که تاثیر آموزش محیط بالینی بیشتر از برنامه درسی آموزش نظری است و از آنجا که دانشجویان آنچه را که اساتیدشان انجام می دهند, تکرار می کنند نه آنچه را که اساتیدشان می گویند چگونگی تعامل استاد در محیط های آموزش بالینی از دید دانشجوی پزشکی, با عنایت به نقش الگویی استاد در انتقال ویژگی های حرفه ای گری پزشکی به دانشجوی خود, موضوع ارزشمندی برای بررسی است. از این رو پژوهش حاضر, ابعاد تعامل پنج گانه استاد طی برنامه درسی بالینی را از دید دانشجویان, بررسی و رتبه بندی نموده است.روش: توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز کلیه دانشجویان کارآموز و کارورز دانشگاه شاهد در سال 2-91 بودند (n=175) که حسب فرمول کوکران و جدول کرجسی و مورگان, 123 نفر نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش, پرسشنامه محقق ساخته سنجش ابعاد تعاملی استاد پزشکی بود که روایی صوری و محتوایی آن حسب نظر متخصصان و پایایی آن نیز طی آلفای کرانباخ برابر با 0.95 بود.یافته ها: میانگین پایین تر از متوسط, تعامل استاد با دانشجو (2.63) و نیز میانگین بالاتر از متوسط تعامل استاد با بیمار (3.29) در برنامه درسی بالینی, معنادار بوده است, ولی میانگین نحوه تعامل استاد با همکار (3.16), با مردم (2.95) و با خود (3.00), غیر معنادار بود. رتبه بندی استنباطی میانگین ابعاد تعامل استاد, به ترتیب با بیمار (3.72), همکار (3.44), خود (3.18), مردم (2.71) و دانشجو (1.95) بوده است (p£0.05).نتیجه گیری: ضرورت تقویت دانش و مهارت عملی تعامل استاد پزشکی به خصوص با دانشجوی خود و نیز با مردم, با خود و با همکار مبین توجه صرف استاد به تعامل مطلوب صرف با بیمار در محیط های آموزش بالینی است. تعامل کم تر از میانگین با دانشجو, می تواند, ناخواسته منشا آموزش هایی نامناسب از سوی استاد برای دانشجوی بالینی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدیان، مینا. (1393). چگونگی تعامل اساتید در محیط های آموزش بالینی از دید دانشجویان پزشکی. اخلاق پزشکی، 8(29)، 11-39. SID. https://sid.ir/paper/195758/fa

    Vancouver: کپی

    احمدیان مینا. چگونگی تعامل اساتید در محیط های آموزش بالینی از دید دانشجویان پزشکی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1393؛8(29):11-39. Available from: https://sid.ir/paper/195758/fa

    IEEE: کپی

    مینا احمدیان، “چگونگی تعامل اساتید در محیط های آموزش بالینی از دید دانشجویان پزشکی،” اخلاق پزشکی، vol. 8، no. 29، pp. 11–39، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195758/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button