غیر قابل اعتماد بودن صورت های مالی شرکت ها در ایران مدیران صنعت بانکداری را بر آن داشته تا علاوه بر رتبه مالی ریسک، خواهان رتبه ای کیفی از ریسک مشتریان باشند تا تکمیل کننده رتبه مالی مشتریان باشد. این تحقیق موثرترین فاکتورهای کیفی در ریسک وام دهی را با استفاده از روش دلفی استخراج نموده است. به عنوان یک مورد پژوهی، رابطه وام دهی یک بانک خصوصی یعنی بانک کار آفرین و صد مورد از وام گیرندگان آن (برخی از آنها جزو مشتریان خوش حساب و برخی دیگر بدهی معوقه داشته اند)، مورد بررسی قرار گرفته اند و از کمیته اعتبار این بانک درخواست شده است تا این شرکت ها را بر اساس ویژگی های استخراج شده در این تحقیق و بر اساس روش دلفی استخراج شده است امتیازبندی نمایند. سپس رتبه ریسک کیفی این شرکت ها استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی رتبه کیفی ریسک این شرکت ها مفاهیم ضمنی مفیدی را در زمینه مدیریت بهتر روابط B2B آشکار ساخته است که از آن جمله می توان به شناسایی عوامل تمییز دهنده مشتریان خوش حساب و بدحساب اشاره کرد.