هدف از این پژوهش بررسی نظام یادگیری در شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری بر اساس مدل سازمان یادگیرنده است. تعداد 150نفر از بین مدیران و کارکنان شرکت با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و با پرسش نامه محقق ساخته ارزیابی وضعیت سازمان یادگیرنده به انضمام یک پرسش نامه دموگرافیک، مورد ارزیابی گرفتند. پایایی این پرسش نامه با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ برابر با 81/0 محاسبه شد. روایی محتوای پرسش نامه نیز به تایید اساتید رسیده است.نتایج آزمون t تک متغیره نشان داد که وضعیت موجود شرکت مخابرات برای تبدیل به سازمان یادگیرنده پایین از سطح مطلوب است (38/37- = t و 000/0 = P). همچنین نتایج آزمون t وابسته نشان داد محدودیت های موجود بالاتر از سطح پتانسیل های موجود هستند (000/0 = P).نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دیدگاه مدیران نسبت به وضعیت اصول پنج گانه پیترسنگه بهتر از دیدگاه کارکنان در مورد وضعیت اصول پنج گانه است (000/0 = P). نتایج آزمون واریانس یک راهه نیز مبین آن بود که بین دیدگاه سازمان یادگیرنده افراد با وضعیت تحصیلی رابطه معنی داری وجود داشته است (3/93 = F و 000/0 = P).