امروزه یکی از رمزهای موفقیت هر سازمانی، قدرت تجزیه و تحلیل آن سازمان و تعامل صحیح مدیریت آن با محیط خارجی و داخلی اش است. تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)یک ابزار و تکنیک خوب برای تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی سازمان است. ولی در مراحل اندازه گیری و ارزیابی دارای نواقصی است زیرا عمدتا SWOT بر اساس تجزیه و تحلیل کیفی در فرایند برنامه ریزی عمل می کند. بنابراین یک رویه کارآمد برای برنامه ریزی استراتژیک این است که بعد از بررسی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس SWOT ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) را ایجاد نماییم. SWOT به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل، می تواند برای ارزیابی در QSPM مورد استفاده قرار گیرد. QSPM برای مقایسه و اولویت بندی عوامل کلیدی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و این احتمال را کاهش می دهد که این عوامل نادیده گرفته شوند یا به طور نامناسب وزن داده شوند. این مقاله گزارشی از تحلیل عوامل داخلی و خارجی، SWOT و در نهایت به کارگیری QSPM در صنعت خودروسازی ایران است که به صورت مطالعه موردی در شرکت خودروسازی سایپا انجام شده است. و می تواند نقطه عطفی برای شناسایی مشکلات فعلی این صنعت در کشور باشد و استراتژی کلی برای کسب و کار آینده فراهم سازد تا در شرایطی بهتر از رقبا قرار گیرد. با توجه به نتایجی که از این تجزیه و تحلیل گرفته شده، سازمان در ابتدا باید به دنبال کوچک سازی و فروش شرکت های زیانده خود باشد تا بعد از آن با سرمایه گذاری در زنجیره تامین خود بتواند امکان صادارت محصولات خود و دستیابی به بازارهای جدید را پیدا کند.