Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3997
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3997

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    927
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: در تکنولوژی آموزشی، محور فرآیند تدریس، دانشجو می باشد و استاد به عنوان راهنما نقش تعیین کننده ای در هدایت فرآیند یادگیری دارد. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان پرستاری درمورد معیار ها و ویژگی های یک مربی بالینی ایده ال می باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - مقطعی است که با استفاده از نظرات 91 دانشجوی پرستاری انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که ویژگی های مربی بالینی را در سه حیطه ویژگی های فردی، روش اداره کارآموزی و روش ارزشیابی بررسی می کرد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.یِافته ها: درحیطه ویژگی های فردی مربی، بیشترین نظر موافق دانشجویان (91.7 درصد) برویژگی هایی از قبیل: احترام گذاشتن به دانشجو، توانایی برقراری ارتباط با دانشجویان، داشتن تجربه کافی، شیوه بیان خوب و مسلط و ظاهر مرتب و آراسته بود. درحیطه روش اداره کارآموزی بیشترین نظر موافق (86.43 درصد) برتوانایی پاسخگویی به سوالات کارآموزان، تلاش جهت کسب مهارت های عملی دانشجو، اهمیت دادن به فهم مطالب توسط کارآموزان، عدم تبعیض گذاشتن بین دانشجویان مذکرومونث و داشتن اطلاعات علمی طبق جدیدترین منابع بود. درحیطه روش ارزشیابی مهم ترین ویژگی یک مربی خوب، رعایت عدالت درارزیابی دانشجویان، بیان شیوه ارزشیابی درآغاز کارآموزی و ارزشیابی دانشجویان طبق روشی که در آغاز کارآموزی ذکر شده است با (81.66 درصد) نظر موافق بود.بحث و نتیجه گیری: بررسی ویژگی های یک مربی خوب از دیدگاه دانشجویان باعث می شود ما خود را از دیدگاه دیگران بسنجیم و عملکرد خود را ارزیابی نموده و بکوشیم که خود را کامل نماییم و با ارایه برنامه مناسب و تنظیم فعالیت های تدریس، درست عمل نماییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    972
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مسمومیت به عنوان یک مساله مهم در بهداشت عمومی و یکی از موارد نسبتا شایع اورژانس های پزشکی است، به طوری که یکی از متداول ترین علل مرگ و میر در بزرگسالان است. باتوجه به توسعه روز افزون انواع سموم و داروهای کشنده این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. بعلاوه مطالعات اپیدمیولوژیکی برای تشخیص مناسب نتایج و کاربرد عمومی آن ها برای سایر جمعیت ها ارزیابی می شود. این مطالعه به منظور بررسی اپیدمیولوژیکی مسمومیت در افراد بزرگسال بستری شده در بیمارستان طالقانی ارومیه انجام گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی – توصیفی مشخصات اپیدمیولوژیکی کلیه بیماران بستری بزرگ سال دچار مسمومیت طی چهار سال به تعداد 1208 نفر را دربر می گیرد. ابزار مورد استفاده چک لیست استاندارد تهیه شده توسط معاونت بهداشتی است، که نتایج با استفاده از آزمون های آمار توصیفی تحلیل گردید.یافته ها: نتایج بررسی نشان می دهد مسمومیت افراد بزرگ سال در زنان (53.6 درصد) مردان (46.4 درصد) و در مجردین (42.6 درصد) متاهلین (57.4 درصد) و در فاصله سنی (25-16 سال) (63.3درصد) و در خانه دارها (43.4 درصد) بوده است. بالاترین علت مسمومیت ها با استفاده از داروها (66.4 درصد) بوده، (86 درصد) مسمومیت عمدی و به قصد خود کشی انجام گرفته و (4.6 درصد) از بیماران فوت نموده اند.بحث و نتیجه گیری: باتوجه به این که در سنین جوانی (25-16 ساله) علت اصلی خودکشی در زنان خانه دار به علت مسمومیت با داروها می باشد لذا بهتر است در مورد نحوه استفاده و نگهداری دارو در خانه، آموزش همگانی مخصوصا به خانواده ها برای ایجاد محیطی توام با آرامش برای زندگی داده شود و همچنین آموزش های لازم برای پرسنل اورژانس ها جهت اقدامات درمانی مناسب این بیماران ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 972

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1200
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: داشتن برنامه مطالعاتی، استفاده از منابع معتبر، تلاش مستمر و عادات و روش های مناسب در مطالعه ضامن یادگیری دروس دانشگاهی است و هدف بررسی شیوه های مطالعاتی و منابع درسی مطالعاتی مورد استفاده دانشجویان می باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی با جامعه آماری دانشجویان کل رشته ها به روش نمونه گیری سهمیه ای به تعداد326 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد میزان استفاده از کتابخانه دانشکده در هفته یک بار بوده و 83 درصد دانشجویان میزان استفاده از جزوه های کلاسی جهت مطالعه در طول ترم را زیاد و 91 درصد میزان استفاده جهت آمادگی برای امتحان پایان ترم را خیلی زیاد عنوان نمودند. 59 درصد از دانشجویان آشنایی خود را با روش دقیق خوانی زیاد و 55.3 درصد از آشنایی با روش خواندن انتقادی کم ذکر نموده اند. بین میزان ساعات مطالعه و دفعات مطالعه در طول ترم در هر روز همبستگی ضعیف و مقدار آن 27 درصد که در سطح 1 درصد معنی دار می باشد (R=0.27 P=0.00 n=302).بحث و نتیجه گیری: برگزاری کارگاه روش مطالعه و یادگیری برای دانشجویان و اعضای هیات علمی از جمله اساتید راهنما و یا گذراندن واحد درسی روش ها و فنون مطالعه و یادگیری توسط دانشجویان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    83-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سل خارج ریوی ممکن است هم زمان با سل ریوی یا سال ها بعد از عفونت اولیه سلی ایجاد شود. میزان بروز سل خارج ریوی کم تر از سل ریوی می باشد به گونه ای که حدود یک سوم موارد بیماری سل را سل خارج ریوی تشکیل می دهد. هدف این مطالعه، بررسی میزان بروز سل خارج ریوی طی سال های 1383 تا 1386 در شهرستان ارومیه می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه با روش مطالعاتی مقطعی و با استفاده از اطلاعات پرونده های بیماران مبتلا به سل خارج ریوی تشخیص داده شده طی سال های 1383 تا 1386 انجام شده است. و از نرم افزار 16 Spss جهت آنالیز داده ها استفاده شده است.یافته ها: طی چهار سال از مجموع 382 بیمار مبتلا به سل شناسایی شده در ارومیه، تعداد 134 (35.1 درصد) بیمار مبتلا به سل خارج ریوی بودند که میزان بروز چهارساله برابر با 16.38 به ازای صدهزار نفر می باشد . بیشترین میزان بروز (4.44 به ازای صدهزار نفر) در سال 85 و کم ترین میزان بروز (3.76 به ازای صدهزار نفر) در سال 86 می باشد. از نظر توزیع جنسی 70 نفر (52.2 درصد) مذکر و 64 نفر (47.8 درصد) مونث بودند که نسبت جنسی برابر با 1.09 می باشد. لنفادنیت سلی با 42 بیمار (31.3 درصد) شایع ترین نوع سل خارج ریوی طی چهار سال می باشد.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که سل خارج ریوی بیش از یک سوم موارد سل را شامل می شود که با آمار سازمان جهانی بهداشت تقریبا همخوانی دارد و میزان بروز بیماری طی سه سال اول مورد مطالعه افزایش و در سال آخر کاهش یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قانعی رضا | قوامی هاله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    90-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4119
  • دانلود: 

    2171
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: امروزه زخم فشاری پس از سرطان و بیماری های قلبی عروقی سومین بیماری پرهزینه محسوب می شود. مهم ترین عوامل خطر ایجاد زخم فشاری عبارتند از: سن بالای 70 سال، جنس مذکر، نژاد سفید پوست، سیگاری بودن، شاخص توده بدنی پایین، کم تحرکی، کاهش سطح هشیاری، بی اختیاری ادراری مدفوعی، سوء تغذیه و غیره. زخم فشاری عارضه بالقوه بیماران بستری در بخش های ویژه است و پیشگیری از آن از مسایل مهم پرستاری می باشد.مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مقاله مروری می باشدکه جدیدترین روش های بررسی و پیشگیری از زخم های فشاری دربخش مراقبت های وی‍ژه را مورد مطالعه قرار می دهد.یافته ها: شیوع زخم فشاری در بخش مراقبت های ویژه بالاتر از سایر بخش ها و میزان آن بین 8درصد تا 40 درصد متغییر می باشد و این به دلیل پایین بودن ایمنی بیماران بستری در این بخش می باشد.بحث و نتیجه گیری: کیفیت مراقبت پرستاری به عنوان عامل کلیدی پیشگیری از زخم فشاری مورد توجه قرارگرفته است. موضوع اساسی در پیشگیری از زخم فشاری، شناسایی افراد در معرض خطر است. در مجموع بهترین ابزار پیش بینی کننده زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های ویژه، ابزار برادن است که شامل شش زیر مجموعه درک حسی، رطوبت، فعالیت، جنبش، تغذیه و سایش می باشد. مورد ارزیابی عوامل مرتبط با ایجاد زخم فشاری در  ICU ها به عمل آمد که برخی مشابهت ها و مغایرت ها و اختلافات را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    104-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1747
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: تنها مزیت رقابتی پایدار هر سازمان (ازجمله مراکزدرمانی)، افراد آن و نقش تمامی آنان در موفقیت سازمان می باشدکه این امر از طریق توانمندسازی و تامین رضایت شغلی کارکنان میسر است. بدین ترتیب هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانمندی روان شناختی بامیزان رضایت شغلی در پرسنل پرستاری است.مواد و روش کار: مطالعه حاضر ازنوع توصیفی همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسش نامه بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافته ها: باوجودی که میانگین رضایت شغلی پرسنل پرستاری (3.847) به دست آمد که نشان از رضایت شغلی نسبتا مطلوب دارد، اما بیشترین نارضایتی مربوط به عامل پرداخت بود. 2) میانگین توانمندی روان شناختی (4.218) بود که نشان از توانمندی بالا می باشد. 3) نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین توانمندی روان شناختی و رضایت شغلی در پرسنل پرستاری رابطه معنی داری وجود دارد. 4) نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین متغیرهای توانمندی روان شناختی فقط متغیر احساس اعتماد باتغییرات نمرات رضایت شغلی رابطه معنی دار دارد.بحث و نتیجه گیری: باتوجه به محرز شدن رابطه بین توانمندی روان شناختی و رضایت شغلی در پرسنل پرستاری پیشنهاد می شود که مدیران مراکز بهداشتی درمانی شرایطی را فراهم آورند که کارکنان 1- شغل خود را با ارزش تلقی نموده و علاقه درونی نسبت به آن داشته باشند. 2- به توانایی و ظرفیت خود برای انجام وظایف محوله اعتقاد داشته باشند. 3- دارای حق انتخاب، آزادی عمل و استقلال درمحیط کار باشند. 4- در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند. 5- به یکدیگر احساس اعتماد و علاقه مندی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1747

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    114-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2267
  • دانلود: 

    1234
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی نقش مهمی در جنبه های مختلف زندگی دارد از جمله عوامل شخصیتی، هوشی، موقعیتی و اجتماعی پیشرفت تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهند هدف این مطالعه بررسی تاثیر جرات ورزی و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر ارومیه در پیشرفت تحصیلی آنان است.مواد و روش کار: برای انجام این مطالعه ابتدا چهار دبیرستان دخترانه به طور تصادفی انتخاب شد، سپس 262 دختر از دانش آموزان پرسش نامه های پرخاشگری و جرات ورزی را تکمیل نمودند. در نهایت میانگین معدل دو ترم تحصیلی دانش آموزان محاسبه شد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بین میزان پرخاشگری و جرات ورزی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی این تفاوت در مورد میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معنی دار است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش بهتر است پژوهش های دیگری در رابطه با نقش عوامل هوشی، موقعیتی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1234 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    118-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    810
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: این مطالعه به منظور تشخیص عوامل باکتریال جداشده از کشت نمونه های ارسالی به آزمایشگاه مرکز درمانی شهید فقیهی شیراز و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها انجام شد.مواد و روش کار: این پژوهش مطالعه ای توصیفی - مقطعی است. در این مطالعه 1500 نمونه کشت از قبیل ادرار، پوست، زخم، گلو و غیره که در مدت 5 به آزمایشگاه ارسال شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. کشت های مثبت استخراج شده و نتیجه آن ها از نظر نوع باکتری جداشده و نتیجه آنتی بیوگرام در برگه مشاهده ثبت گردید. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از 1500 نمونه کشت بررسی شده، 502 مورد کشت مثبت استخراج شد. از کشت های مثبت 50.8 درصد نمونه ها مربوط به بیماران مردو 49.2 درصد مربوط به بیماران زن بود. بیشترین آنتی بیوتیکی مورد استفاده در انتی بیوگرام، جنتا مایسین با 99.8 درصد موارد، سیپروفلوکساسین با 99.6 درصد موارد وسفالکسین با 95.8 درصد موارد بود که میزان مقاومت باکتری ها نسبت به آنها به ترتیب 61.6 درصد، 50.2 و 94.6 درصد بود. مثبت بودن کشت و مقاومت آنتی بیوتیکی با جنس بیماران و نحوه مراجعه ارتباط آماری معنی داری نداشت.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان از افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های رایج داردکه شاید علت آن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باشد که توصیه می شود از مصرف بدون توجیه آنتی بیوتیک ها حتی الامکان اجتناب شود و تولید نسل های جدیدتر و موثر آنتی بیوتیک ها که در عین حال مقرون به صرفه باشند مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 810

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button