مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,873
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,060
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک های والدگری و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه گر خودپنداشت یا حرمت خود؟

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 155

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه گر حرمت خود و خودپنداشت در رابطه بین سبک های والدگری و پیشرفت تحصیلی بر پایه یک مدل علی در نمونه ای متشکل از 304 دانش آموز (152 دختر و 152 پسر) پایه چهارم دبستان شهر تهران و والدین آنها اجرا شد. دانش آموزان به دو مقیاس خودپنداشت کودکان (پیرز, 1986) و مقیاس حرمت خود پوپ (پوپ و مک هیل, 1988) و والدین آنها به مقیاس سبک های والدگری (بامریند, 1973) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان دادند: 1) آثار مستقیم هر سه سبک سهل گیرانه, مستبدانه و مقتدرانه بر پیشرفت تحصیلی معنادار هستند, 2) اثر مستقیم حرمت خود بر پیشرفت تحصیلی معنادار است اما اثر مستقیم خودپنداشت معنادار نیست و 3) حرمت خود فقط واسطه سبک والدگری سهل گیرانه با پیشرفت تحصیلی است. نتایج بر اساس تفاوت در ساختار مفهومی و کنشی حرمت خود و خودپنداشت و نقش والدین در شکل گیری آنها مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ولی زاده، شیرین. (1390). سبک های والدگری و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه گر خودپنداشت یا حرمت خود؟. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 8(30)، 143-155. SID. https://sid.ir/paper/101559/fa

Vancouver: کپی

ولی زاده شیرین. سبک های والدگری و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه گر خودپنداشت یا حرمت خود؟. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1390؛8(30):143-155. Available from: https://sid.ir/paper/101559/fa

IEEE: کپی

شیرین ولی زاده، “سبک های والدگری و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه گر خودپنداشت یا حرمت خود؟،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 8، no. 30، pp. 143–155، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101559/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا