Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    6-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1589
  • دانلود: 

    1291
چکیده: 

هدف این مطالعه مقایسه ناگویی خلقی و کنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش علی – مقایسه ای از نوع مقطعی - مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان 9 تا 15 ساله با و بدون ناتوانی یادگیری شهر خرم آباد در سال 1391 می باشد. آزمودنی های پژوهش شامل 50 نفر از مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 50 نفر از مادران دانش آموزان عادی به شیوه همتاسازی (بر اساس سن مادر، تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های ناگویی خلقی و کنترل عواطف استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دو گروه از مادران در ناگویی خلقی و کنترل عواطف تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.001). این نتایج نشان می دهد که مادران این دانش آموزان به دلیل انتظار های غیر واقع بینانه و سرزنش مداوم خود سطوح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند. این مادران به دلیل عدم آگاهی هیجانی و ناتوانی در پردازش شناختی احساسات خود، معمولا قادر به شناسایی، درک و یا توصیف هیجان های خویش نیستند و توانایی محدودی در سازگاری با شرایط تنش زا دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1589

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1291 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    25-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1784
  • دانلود: 

    1442
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش حرکات درشت وظریف برکاهش علائم نارساخوانی دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی پرداخته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به منظور انجام این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان نارسا خوان که به مرکز ناتوانی های یادگیری شهرستان نقده مراجعه کرده بودند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دوگروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). آزمون نارساخوانی وآزمون رشد حرکتی اوزرتسکی به عنوان پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. سپس بر روی گروه آزمایش، روش آموزش حرکات درشت و ظریف به مدت 30 جلسه مداخله انجام گرفت. بلافاصله پس از اتمام آموزش، آزمون نارسا خوانی و آزمون رشد حرکتی اوزرتسکی به عنوان پس آزمون، از هر دو گروه به عمل آمد. پس از جمع آوری داده ها، فرضیه های پژوهش با استفاد ه از نرم افزار spss و آزمون های پارامتریک نظیر آزمون t برای گروه های همبسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که مداخله های ترمیمی به روش آموزش حرکات درشت و ظریف علاوه بر کاهش علائم نارسا خوانی سبب افزایش مهارت های حرکتی دانش آموزان نارسا خوان نیز شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1784

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1442 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    40-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1732
  • دانلود: 

    1227
چکیده: 

اثر آموزش فراشناختی حل مساله بر ناتوانی یادگیری ریاضی در دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بررسی شد. بدین منظور 112 دانش آموز (67 نفر پایه چهارم و 65 نفر پایه پنجم) از 22 منطقه شهر تهران به روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گماشته شدند. پس از آموزش فراشناختی به گروه آزمایش، دو گروه به آزمون های ناتوانی یادگیری ریاضی پاسخ دادند و پس از حدود 3 ماه آزمون پیگیری بر روی افراد گروه آزمایش انجام شد. نتایج نشان دادند که آموزش فراشناختی حل مساله باعث بهبود عملکرد دانش آموزان در حل مساله و نمره کلی ریاضی در پس آزمون نشد؛ اما با گذشت زمان این توانائی ها بهبود یافتند و به سایر تکالیف نیز تعمیم پیدا کردند. بین پایه های چهارم و پنجم در بهره گیری از آموزش فراشناختی تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به مشکلات حاصل از آموزش و سنجش توانایی ریاضی و مهارت های فراشناختی این یافته ها در ارتباط با آموزش فراشناختی برای بهبود ناتوانی یادگیری ریاضی مورد بحث قرار گرفتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1227 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

شریفی طیبه | ربیعی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    59-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5524
  • دانلود: 

    3877
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی کاربرد آزمون هوشی وکسلر- 4 در تشخیص اختلالات یادگیری می پردازد. از بین دانش آموزان ارجاعی به مراکز اختلالات یادگیری دولتی استان چهارمحال و بختیاری 37 نفر که دارای اختلال در زبان نوشتاری، 34 نفر که دارای اختلال در ریاضی بودند، بعد از مصاحبه بالینی انتخاب شدند. 33 نفر دانش آموز عادی همتا شده با 71 دانش آموز دارای اختلال یادگیری جهت مقایسه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش آزمون هوشی وکسلر- 4 می باشد که در استان چهارمحال و بختیاری انطباق و هنجاریابی شده است و از ویژگی های روان سنجی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج پژوهش نشان داد: 1-در خرده آزمون های فراخنای ارقام و واژگان کودکان دارای اختلال در بیان نوشتاری بیش از یک انحراف معیار با میانگین فاصله داشتندکه عملکرد ضعیفی محسوب می شود. 2-در گروه دارای اختلال در ریاضی، آزمودنی ها عملکرد ضعیفی درخرده آزمون های طراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری داشتند. 3- هر سه گروه در خرده آزمون های اطلاعات عمومی و حساب عملکرد ضعیفی داشته اند. 4- در خرده آزمون های طراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری و همچنین هوش بهر استدلال ادراکی گروه دارای اختلال ریاضی به شکل معنی داری عملکرد ضعیف تری نسبت به دو گروه دیگر داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3877 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    76-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2869
  • دانلود: 

    1365
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و آموزش ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی در مقاطع سوم و چهارم دبستان است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم و چهارم دبستان شهر تهران است که دارای اختلال یادگیری ریاضی هستند و به مراکز توانبخشی اختلال های یادگیری ارجاع داده شده اند و در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد 20 نفر از دانش آموزانی که از طریق مصاحبه بالینی، آزمون هوش وکسلر و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی را دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و سپس این دانش آموزان به تصادف در چهار گروه پنج نفری جایگزین شدند. سه گروه آزمایش هر کدام به مدت 12 جلسه درهر هفته سه جلسه 45 دقیقه آموزش خاص خود را دریافت نمودند و گروه کنترل نیز همان آموزش مرسوم در مرکز درمان اختلالات یادگیری ویژه را ادامه دادند. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و سپس داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و برنامه ترکیبی در سطح (p=0.05) در کاهش مشکلات اختلالات ریاضی دانش آموزان موثر بوده اند. بر این اساس نتیجه گیری می شود که استفاده از روش های آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و روش ترکیبی می تواند در کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی از روش های سنتی مرسوم موثرتر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2869

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نویسندگان: 

نریمانی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2696
  • دانلود: 

    2060
چکیده: 

هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال دوم و سوم مقطع راهنمایی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 91-90 تشکیل می دهند. آزمودنی های پژوهش شامل 40 دانش آموز دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانش آموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر برای هرگروه) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس(MANCOVA) نشان داد برنامه درمانی کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی تاثیر دارد به این صورت که منجر به کاهش هیجانات منفی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی می شود. این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیب شناسی و درمان این اختلال دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2060 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2013
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    123-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    362
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The present study examined the effectiveness of neurofeedback training on comorbid Learning Disorder and ADHD. This study was a quasi- experimental study without a control group. The study population consisted of all children aged 7 to 14 years with comorbid Learning Disorder and ADHD in Tehran who were referred to Atieh Comprehensive Center for Psychological and Nervous disorders. A convenient sample of twelve children with comorbid Learning Disorder and ADHD was selected. In this study the children received 40 sessions of neurofeedback training thrice a week. The children were assessed using LDES & CAS instruments in two stages (pre-test and post-test). Data were analyzed through paired- samples t test. The results revealed that neurofeedback training had no positive effect on Learning Disorders (p>0.05, t=1.02) but affected Attention Deficit Hyperactivity Disorder positively (p<0.05 t=4.49). In sum, neurofeedback training had no positive effect on comorbid LD and ADHD.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 362

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    123-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    5802
  • دانلود: 

    4275
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی بود. این مطالعه به صورت شبه آزمایشی و بدون گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی شهر تهران بود که به مراکز مشاوره و درمانی این شهر مراجعه و تشخیص دریافت کرده بودند. جهت انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش به مرکز آتیه که کار نوروفیدبک را در شهر تهران انجام می دهد؛ مراجعه و نمونه پژوهش که شامل 12 کودک مبتلا به اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی بود، به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه کودکان 40 جلسه نوروفیدبک به صورت سه بار در هفته دریافت نمودند. کودکان در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون های LDES و CAS مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که نوروفیدبک بر اختلال یادگیری این گروه از دانش آموزان موثر نبوده است (P>0.05, (t:1.020) اما بر ADHD آنان موثر بوده است (P<0.05, (t:4.490)). در مجموع نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی موثر نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button