Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه های آموزشی با رویکردهای تدریس اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 460 | صفحه پایان 467

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه نحوه تدریس و تعاملات مدرسان در حوزه یاددهی – یادگیری اهمیت به سزایی پیدا کرده است. لذا, بررسی عوامل تخصصی تاثیر گذار در حوزه تدریس و رویکردهای انتخابی آنان در امر آموزش حائز اهمیت است. در واقع می توان نوع ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه آموزشی افراد را به مثابه عنصری حساس و نقش آفرین در حوزه آموزش و تدریس قلمداد نمود. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه های آموزشی با رویکردهای تدریس اساتید علوم پزشکی (یکی از دانشگاه های علوم پزشکی نظامی تهران) صورت گرفته است.روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه پژوهش حاضر اساتید یکی از دانشگاه های علوم پزشکی نظامی شهر تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ایدئولوژی برنامه درسی, فلسفه آموزشی و رویکردهای تدریس بوده که اعتبار و روایی آن ها به تایید رسیده بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 16 استفاده شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشانگر ارتباط معنی دار ایدئولوژی کارایی اجتماعی (p<0.05, r=0.23) و ایدئولوژی یادگیرنده محور (p<0.05, r=0.25) با فلسفه آموزشی وجودگرایی, ایدئولوژی کارایی اجتماعی با رویکرد تدریس استاد محور (p<0.05, r=0.26), همچنین ایدئولوژی یادگیرنده محور با رویکرد دانشجو محور (p<0.05, r=0.26) بود. از دیگر نتایج پژوهش می توان به ارتباط معنی دار رویکرد تدریس استاد محور با پیشرفت گرایی (p<0.05, r=0.23), پایدارگرایی (p<0.05, r=0.25), بنیادگرایی (p<0.01, r=0.30) و وجودگرایی (p<0.05, r=0.27), همچنین رابطه رویکرد تدریس دانشجو محور با فلسفه آموزشی پایدارگرایی (p<0.05, r=0.26) اشاره نمود.نتیجه گیری: از آن جایی که یافته ها بر ارتباط معنی دار ابعاد ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه های آموزشی با رویکردهای تدریس اساتید اشاره دارد, دانشگاه مورد مطالعه و دانشگاه ها مشابه می توانند آموزش و برنامه هایی را برای ارتقاء سطح کیفیت و آشنایی اساتید با جهت گیری ها برنامه درسی و فلسفه های حاکم بر حوزه تعلیم و تربیت طراحی نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی پویا، سهراب، گودرزی، حسن، رحمتی نجارکلایی، فاطمه، و سنایی نسب، هرمز. (1396). بررسی رابطه ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه های آموزشی با رویکردهای تدریس اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی شهر تهران. مجله طب نظامی، 19(5 )، 460-467. SID. https://sid.ir/paper/62044/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی پویا سهراب، گودرزی حسن، رحمتی نجارکلایی فاطمه، سنایی نسب هرمز. بررسی رابطه ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه های آموزشی با رویکردهای تدریس اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی شهر تهران. مجله طب نظامی[Internet]. 1396؛19(5 ):460-467. Available from: https://sid.ir/paper/62044/fa

    IEEE: کپی

    سهراب محمدی پویا، حسن گودرزی، فاطمه رحمتی نجارکلایی، و هرمز سنایی نسب، “بررسی رابطه ایدئولوژی برنامه درسی و فلسفه های آموزشی با رویکردهای تدریس اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی شهر تهران،” مجله طب نظامی، vol. 19، no. 5 ، pp. 460–467، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/62044/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا