هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری در مرکز ناتوای های یادگیری شهر همدان است که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15=n) و کنترل (15=n) به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از آزمون هوش ریون، آزمون ریاضی کی - مت، آزمون خواندن و پرسشنامه سبک های اسناد کودکان استفاده شد. آموزش برنامه تلفیقی در 10 جلسه به مدت یک ماه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه تلفیقی روانی - آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معنی داری تاثیر دارد. این نتایج می تواند پشتوانه ای برای کاربست مداخلات عاطفی - هیجانی در کنار دوره های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری باشد.