مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,970
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادراک از ساختار کلاس با پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی و شناختی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی اثر واسطه ای متغیرهای انگیزشی (سودمندی ادراک شده, اهداف پیشرفت) و شناختی (راهبردهای خود نظم بخش) در رابطه بین ادراک از ساختار کلاس (وظایف انگیزشی, حمایت خود مختارانه و ارزشیابی تبحری) و پیشرفت ریاضی بوده است.400 دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی - فیزیک (200 دختر و 200 پسر) دبیرستان های دولتی شهر اصفهان به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه هفت خرده مقیاس در برگیرنده (راهبردهای خود نظم بخش میلر و همکاران, 1996, ادراک از ساختار کلاس بلک برن, 1998, اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی 1997 و سودمندی ادراک شده میلر و همکاران, 1996) پاسخ دادند. برای ارزیابی پیشرفت ریاضی از نمره نهایی درس ریاضی (حسابان) استفاده شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که:متغیر مستقل وظایف انگیزشی با تاثیر بر متغیرهای میانجی اهداف تبحری, سودمندی ادراک شده و راهبردهای خود نظم بخش, بر پیشرفت ریاضی اثر غیر مستقیم معناداری دارد. متغیر حمایت خود مختارانه با واسطه اهداف تبحری و سود مندی ادراک شده ریاضی بر راهبردهای خود نظم بخش و پیشرفت ریاضی تاثیر غیر مستقیم دارد. ارزشیابی تبحری نیز بر اهداف تبحری, اهداف عملکردی و راهبردهای خود نظم بخش اثر مستقیم معنادار داشت و به واسطه اهداف تبحری و راهبردهای خود نظم بخش بر پیشرفت ریاضی اثر غیر مستقیم معنادار دارد.نقش واسطه ای راهبردهای خود نظم بخش بین متغیرهای اهداف تبحری, سود مندی ادراک شده و پیشرفت ریاضی تایید شد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، الهه، نقش، زهرا، و سنگری، علی اکبر. (1388). ادراک از ساختار کلاس با پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی و شناختی. مطالعات روان شناختی، 5(4)، 47-65. SID. https://sid.ir/paper/67732/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی الهه، نقش زهرا، سنگری علی اکبر. ادراک از ساختار کلاس با پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی و شناختی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1388؛5(4):47-65. Available from: https://sid.ir/paper/67732/fa

    IEEE: کپی

    الهه حجازی، زهرا نقش، و علی اکبر سنگری، “ادراک از ساختار کلاس با پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی و شناختی،” مطالعات روان شناختی، vol. 5، no. 4، pp. 47–65، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67732/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button