مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل شکاف کیفیت خدمات سرپایی با استفاده از مدل SERVQUAL در درمانگاه شهید مطهری شیراز در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 1015 | صفحه پایان 1032

چکیده

 زمینه و هدف: سنجش ابعاد کیفیت در بخش بهداشت و درمان با توجه به حساسیت خدمات ارائه شده در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه, با هدف ارزیابی تحلیل شکاف کیفیت خدمات سرپایی ارائه شده در درمانگاه شهید مطهری شهر شیراز انجام گرفت.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که در تابستان 1393 بر روی 200 نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه شهید مطهری شیراز صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه استاندارد SERVQUAL بود که کیفیت خدمات را در شش بعد (عوامل فیزیکی یا ملموسات, قابلیت اعتبار, پاسخگویی, اطمینان خاطر یا تضمین, همدلی و دسترسی) مورد سنجش قرار داد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل, t زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تفاوت معنی داری میان ادراک و انتظار بیماران پیرامون ابعاد شش گانه کیفیت خدمات وجود داشت (p<0.05). در تمام ابعاد کیفیت شکاف منفی مشاهده شد, بدین معنی که انتظارات فراتر از ادارکات بود. میانگین شکاف کلی کیفیت -0.63 بدست آمد که بیشترین میانگین شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (-0.85) و کمترین شکاف مربوط به بعد فیزیکی و ملموسات (-0.45) بود. بین متغیر وضعیت تاهل با بعد همدلی (p=0.031) و بین متغیر سطح تحصیلات با ابعاد ملموس و فیزیکی (p=0.011), قابلیت اطمینان خدمت (p=0.012), پاسخگویی (p=0.032) و همدلی (p=0.020) رابطه آماری معنی دار مشاهده شد.نتیجه گیری: بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه کیفیت خدمات را در حد مناسب و قابل قبول ارزیابی نکرده اند؛ لذا ضروری است برنامه ریزی های موثر در جهت کاهش شکاف کیفیت و ارتقای آن و نیز برآورده ساختن انتظارات مراجعه کنندگان از سوی مسوولان درمانگاه انجام پذیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باستانی، پیوند، براتی، امید، صادقی، احمد، شریفی، سعیده، و ابهری، شهاب الدین. (1394). تحلیل شکاف کیفیت خدمات سرپایی با استفاده از مدل SERVQUAL در درمانگاه شهید مطهری شیراز در سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 14(12)، 1015-1032. SID. https://sid.ir/paper/71494/fa

    Vancouver: کپی

    باستانی پیوند، براتی امید، صادقی احمد، شریفی سعیده، ابهری شهاب الدین. تحلیل شکاف کیفیت خدمات سرپایی با استفاده از مدل SERVQUAL در درمانگاه شهید مطهری شیراز در سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1394؛14(12):1015-1032. Available from: https://sid.ir/paper/71494/fa

    IEEE: کپی

    پیوند باستانی، امید براتی، احمد صادقی، سعیده شریفی، و شهاب الدین ابهری، “تحلیل شکاف کیفیت خدمات سرپایی با استفاده از مدل SERVQUAL در درمانگاه شهید مطهری شیراز در سال 1393،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 14، no. 12، pp. 1015–1032، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71494/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button