Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

دیندارفرکوش فیروز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    713
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

اطلاعات شاید گران بهاترین چیز برای هر کس، سازمان و هر جامعه ای باشد. با اطلاعات و کنترل آن می توان به همه چیز دسترسی یافت. این است که مسابقه ای بی وقفه برای بدست آوردن اطلاعات و کنترل آن میان طالبان قدرت آغاز شده و همه می کوشند با تملک و در اختیار گرفتن رسانه ها، بردامنه قدرت خود بی افزایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    11-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1180
  • دانلود: 

    954
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، شناخت عوامل و عناصری است که می توانند در حاشیه صوتی یک فیلم مستند، کارکردی به جز کارکرد واقع گرا داشته باشند. منظور از چنین نقشی ـ که از آن به کارکرد زیبایی شناسانه صدا تعبیر می شود ـ آن است که مفاهیم متفاوتی، به غیر از واقعیات موجود در صدا، به تماشاگر منتقل شود. چنین استفاده ای از صدا می تواند به القای معانی عمیق تری دست زند که در ذهن فیلمساز شکل گرفته است.در حقیقت آنچه به عنوان سوال اصلی این پژوهش، مد نظر بوده است، دست یافتن به عناصری است که می توان چنین کارکردی را از آنها انتظار داشت. در این راه با استفاده از اطلاعات موجود در اسناد، کتب، مجلات و منابع اینترنتی و نیز مشاهده و تحلیل و بررسی نمونه های عملی چنین کاربردی در آثار مستند، درقالب روش اسنادی، به گردآوری مطالب مربوط به موضوع، پرداخته شد.تحلیل مطالب مذکور و کنار هم نهادن آنها، موجب به دست آمدن نتایج جالبی، جدای از اطلاعات موجود در هر یک شد. بدین ترتیب از پژوهش حاضر این نتیجه حاصل آمد که اولا؛ ارزش های زیباشناختی صدا و تصویر دارای عناصری است که هم در رابطه با یکدیگر و هم به طور مستقل کارکرد می یابند. ثانیا؛ فارغ از این که عناصر زیبایی شناسی تصویر کدامند، نتیجه دیگری هم در رابطه با شناخت عوامل موثر در زیبایی شناسی صدا به دست آمد؛ این که ارزش های مذکور چگونه قابل تعریف و تعیین می گردند.این نتایج چنین می نمایند که با تغییر در عناصری همچون سطح صدا، پرسپکتیو صدا، بافت صدا، زنگ صدا، تن صدا، طنین صدا، سرعت صدا، جنس صدا، تکرار مداوم صدا و نیز وارونه کردن پخش صدا، می توان به طور مستقیم به کارکردهای زیبایی شناسانه دست یافت.اما عناصر دیگری هم وجود دارند که به طور غیرمستقیم و از طریق رابطه مخاطب و صدا چنین کارکردهایی را موجب می گردند. این عوامل نیز عبارتند از وضعیت فرهنگی مخاطب، شیوه تکنولوژیک ارائه صدا، رابطه ترکیبی صدا و تصویر، ابهام تصویری و برجستگی صوتی، توجه به حضور صدا در ساختار اصلی اثر، وضعیت زمانی و مکانی ارتباط مخاطب و اثر، شناخت صدا و درک آن توسط مخاطب و سرانجام وجود پس زمینه های ذهنی مخاطب نسبت به صدا.هر یک از عوامل مذکور در صورتی که مورد استفاده خلاقانه قرار گیرند، می توانند عمق زیادی به درونمایه اثر بخشیده و در غیر این صورت موجب بروز ساده انگاری و دور شدن یک فیلم مستند از مفهوم پردازی می گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 954 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    23-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1043
  • دانلود: 

    743
چکیده: 

توانمندسازی یک اصل بنیادی در مدیریت سازمان های امروزی است که بر اساس آن اختیار یا قدرت به زیردستان تفویض می شود. بنابراین پژوهشگر با هدف شناسایی ارتباط بین عوامل توانمندساز و بهره وری منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران شرق) ابن تحقیق را انجام داده است.جامعه آماری، 340 نفر می باشد. روش پژوهش از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و برای روایی از تکنیک دلفی (اجماع نظر خبرگان) استفاده شده است. هم چنین جهت تعیین ویژگی های پاسخ دهندگان از آمار توصیفی و برای ارتباط از آمار استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش از نتایج آزمون اسپیرمن با مقدار 0.25 نشان می د هد میان توانمندسازی و بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. با توجه به مثبت بودن مقدار آماره و جدول دوبعدی نیز مشاهده می شود رابطه مستقیمی میان این دو متغیر وجود دارد بطوری که هرچه توانمندسازی بالاتر باشد بهره وری نیروی انسانی نیز بالاتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 743 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

فردوسی پور عاطفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    31-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1044
  • دانلود: 

    702
چکیده: 

هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه انواع مختلفی از ساختار متن تفسیری از طریق پاراگراف بندی بر روی دانشجویان مشغول به تحصیل دردانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. گروه نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها پس از نمونه گیری تصادفی، در گروه های آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مطالعه عبارت بود است از متون، پرسشنامه درک مطلب. به منظور تحلیل داده ها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. بخشی از یافته های آماری نشان دادند که پاراگراف بندی متن منجربه افزایش درک مطلب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 702 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1035
  • دانلود: 

    636
چکیده: 

فرهنگ سازمانی، نوعی برنامه ریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه سازمان های مطرح بوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانی کارکرده باشد، از وجود این پدیده مهم سازمانی آگاه است. این مقاله به منظور «بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی با مورد کاوی در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو)» انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است. روش های جمع آوری داده ها فیش برداری از منابع کتابخانه ای شامل کتاب، مقاله و پایان نامه و همچنین استفاده از پرسشنامه می باشد و نوع پرسشنامه مورد استفاده «پرسشنامه محقق ساخته» می باشد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.856) بدست آمده و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان شبکه های رادیویی و واحدهای ستادی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران می باشد که تعداد مدیران آن 191 نفر و کارشناسان و برنامه سازان 1700 نفر و جامعه آماری در کل 1891 نفر که تعداد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 317 نفر خواهد بود. در این تحقیق از آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. سپس به منظور بررسی وضعیت هر یک از مولفه ها نیز از آزمون میانگین یک جامعه استفاده شد و در نهایت به منظور مطالعه روابط بین متغیر های تحقیق از آزمون همبستگی استفاده گردید. و برای تاثیر وجود روابط برای بررسی کیفیت رابطه از آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از سوالات مقاله به شرح زیر است:- بین مولفه های فرهنگ سازمانی و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه معناداری وجود دارد.- بین چگونگی هدف گذاری سازمان و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین معیار عملکرد و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین شیوه پیروی و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین منبع قدرت و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین نحوه تصمیم گیری و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه ای وجود دارد.- بین انگیزش و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین سبک رهبری و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه دارد.- بین معیار ارزشیابی اعضاء و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه دارد.- بین مرجع اختیار و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1035

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2044
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

سازوکارها و ابزارهای ارتباطی اینترنت به دلیل فراهم کردن امکان تعامل، اشتراک گذاری و شکل گیری شبکه های ارتباطی در بین کنشگران فضای سایبر، از دیدگاه علوم ارتباطات و علوم سیاسی مقوله ای دارای اهمیت است. تکنولوژی های نوین ارتباطی آنچنان زندگی بشر را دگرگون کرده است که شناخت ابعاد مختلف تغییرات به وجود آمده بر اثر حضور هر یک از این تغییرات، حوزه مطالعاتی جداگانه ای را می طلبد. در تحقیق حاضر به بررسی مقایسه ای کارکردهای ارتباطی، اقتصادی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب می پردازیم. در واقع فرضیه اصلی تحقیق این است که کارکردهای سازوکارهای ارتباطی و اقتصادی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب متفاوت است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و از پرسشنامه پژوهشگر ساخته در انجام آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمام اعضای شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب را در بر می گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهند که بهترین امکاناتی که شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب برای کاربران فراهم کرده اند در این دو شبکه کاملا متفاوت است؛ درخصوص استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، شبکه اجتماعی فیس بوک در همه موارد از شبکه اجتماعی کلوب قوی تر عمل می کند بجز درگزینه چت کردن که 100% پاسخگویان به این گزینه پاسخ داده اند؛ همچنین در گزینه های دوستیابی، همسریابی و مشارکت در بحث های گروهی این دو شبکه در یک سطح بودند. از بین کارکردهای مورد بررسی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب بهترین کارکردها در این دو شبکه، کارکردهای ارتباطی هستند که میانگین آنها به طور متوسط به ترتیب 4.2 و 3.9 است و ضعیف ترین کارکردها در این دو شبکه، کارکردهای اقتصادی هستند که میانگین آنها بطور متوسط به ترتیب 3.4 و 2.3 است. مطابق یافته های تحقیق کارکردهای اقتصادی و ارتباطی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، مستقل از هم و قابل تعمیم به جامعه آماری می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1209
  • دانلود: 

    722
چکیده: 

هدف این مقاله، بررسی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون و شبکه تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسی می باشد. شاخص های اعتماد از نظریه های انگاره سازی خبری، چهار نظریه مطبوعات، استفاده و خشنودی (نیازجویی)، متقاعدسازی (اقناع)، نظریات کنت آسپ و جی وسترسال استخراج شده اند. شاخص های میزان اعتماد با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. صداقت و شفافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب، قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و برطرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛ شاخص های اعتماد می باشند. جامعه آماری شهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانه شهرکرمان بوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفر جمع آوری شده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی اعتماد دارند، همچنین فقط 10.8 درصد شهروندان از اخبار شبکه تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسی استفاده می کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 722 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    79-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    769
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

موادمخدر به عنوان یکی از بلاهای اجتماعی خانمان سوز مطرح است. جامعه بشریت از بدو پیدایش تاکنون با بلایای طبیعی، غیرطبیعی و بحران های مختلفی مواجه بوده است. به طوری که بسیاری از آنها موجودیت و بقای انسان ها را به خطر انداخته و حتی نقشه جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک جهان را دستخوش تغییر و تحول قرار داده است. تولید، توزیع و مصرف موادمخدر از جمله مواردی است که جامعه بشریت را به ورطه سقوط کشانده است. بحران موادمخدر در جهان کنونی جزء بزرگترین دغدغه های بشریت گردیده است.دراین مقاله در راستای مقایسه ساختار و محتوای اخبار و مطالب مربوط به اعتیاد در روزنامه های ایران و همشهری در سال 1390، ابتدا ضمن اشاره به ضرورت توجه به مقوله اعتیاد در کشور، به بررسی عملکرد رسانه ها در مبارزه با اعتیاد پرداخته و در ادامه ضمن طرح چهارچوب نظری تحقیق، روش شناسی تحقیق، جامعه آماری، شیوه نمونه گیری: متغیرهای مورد بررسی روشهای آماری جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها معرفی و نهایتا خلاصه توصیف و تحلیل یافته ها مطرح شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    99-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    870
  • دانلود: 

    637
چکیده: 

تنوع و پیچیدگی رسانه ها، قابلیت انتخاب را افزایش داده است. اما این انتخاب به علت رضایت خاطری است که مصرف کنندگان از رسانه ها دارند. به همین منظور هدف اساسی پژوهش حاضر مطالعه دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان است. برای این منظور 458 نفر از شهروندان قائم شهری که بیننده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بوده اند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافته های توصیفی نشان می دهد که اکثر بینندگان در شب به تماشای ماهواره می پردازند و میانگین مصرف ماهواره سه ساعت در طول شبانه روز است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که مخاطبان بیشتر از برنامه های سرگرمی- تفریحی مانند تماشای فیلم، سریال، موسیقی، مسابقات ورزشی، و برنامه های علمی- خبری با محتوی اخبار و تفاسیر خبری و فیلم های مستند استفاده می کردند. همچنین جنسیت مخاطبان نیز تاثیر زیادی بر میزان و نحوه استفاده از برنامه های ماهواره ای داشت به گونه ای که مردان بیشتر از زنان برای کسب یادگیری و اطلاع از اخبار و گزارشات سیاسی، از ماهواره استفاده می کردند، در حالی که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 637 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    113-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3448
  • دانلود: 

    1108
چکیده: 

«آسیب پذیری های داخلی» و «تهدیدات و فشار خارجی» دو عامل مهمی است که در بروز بی ثباتی سیاسی و ایجاد نا امنی در دو سطح ملی و منطقه ایی نقش بسزایی دارد. در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه عوامل داخلی بالقوه این توانایی را دارند که ساختارهای سرزمینی و نهادهای حاکم را تهدید به تضعیف و یا از بین بردن نمایند و عوامل خارجی که متاسفانه بنا به دعوت برخی کشورها به زعم برقراری موازنه قوا به منطقه دعوت شده اند. با بهم ریختن توازن نیروهای فرهنگی- اجتماعی در این منطقه تمدنی و تاریخی یک نقش دو گانه در تحریک نیرو های داخلی کشورها به تحول طلبی بر دو محور مشارکت طلبی سیاسی و بازگشت به اصل و یا حتی مداخله مستقیم و مغرضانه در برخی از کشورهای منطقه را ایفا کرده اند. متعاقب چنین وضعیتی در پی رشد تقاضا های داخلی برای مشارکت در فرآیند دولت سازی نظیر آنچه در تحولات ماه های اخیر قابل مشاهده است، فشار فوق العاده بر آندسته از دولت ها وارد می آید که سیاست تعامل با قدرت موازنه گر خارجی پایه های مشروعیت داخلی آنها را تضعیف نموده و معمولا نظام سیاسی این کشورها از عهده پاسخگویی به این خواسته های داخلی بر نمی آید. کانون اصلی بحث بررسی رابطه معنادار میان متغیرهای خارجی (حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه و وجود رژیم صهیونیستی) و عوامل داخلی (پارامترهایی چون ساخت قدرت، بافت فرهنگی- اجتماعی، نهادها و مراکز قدرت دولتی و مردمی، میزان مشارکت سیاسی وضعیت سرمایه اجتماعی و ...) و تاثیر آنها برثبات داخلی و امنیت ملی کشورهای منطقه می باشد.در این مقاله سعی گردیده است با رویکردی جامعه شناختی مولفه های بی ثباتی سیاسی و نا امنی در کشورهای عربی منطقه در دو سطح متمایز از یکدیگر و در عین حال متاثر بر هم مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا به عوامل خارجی بی ثبات کنندگی که در حقیقت با بهره گرفتن از شرایط و وضعیت داخلی این کشورها رشد و تقویت شده است، پرداخته شده و سپس به مولفه های داخلی بی ثباتی که بنوعی متاثر از عوامل خارجی است، اشاره گردیده است و در نهایت با هدف رهایی از الگوهایی نا کارآمد امنیتی که محور آنها دخالت عامل مداخله گر خارجی است و ایجاد ثبات سیاسی پایدار با اتکا به سازوکار های بومی در کشورهای منطقه را کارهایی مبتنی بر مولفه های جدیدتر قدرت و لزوم صورت بندی جدید قدرت سیاسی و منطقه ای با هدف تقابل با الگوی امنیتی موازنه قوا ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    127-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4578
  • دانلود: 

    2138
چکیده: 

جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر گستره گیتی در طول قرن های متمادی در مسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات سریعی روبه روست. نهاد آموزش و پرورش یکی از بزرگترین و تولیدکنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات و دانایی محسوب می شود و مدرسه به عنوان مکانی مناسب، برای تربیت دانش آموزان باید استفاده از این فناوری ها را در سرلوحه کار خود قرار دهد. از این رو مدرسه مناسب ترین مکان برای پرورش درک درست دانش آموزان از مفهوم تکنولوژی و نقش آن در تکوین و شکل دهی یادگیری برتر است. پیشرفت های جهانی در فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب گسترش وسیع فرصت های یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزش شده است. در این مقاله نقش تکنولوژی های نوین ارتباطی و تاثیر آنها در فرآیند یادگیری بررسی می شود. این پژوهش دارای 2 فرض و 6 سوال می باشد. روش انجام پژوهش پیمایشی می باشد که از ابزار پرسش نامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است، داده ها با توجه به جامعه آماری که 30 نفر از معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دورشهر دماوند بوده اند جمع آوری شده است و با توجه به حجم کوچک جامعه آماری، نمونه همان جامعه آماری است و پژوهشگر به تمام شماری جامعه پرداخته است، داده های مطالعه با توجه به جامعه آماری که معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دور بوده اند جمع آوری شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش الکترونیک فرآیند یادگیری را تسهیل میکند و آنچه را که مربوط به یادگیری است بهبود می بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2138 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    139-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1549
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

یکی از پرکاربرترین انواع رسانه های اجتماعی را شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل می دهند. امروزه تعامل اجتماعی افراد به فضای مجازی کشیده شده است و ارتباطات مجازی بخش عمده ای از دلایل استفاده کاربران از این فضاست. دامنه این ارتباطات مجازی از ایمیل، چت و وبلاگ نویسی فراتر رفته و شبکه هایی برای کاربرد همه اشکال ذکرشده به منظور داشتن تعاملات اجتماعی کامل تر و همه جانبه تر میان افراد ایجاد شده است وحمایت اجتماعی و میزان آن تابع روابط اجتماعی است فرد درقالب پیوند با دیگران یا عضویت در گروه ها و اجتماعات از حمایت ها برخوردار می گردد. نحوه و میزان بهره مندی از حمایت ها به دامنه روابط اجتماعی با دیگران و عضویت اجتماعی فرد بستگی دارد. این تحقیق درصدد شناسایی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر حمایت های اجتماعی درخواستی از شبکه های مجازی در بین دانشجویان است. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه حمایت اجتماعی ولمن وهابرماس، نظریه شبکه می باشد. روش تحقیق پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از طریق نمونه گیری خوشه بندی چند مرحله ای انتخاب شده اند صورت گرفته است. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آماری استنباطی و آزمون های (رگرسیون خطی، ضریب پیرسون، ...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از ترکیب گویه ها در خصوص حمایت های دریافتی از شبکه های اجتماعی مجازی در بین پاسخگویان بیانگر آن است که، 7 درصد به میزان کم، 45.7 درصد به میزان متوسط و 47.3 درصد به میزان زیادی بوده است و بیشتر حمایت های دریافتی از شبکه های مجازی از نوع عاطفی و اطلاعاتی می باشد و 32.7 درصد از پاسخگویان از خانواده به میزان کم، 61.7 درصد به میزان متوسط و 5.7 درصد به میزان زیادی حمایت دریافت می کنند. همچنین بیشترین حمایت دریافتی از سوی خانواده حمایت مالی و مشورتی است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که؛ بین حمایت درخواستی از شبکه های مجازی ومتغیر های تحصیلات فرد ((F=7.76، سواد والدین ((r=0.111، پایگاه اجتماعی پاسخگو ((r=0.13، صمیمیت بین اعضای خانواده ((r=0.25، حمایت درخواستی از خانواده ((r=0.24 رابطه معناداری وجود دارد ولی از مجموع عوامل فردی بین سن و شغل پاسخگو و میزان و نوع حمایت درخواستی از شبکه های اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1549

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    153-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1087
  • دانلود: 

    958
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف این تحقیق، بررسی آثار استفاده از اینترنت (چت) بر تعاملات بین فردی دانشجویان کاربر اینترنت است. در مبانی نظری این تحقیق از نظریات دانشمندانی نظیر: گیدنز، پیتر بلاو، هومنز، وبر و هابرماس که صاحب نظر در بحث کنش و تعاملات اجتماعی می باشند استفاده شده و در چهارچوب نظری نیز از نظریه تعامل استاد مسعود چلبی که بر اساس آجیل پارسونز می باشد بهره گرفته شده که تلاش شده است مفاهیم و متغیرها با یکدیگر تلفیق و به وسیله آن سازوکار علی پیوند دهنده چگونگی استفاده از اینترنتی (چت) و میزان تاثیر آن بر ابعاد تعاملات بین فردی به عنوان متغیر وابسته، مورد بررسی قرار گیرد.این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه گردآوری شده اند. جمعیت آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشند که از جمعیت آماری تحقیق، تعداد 300 نفر از آنها که کاربر اینترنت (چت) می باشند با استفاده از فرمول کوکران اطلاعات مورد نیاز تحقیق از آنها گردآوری شده است. داده های این تحقیق با استفاده از روش های تحلیل کمی تک متغیره، دو متغیره، چندمتغیره، رگرسیون و تحلیل مسیر تحلیل شده است. برای پردازش و تحلیل اطلاعات از نسخه 19 نرم افزار SPSS استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1087

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 958 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    167-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    803
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

تبلیغات به مثابه یک کنش سیاسی و متاتر از بافت اجتماعی است که به منظور تاثیرگذاری برکنش انتخاب و رأی دادن (به عنوان شکل مشروعی از رفتار سیاسی) صورت می گیرد. هدف این مقاله بررسی تاثیر شیوه های تبلیغاتی در رفتار رأی دهندگان و به طور مشخص شناسایی روش های تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و غیرعشیر های و به طور مشخص بررسی تفاوت ها و شباهت های شیوه های تبلیغاتی انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در استان های عشیره ای (ایلام) و غیرعشیره ای (تهران) اعم از روش ها و ارتباطات سنتی، شفاهی، مکتوب، الکترونیکی و ... بوده که به روش پیمایش صورت گرفته است. چارچوب نظری به کاررفته در این تحقیق برپایه نظریات پارسونز می باشد. نمونه مورد تحقیق جامعه آماری این تحقیق کلیه استادان رشته های علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و علوم سیاسی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و آزاد اسلامی واحد ایلام» به صورت تمام شمار بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که برخلاف استان تهران در استان ایلام از حیث روش تبلیغاتی فردی یا ائتلافی غلبه با روش تبلیغ فردی است. همچنین بنابریافته های تحقیق، بین دیدگاه و نگرش استادان دانشگاه های تهران و ایلام درباره استفاده از شیوه های سنتی و فاقد پشتوانه و نگرش علمی در انتخابات، تاثیر برخوردار بودن از پایگاه قومی داوطلبان بر تبلیغات، قوی تر بودن نقش رهبران فکری «ریش سفیدان و...» و تاثیر وابستگی قومی، توجه به منافع فردی و گرایش به طرح برنامه های زودبازده در تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیره ای و ائتلافی و سیاسی بودن روش تبلیغ، توجه به مطالبات عمومی و بی توجهی به منافع فردی، موثر نبودن دادن وعده های شخصی و توجه به برنامه های بلندمدت و آزاد بودن ارائه عقاید وابستگی سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در نظام های غیرعشیره ای تفاوت معنی دار وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button