Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7,846
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه درسی مبتنی بر مغز

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 150

چکیده

 برنامه درسی مجموعه فرصتهایی برای یادگیری است؛ اما آنچه واقعیت یادگیری است در حال تغییر است. بدین نحو که تلقی ما از یادگیری بر فرصتهایی که برای دانش آموزان فراهم می آوریم, تاثیر خواهد گذاشت. یکی از زمینه هایی که بر مفهوم یادگیری تاثیر می گذارد, پژوهشهای مربوط به مغز است. در این دیدگاه مغز کلیتی بی نظیر است که در نظامهای آموزشی تکه تکه شده و تفاوت میان آنها غفلت قرار گرفته است. از این رو آگاهی ما درباره مغز ممکن است دانش برنامه درسی را متاثر سازد. به عنوان مثال این که ما بدانیم واقعیت یادگیری حاکی از فرآیند برقراری مجدد شبکه عصبی است, به این پرسش منتهی خواهد شد که آیا برنامه درسی چنین فرصتی را فراهم می آورد. در این مقاله کوشش شده است که دیدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسی آشکار سازد.نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که اهداف برنامه درسی باید با زندگی واقعی دانش آموزان مرتبط گردد. در این برنامه درگیر ساختن تمام قسمتهای مغز از اهمیت ویژه برخوردار است, ضمن آنکه بر نقش هنر و موسیقی تاکید می شود. ارزشیابی به فرآیند یادگیری معطوف است و خود ارزیابی دانش آموزان را ارج می نهد. از آنجا که مغز شبکه ای منحصر به فرد و آهنگ رشد کودکان متفاوت است, بنابراین برنامه درسی را صرفا متناسب با سن زمانی دانش آموزان نمی توان تهیه کرد. این نوع برنامه به غنی سازی محیط یادگیری تمایل دارد و بر فضای عاطفی مناسب تاکید می کند. همچنین این برنامه زندگی اجتماعی در مدرسه را پشتیبانی می کند و تفاوت سبکها و ترجیحات دانش آموزان را مورد توجه قرار می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

تلخابی، محمود. (1387). برنامه درسی مبتنی بر مغز. نوآوری های آموزشی، 7(26)، 127-150. SID. https://sid.ir/paper/75344/fa

Vancouver: کپی

تلخابی محمود. برنامه درسی مبتنی بر مغز. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1387؛7(26):127-150. Available from: https://sid.ir/paper/75344/fa

IEEE: کپی

محمود تلخابی، “برنامه درسی مبتنی بر مغز،” نوآوری های آموزشی، vol. 7، no. 26، pp. 127–150، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75344/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا