Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    2069
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1550
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1550

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    9-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3184
  • دانلود: 

    1737
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر بخشی برنامه درسی علوم به شیوه آموزش محور با برنامه درسی علوم به شیوه پژوهش محور در دوره ابتدایی بود. این پژوهش به روش شبه آزمایشی، با نمونه ایی به حجم 50 نفر از دانش آموزان دختر در پایه سوم ابتدایی در شهر ارومیه که به طور تصادفی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمع آوری اطلاعات و داده ها، از پس آزمون با روایی مورد قبول کارشناسان و پایایی 68% و چک لیست مشاهده فعالیتها با روایی قابل قبول کارشناسان وپایایی 98% استفاده گردید. این چک لیستها توسط 4 نفر از معلمان دوره ابتدایی، با مدرک تحصیلی لیسانس آموزش ابتدایی در هر گروه تکمیل شد. دانش آموزان در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند. یک گروه به شیوه آموزش محور و گروه دیگر به شیوه پژوهش محور به مدت دو ماه آموزش دیدند. جهت کنترل متغیرهای مزاحم علاوه بر جایگزینی تصادفی، از یک معلم مشترک در هر دو گروه استفاده گردید. جهت تحلیل آماری داده ها از آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری در دانستنی ها، مهارتها، نگرشها و رضایتمندی، بین دانش آموزانی که با شیوه آموزش محور آموزش دیده اند با دانش آموزانی که به شیوه پژوهش محور آموزش دیده اند وجود داشته و فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95% مورد تایید قرار گرفت. در نتیجه می توان گفت برنامه درسی علوم به شیوه پژوهش محور در مقایسه با برنامه درسی علوم به شیوه آموزش محور در دوره ابتدایی اثر بخش تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1737 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    25-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4474
  • دانلود: 

    2224
چکیده: 

پیشرفت تحصیلی از شاخص های مهم ارزیابی نوجوانان در مدرسه است و می تواند با عوامل بسیاری از جمله سازگاری مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی و مولفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است. نمونه پژوهش شامل 380 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانهای شهر کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری بل استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تفاوت میانگینها محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی، سازگاری در خانه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بینپیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسر ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج بیانگر این بود که بین سازگاری هیجانی و سازگاری سلامت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت مجموعه عوامل خانوادگی و آموزشگاهی مرتبط با سازگاری و عملکرد تحصیلی، لازم است والدین و مربیان درباره ویژگیهای نوجوانان شناخت کافی داشته باشند و با افزایش اگاهی نوجوانان به ارتقای مهارتهای سازگاری کمک نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    41-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2611
  • دانلود: 

    1257
چکیده: 

هدف اصلی ﭘﮋوﻫﺶ حاضر، تاثیر ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻨﺎوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی شغلی دبیران شهرستان بوشهر می باشد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع علی– پس رویدادی بوده، ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش دبیران رسمی زن و ﻣﺮد ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن بوشهر در ﺳﺎل تحصیلی 92-91 که از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدرسه خود برخوردار بوده اند می باشد. ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 150 ﻧﻔﺮ از دبیران ﺑﻮد که از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب گردیدند. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اطلاعات شامل دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و مقیاس توانمند سازی معلمان که به ترتیب محقق ساخته و استاندارد بوده اند. روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ در شاخص های بهبود کیفیت عملکرد دبیران، استقلال و آزادی عمل دبیران، افزایش مسوولیت تصمیم گیری محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود کیفیت عملکرد و افزایش مسوولیت تصمیم گیری بطور معناداری موثر بوده ولی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر استقلال و آزادی عمل آنها تاثیری ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    55-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3654
  • دانلود: 

    2224
چکیده: 

هدف: بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مولفه های آن در دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی است.روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 220 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی که تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و به صورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد سازمان جهانی بهداشت سال (1998) استفاده شد. و برای سنجش هوش اخلاقی از پرسشنامه استاندارد لنیک، کیل و جوردن (2011) استفاده گردید.یافته ها: نتایج آزمون فرید من نیز نشان داد بین مولفه های هوش اخلاقی تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن و هوش اخلاقی دلالت داشت. و همچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس یک راهه میزان هوش اخلاقی گروه های مختلف تحصیلی (مدرک تحصیلی) تفاوت معناداری دارد. نتایج آزمون t برای گروه های مستقل نشان داد که میزان هوش اخلاقی دانشجویان متاهل بیش از دانشجویان مجرد است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مولفه های هوش اخلاقی در بین دانشجویان در حد بالای متوسط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3654

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    73-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1287
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر پیش بینی افسردگی و اضطراب بر اساس مفهوم خدا در دانشجویان می باشد. بدین منظور تعداد 443 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران با استفاده از روش نمونه گیری سهمی انتخاب شدند. مقیاس های افسردگی و اضطراب در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973) و مقیاس مفهوم سازی فرد از خدا (گورساچ، 1968) بر روی دانشجویان اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان را می توان از روی مفهوم خدا پیش بینی کرد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، دانشجویانی که مفهوم مثبتی از خدا داشتند از افسردگی و اضطراب کمتری و دانشجویانی که مفهوم منفی از خدا داشتند از افسردگی و اضطراب بیشتری برخوردار بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    87-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2115
  • دانلود: 

    1012
چکیده: 

پژوهش حاضر، به منظور تعیین رابطه بین سلامت عمومی و حمایت اجتماعی با رضایت مندی از زندگی در سالمندان انجام شد. جامعه آماری کلیه سالمندان 60 سال به بالا در سرای سالمندان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای 230 سالمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که از این تعداد 138 نفر زن و 92 نفر مرد بودند. روش تحقیق همبستگی بود. با استفاده از پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ)، حمایت اجتماعی(MOS) و رضایت از زندگی سالمندی (LSI) داده ها جمع آوری شدند بوسیله روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بین سلامت عمومی و حمایت اجتماعی با رضایتمندی از زندگی سالمندان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مدت اقامت در سرای سالمندان و سلامت عمومی کلی و خرده مقیاس های علائم جسمانی، افسردگی شدید و رضایتمندی از زندگی در سالمندان رابطه معنادری وجود دارد. مولفه های اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید و تعامل اجتماعی به طور معناداری رضایت از رندگی را پیش بینی می کنند. نتایج این پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که مولفه های سلامت عمومی و حمایت اجتماعی بخشی از تغییرات رضایت مندی از زندگی را در سالمندان تبیین می کند. افزون براین می توان نتیجه گرفت که مدت اقامت سالمندان در سرای سالمندان بخشی از تغییرات در سطح سلامت عمومی و رضایت مندی از زندگی آنان را تبیین می کند. به طور کلی مولفه های سلامت عمومی، حمایت اجتماعی و مدت اقامت سالمندان در سرای سالمندان از طریق متاثر ساختن متغیرهای واسطه ای احساس تنهایی، توانایی تسلط بر زندگی، استقلال، قدرت تصمیم گیری، مدیریت خود، روابط اجتماعی و احساس ارزشمندی رضایتمندی سالمندان را تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1012 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5529
  • دانلود: 

    3576
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، مطالعه نوع رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین و کمال گرایی با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بوده است. به همین منظور 135 نفر از دانش آموزان دبیرستان فرزانگان شهرستان رشت، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی ها خواسته شد مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست (FMPS) و مقیاس اضطراب اجتماعی (SPIN) را تکمیل کنند و از والدین آنها خواسته شد تا پرسشنامه شیوه های فرزندپروری دیانا بامریند را تکمیل کنند.برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که از بین 3 سبک فرزندپروری دیکتاتورانه، قاطعانه و سهل گیرانه، هیچ کدام اضطراب اجتماعی را پیش بینی نمی کند و رابطه معناداری وجود ندارد. به علاوه از میان ابعاد کمال گرایی، تنها ابعاد انتقاد والدینی، تردید درمورد فعالیت ها، نگرانی زیاد درمورد اشتباهات، انتظارات والدینی و بعد سازمان دهی میزان اضطراب اجتماعی دانش آموزان را تبیین می کند و بعد معیارهای شخصی توان پیش بینی کافی را ندارد. از یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که ابعاد کمال گرایی بر اضطراب اجتماعی تاثیرگذار است ولی سبک های فرزندپروری والدین تاثیری بر اضطراب اجتماعی ندارد. همچنین نتایج پژوهش حاضر می تواند، برای سازمانها و موسسات مختلفی از جمله: سازمان آموزش و پرورش، دانشگاهها، موسسات درمانی، کلینیکهای روانپزشکی و روانشناسی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

نوری روح اله

نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    115-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1569
  • دانلود: 

    395
چکیده: 

معمولا تاریخ هرمنوتیک از آغاز تاکنون را به سه دوره تقسیم می کنند. در دوره اول تاریخ هرمنوتیک، اساطیر و اسطوره های یونانی تنها موضوع و متعلق تفسیر و تاویل به حساب می آمدند. اما بعد از ظهور مسیحیت و در طول دوره قرون وسطی (دوره دوم) تاویل و تفسیر کتاب مقدس بر جای آن نشست. شلایرماخر بر دامنه و گستره تاویل و تفسیر افزود و هر متنی (چه دینی و چه غیر دینی) را نیازمند به تفسیر و تاویل دانست. لذا با این کار دوره جدید (دوره سوم) هرمنوتیک آغاز شد. این اندیشه مورد استقبال دیلتای قرار گرفت و وی قلمرو هرمنوتیک را به کل علوم انسانی تعمیم داد و علم هرمنوتیک را بعنوان بهترین روش برای علوم انسانی معرفی نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 395 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0