Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    7-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    705
  • دانلود: 

    909
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصمیم گیری اخلاقی، پیش بینی هیجان اخلاقی و سبک حل مسأله اجتماعی در دانش-آموزان تک والدی و عادی انجام شد. طرح پژوهش از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری را دانش آموزان دختر و پسر سنین 10 تا 15 سال تشکیل دادند که در سه ماهه (اردیبهشت، خرداد و تیر) سال 1396 برای مشاوره فردی به مرکز مشاوره تداوم در شهر ساری مراجعه نمودند (43N =). نمونه شامل14 دانش آموز تک والد و 18دانش آموز عادی (براساس تمایل به شرکت و همکاری در پژوهش) بود. در این پژوهش از معماهای اخلاقی و پرسشنامه حل مسأله اجتماعی استفاده شد. داده های تصمیم گیری اخلاقی و پیش بینی هیجان های اخلاقی با استفاده از آزمون آماری مجذور خی و داده های پرسشنامه حل مسأله اجتماعی با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد در تصمیم گیری اخلاقی، هیجان اخلاقی پیش بینی شده و سبک حل مسأله اجتماعی بین دانش آموزان تک والدی و عادی تفاوت معنا داری وجود ندارد. بنابراین می توان چنین بیان کرد که علاوه بر نقش آموزش توسط والدین، الگوبرداری از والدین، احتمالا تعامل با همسالان، تحصیلات و فرهنگ نیز در رشد هیجان های اخلاقی، رفتارهای اخلاقی و سبک حل مسأله فرزندان مؤثر هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 705

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 909 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    20-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    754
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (TDCS) بر بهبود کارکردهای شناختی و حل مسأله دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 96-1397 تشکیل دادند (1029=N). از این افراد، 30 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. تحریک الکتریکی مستقیم مغز (TDCS) در 10 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد. درحالی که آزمودنی های گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون شناختی مونترال و آزمون برج لندن استفاده شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مستقیم مغز(TDCS) موجب افزایش میانگین نمرات عناصر کارکردهای شناختی و عملکرد حل مسأله دانش آموزان شده است (01/0>P). با استفاده از رویکرد درمانی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه-ای می توان حل مسأله و کارکرد شناختی دانش آموزان را بهبود بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 754 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    39-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آن چنان نیرویی را در عرصه های گوناگون حیات بشری دارد که بی تردید می توان آن را نماد یک تمدن جدید، یا ظهور یک موج تمدنی جدید دانست. از آن جائی که این مهم تأثیر شگرفی بر ابعاد مختلف از جمله یادگیری دارد، این موضوع اهمیت یافته است. از این رو هدف از این مطالعه بررسی تأثیر کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری رسمی و غیر رسمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهرستان اصفهان است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی، از حیث نوع روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق میدانی است. جامعه آماری این پژوهش 169 نفر از مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهرستان اصفهان بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه است که بین افراد نمونه توزیع شد. یافته های پژوهش نشان داد بین کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری رسمی و غیر رسمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهرستان اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از این رو می توان نتیجه گرفت که با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری رسمی؛ مخصوصاً میزان یادگیری غیر رسمی افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    54-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    493
  • دانلود: 

    840
چکیده: 

دف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه های استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان متوسطه بود. بدین منظور از جامعه دانش آموزان پایه دوم متوسطه تعداد 60 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هرگروه 30 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه در معرفی آموزش راهبردهای کمک خواهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. متغیرهای وابسته در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون مورد اندازه گیری قرار گرفتند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه استرس تحصیلی کوهن و فرازر و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل نیمسال تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیش آزمون، روش آموزشی اثر معنادار بر بهبود استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد. این یافته تلویحات عملی در مداخلات توانبخشی دارد که مورد بحث واقع شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 493

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 840 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    69-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1576
  • دانلود: 

    1147
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اشتیاق شغلی و بهزیستی روان شناختی با فرسودگی شغلی معلمان است. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی بوده و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه) شهرستان اردبیل است که تعداد آنها برابر 5185 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد نمونه آماری برابر 200 نفر به دست آمد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گرد آوری داده ها، از پرسش نامه های استاندارد اشتیاق شغلی شوفلی، بهزیستی روان شناختی ریف و فرسودگی شغلی مزلاچ استفاده شده است. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در نرم افزار SPSS21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین شوق کار، وقف در کار و نمره ی کل اشتیاق شغلی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). همچنین بین پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، تسلط بر محیط، رشد فردی و نمره کل بهزیستی روان شناختی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود داشت (01/0 p<).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    81-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    570
  • دانلود: 

    702
چکیده: 

هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی بر هوش هیجانی و تفکر انتقادی معلمان بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی معلمان زن شاغل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی95-96 بود. نمونه گیری در تحقیق به صورت داوطلبانه و مبتنی بر معیارهای ورود انجام گرفت. سپس اعضا به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15نفر) و آزمایش (15نفر) قرار گرفتند و بر روی گروه آزمایش طی 12 جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش راهبردی برنامه ریزی عصبی-کلامی اجرا گردید. براساس اجرای پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ(EQ) و تفکر انتقادی کالیفرنیا (cctst)، اطلاعات لازم جمع آوری شد. نتایج تحلیل داده ها با روش کوواریانس، ضمن همسویی تقریبی با یافته های پژوهشی دیگر نشان داد که آموزش برنامه ریزی عصبی-کلامی بر هوش هیجانی و تفکر انتقادی معلمان ابتدایی مؤثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 702 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    103-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقایسه مشکلات هیجانی، سبک های هویت و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان زورگو و عادی بود. این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول در شهر اردبیل بودند که 120 نفر با نمره زورگویی بالا بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه سبک های هویتی برزونسکی، پرسش نامه تجدید نظرشده زورگویی قربانی اولویوس، پرسش نامه مقیاس رفتارهای ایمنی پینتو و گوریا، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی لاویبود و لاویبوند استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و با استفاده از نرم افزار spss 21تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی و رفتارهای ایمنی و هویت سردرگم اجتنابی در دانش آموزان زورگو نسبت به عادی به طور معناداری بیشتر است، درحالی که میانگین نمرات سبک های هویت هنجاری و اطلاعاتی در دانش آموزان زورگو نسبت به عادی کمتر بود. این یافته ها بیان می کند که دانش آموزان زورگو آسیب پذیری هیجانی و مشکلات هویتی بیشتری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    118-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1862
  • دانلود: 

    1130
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، سبک های مقابله ای و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه-آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی که در سال 1395-1396 در مدارس شهر سنندج مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 250 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه های آمادگی اعتیاد، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ، سبک های مقابله ای اندلر و پارکر و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که طرحوارهای ناسازگار اولیه، سبک های مقابله با استرس و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به طور مشترک 46 درصد از تغییرات گرایش به اعتیاد دانش آموزان را پیش بینی می کند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که خرده مقیاس های سبک های مقابله ای مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ملامت خویشتن، پذیرش، فاجعه سازی و ملامت دیگران و طرحواره های محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بی ثباتی، انزوای اجتماعی/بیگانگی، نقص/شرم، خویشتن تحول نیافته/گرفتار، ایثار، اطاعت، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه، استحقاق/ بزرگ منشی و خویشتن داری ناکافی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معنا داری دارد (05/0>P). نتایج حاصل، تلویحات مهمی در سیر پیش بینی، آسیب شناسی و پیشگیری از اعتیاد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1862

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    140-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    791
  • دانلود: 

    847
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سلامت روان دانش آموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه دبیرستان های دخترانه و پسرانه دولتی رشت در سال تحصیلی 95-1396 تشکیل دادند که 250 دانش آموز دختر و پسر به روش نمونه گیری چندمرحله ای، به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه سلامت روان، پرسشنامه باورهای دینی، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسش نامه رشد اخلاقی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی با سلامت روان دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 31/0 درصد از کل واریانس سلامت روان دانش آموزان به وسیله باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی پیش بینی می شود (01/0>P). بنابراین با افزایش باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی بر میزان سلامت روان دانش آموزان افزوده می شود. به عبارت دیگر باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی از متغیرهای مهم در سلامت روان دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 791

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 847 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button