موضوع این پژوهش مقایسه افسردگی، پرخاشگری، اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی دارای ناپدری یا نامادری و دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی شهرستان اهواز بود. حجم نمونه در این پژوهش 216 دانش آموز پایه سوم راهنمایی (72 نفر دارای ناپدری، 72 نفر داری نامادری و 72 نفر دارای پدر و مادر واقعی) بودند که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات عبارتند از پرسشنامه افسردگی «بک» پرسشنامه پرخاشگری «ایزنگ» پرسشنامه اضطراب عمومی(ANQ) و معدل نوبت اول سال تحصیلی بود. داده ها با استفاده از روش آماری آنوا (ANOVA) تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج به دست آمده میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان دارای ناپدری، نامادری به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی بود. قابل همچنین میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان دارای ناپدری به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان دارای نامادری بود. عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای ناپدری و نامادری به طور معنی داری کمتر از دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی بود. از نظر میزان پرخاشگری در دانش آموزان دارای ناپدری و نامادری با دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.