مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,226
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 108

چکیده

 سابقه و هدف: پذیرش, یادگیری و به کارگیری رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه توسط کارکنان تیم سلامت, به کمک شیوه های جدید یک ضرورت و نیاز نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش است. هدف این مطالعه, سنجش کیفیت رضایت مندی کارکنان از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب بود.روش بررسی: پژوهش حاضر, یک مطالعه مقطعی در سال 1392 برروی کارکنان تیم سلامت مرکز بهداشت شرق تهران بود. کارکنان دوره آموزش مبتنی بر وب (WBL), به ترتیب در بین «پس آزمون اول و دوم (در مدت 5 جلسه در چهارگروه 30 نفره) و نیز در شش ماه بعد از آموزش حضوری (7 جلسه در شش گروه 20 نفره)», با آموزش 2 مدرس بررسی شدند. در پایان دوره, پرسش نامه ارزیابی کیفیت رضایت از دوره, نحوه ارائه محتوا و مشارکت گروهی بر روی خط توسط آنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و آزمون های آماری کای دو, ضریب همبتگی پیرسون, فریدمن و من ویتنی U تحلیل شدند. یافته ها: مطالعه حاضر به روش WBL, نشان از بیشترین کیفیت رضایتمندی داشت, به طوری که میزان آن به ترتیب از نحوه ارائه مطالب 48.33%, مشارکت گروهی برروی خط 42.5%, ثبت و اخذ تائیدیه بانک اطلاعات شخصی 41.66%, نحوه تکمیل پرسش نامه های تحت وب 39.17%, گروه کاری با مدرس 48.33% و تناسب محتوای جلسات LMS با نیازهای شغلی کارکنان 35% بود. متغیرهای زمینه ای, به جز جنس, بر رضایت کارکنان از شرکت در دوره های آموزش الکترونیکی تاثیر داشتند. بر اساس نتایج آزمون فریدمن, اختلاف عامل های آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری هپاتیت ب در هر تکرار معنی دار بود (P<0.05). نتیجه گیری: نتایج بیانگر پذیرش, یادگیری موثر و به کارگیری روش آموزش WBL, به دلیل عدم نیاز به ترک محل خدمت, اتلاف زمان, استرس های حاصل از تردد و نیز دسترسی به منابع و محتوا در زمان دلخواه است. لذا لازم است با تمهیداتی از جمله تشکیل کمیته ها با مهیا نمودن فضای آموزش تحت وب به تعیین اولویت در موضوعات برگزاری دوره ها پرداخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دلشاد، محمدحسین، حیدرنیا، علیرضا، حیدرنیا، محمدعلی، نیکنامی، شمس الدین، و پورحاجی، فاطمه. (1395). بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 26(2)، 99-108. SID. https://sid.ir/paper/98654/fa

    Vancouver: کپی

    دلشاد محمدحسین، حیدرنیا علیرضا، حیدرنیا محمدعلی، نیکنامی شمس الدین، پورحاجی فاطمه. بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی[Internet]. 1395؛26(2):99-108. Available from: https://sid.ir/paper/98654/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین دلشاد، علیرضا حیدرنیا، محمدعلی حیدرنیا، شمس الدین نیکنامی، و فاطمه پورحاجی، “بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP،” علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، vol. 26، no. 2، pp. 99–108، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/98654/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا