ارزشیابی اساتید به منطور تعیین موفقیت اعضای هیئت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام می شود. مهمترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تاکید بر بهبود آن، ایجاد زمینه مناسب برای هیات علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان در مورد عوامل موثر در ارزشیابی استاد در دانشکده بهداشت و تغذیه تبریز انجام شد. این مطالعه توصیفی-تحلیلی، با مشارکت تمام دانشجویان ترم دوم و بالاتر شاغل به تحصیل سال در 1389 در دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. یک پرسشنامه حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل موثر بر ارزشیابی استاد شامل مهارت تدریس استاد (7 سوال) خصوصیات فردی استاد (16 سوال)، خصوصیات فردی و نگرش دانشجو نسبت درس (6 سوال)، با مراجعه حضوری محقق قبل از شروع کلاس درس در اختیار دانشجویان قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss تحلیل و از آزمونهای آماری t-test، leven و Friedman استفاده شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان معلومات و تسلط علمی استاد (%98.2)، توان استاد در انتقال مفاهیم (%0.91.3)، متانت و شخصیت استاد (%89)، خوش اخلاقی (%87.3)، شیوه بیان و نحوه سازمان دهی و تنطیم درس (85%) تاثیر خیلی زیاد تا زیاد بر ارزشیابی اساتید دارند. همچنین نظر و نگرش سایر دانشجویان نسبت به استاد به میزان کم و خیلی کم بر ارزشیابی اساتید دخالت دارند. علاوه بر این بین جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان با نمره ارزشیابی اساتید رابطه معنی داری مشاهده شد، در حالیکه بین بومی و غیر بومی بودن و معدل دانشجویان با ارزشیابی استاد رابطه معنی داری مشاهده نشد. این مطالعه نشان داد توانمندی علمی استاد (تسلط علمی استاد بر موضوع درسی) یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در ارزشیابی اساتید است. همچنین به نظر می رسد که نه تنها نحوه تدریس و آموزش استاد، بلکه شخصیت و منش استاد می تواند در افزایش انگیزه دانشجویان برای یادگیری و آموزش، و نهایتا ارتقای کیفیت آموزش بسیار موثر باشد.