مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر به روش آزمون کوتاه کلاسی

صفحات

 صفحه شروع 359 | صفحه پایان 366

کلیدواژه

آزمون کوتاه کلاسی (Quiz)Q2

چکیده

 اهداف: ارزشیابی آموزشی فرایندی است که میزان دسترسی به اهداف آموزشی را اندازه گیری می کند. آزمون کوتاه (quiz) نوعی ارزشیابی مستمر است که اجازه می دهد استاد و دانشجو از یادگیری و مبنایی علوم مطلع شوند. لذا, پژوهش حاضر برای مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر و دادن بازخورد برای اصلاح فرایند یادگیری انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی, 27 نفر از اساتید و 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان ابزار مطالعه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخت با 43 سوالی بود, شامل سه بخش ویژگی های جمعیت شناختی (هفت سوال), دیدگاه (25 سوال) و نگرش شرکت کنندگان به آزمون کوتاه (18 سوال). روایی صوری و محتوای ابزار با نظر استادان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (a=0.85) تایید شد. مقایسه نگرش و نظرات دانشجویان و استادان با هم با آزمون تی مستقل, مجذور کای و من ویتنی با نرم افزار SPSS-16 انجام شد.یافته ها اکثر اساتید (74.1 درصد) ترجیح می دهند تا سوال های تشریحی در آزمون کوتاه داده شود, در حالی که 56.1 درصد دانشجویان سوال های چند گزینه ای را برای آزمون مناسب دانستند. 37 درصد اساتید وقت گیربودن آزمون کوتاه را از مهم ترین موانع برگزاری آن دانسته بودند و این در حالی است که 37.1 درصد از دانشجویان عدم پوشش همه مطالب درسی را مهم ترین عامل ذکر کرده اند. نگرش اساتید (26.45±3.0) و دانشجویان (3.57±3.0) به آزمون کوتاه به طور مشابهی مثبت بود (p=0.59).نتیجه گیری: نتایج حاصل در زمینه برخی ویژگی های آزمون کوتاه مانند چگونگی برگزاری آزمون, زمان برگزاری آزمون, بازخورد برگزاری آزمون, و راهکارهای برگزاری بهتر آزمون در آزمون های کوتاه کلاسی کاربرد دارد. همچنین, با توجه به نگرش مثبت استادان و دانشجویان شرکت کننده می توان گفت که آزمون کوتاه کلاسی (quiz) روش ارزشیابی ساده و قابل انجامی در مسیر بهبود فرایند آموزش و کمک به فرایند پیشرفت تحصیلی محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خطیبان، مهناز، چهاردولی، غلام عباس، و حیدری شایسته، توکل. (1396). مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر به روش آزمون کوتاه کلاسی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 24(5)، 359-366. SID. https://sid.ir/paper/82334/fa

    Vancouver: کپی

    خطیبان مهناز، چهاردولی غلام عباس، حیدری شایسته توکل. مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر به روش آزمون کوتاه کلاسی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1396؛24(5):359-366. Available from: https://sid.ir/paper/82334/fa

    IEEE: کپی

    مهناز خطیبان، غلام عباس چهاردولی، و توکل حیدری شایسته، “مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر به روش آزمون کوتاه کلاسی،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 24، no. 5، pp. 359–366، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button