مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,090
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی)

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 86

چکیده

 این مطالعه با هدف یافتن نقش عوامل سطح دانش آموزی و سطح کادر مدرسه بر دستاورد تحصیلی انجام گرفته است. جامعه پژوهشی شامل تمامی هنرجویان, مدیران, معاونان آموزشی و فنی, و مشاوران تحصیلی در سال تحصیلی 1392 بود. از بین نواحی پنج گانه شهر تهران 10 منطقه و از هر منطقه 2 هنرستان, و در مجموع 906 دانش آموز پایه سوم از 19 هنرستان و 39 کلاس به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. همچنین 59 نفر از کادر همان هنرستان ها در نمونه حضور داشتند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد انگیزش تحصیلی AMS و درگیری تحصیلی MSLQ؛ و پرسشنامه های پژوهشگر ساخته یادگیری به کمک همسالان و کیفیت آموزشی هنرجویان و کادر مدرسه, همراه با مشاهده, اسناد و مدارک موجود در هنرستان ها جمع آوری شد. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی با آلفای کرانباخ به دست آمد. دستاورد تحصیلی نیز از طریق میانگین 3 نمره محاسبه شد. برای پردازش داده ها از روش های آمار توصیفی, ماتریس همبستگی و تحلیل دوسطحی استفاده شد.اینک یافته ها نشان می دهد که در سطح مدرسه؛ متوسط دستاورد تحصیلی هنرجویان هنرستان های مختلف به طور معناداری با هم تفاوت دارد و 6.31 درصد از واریانس دستاورد تحصیلی در سطح دانش آموز و 12.05 درصد از واریانس در سطح کادر مدرسه تبیین می شود. در مجموع, 18.81 درصد از واریانس دستاورد تحصیلی را عوامل مربوط به سطح مدرسه تبیین می کند. یافته های این پژوهش اهمیت سطح مدرسه را به عنوان سطح بالاتر بر اثرگذاری بر متغیرهای مورد بررسی به عنوان پیش بینی کننده دستاورد تحصیلی دانش آموزان نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده ماهرخ، کیامنش، علیرضا، و اخوان تفتی، مهناز. (1394). دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی, درگیری تحصیلی, یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی). نوآوری های آموزشی، 14(55)، 69-86. SID. https://sid.ir/paper/75433/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده ماهرخ، کیامنش علیرضا، اخوان تفتی مهناز. دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی, درگیری تحصیلی, یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی). نوآوری های آموزشی[Internet]. 1394؛14(55):69-86. Available from: https://sid.ir/paper/75433/fa

    IEEE: کپی

    سیده ماهرخ موسوی، علیرضا کیامنش، و مهناز اخوان تفتی، “دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی, درگیری تحصیلی, یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی)،” نوآوری های آموزشی، vol. 14، no. 55، pp. 69–86، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button