Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    814
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

زمینه و هدف: ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻘﺎی ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮه وری ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﻣﻲ ﺷﻮد، ﺑﺮﺧﻮرداری از فرهنگ سازمانی منسجم ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. لذا ﻫﺪف از انجام تحقیق، بررسی فرهنگ سازمانی مراکز آموزش پزشکی ﺑﻮد.روش بررسی: نوع تحقیق توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای، 162 نفر به عنوان نمونه به دست آمد. ابزار پژوهش، پرسشنامه فرهنگ سازمانی در 42 گویه و چهار مولفه (عقلانی، توسعه ای، اجماعی و سلسله مراتبی) با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تایید شد. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ، 0.84 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 18 و Amos انجام گرفت.یافته ها: فرهنگ عقلانی دانشگاه با میانگین 3.4±0.57، توسعه ای 3.33±0.56 و اجماعی 3.27±0.62 بالاتر از حد متوسط و فرهنگ سلسله مراتبی با میانگین 2.69±0.63 پایین تر از حد متوسط بود. همچنین بین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد فرهنگ سازمانی دانشگاه بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، مرتبه علمی، وضعیت استخدامی و سابقه خدمت تفاوت معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: اعضای هیات علمی، فرهنگ سازمانی مراکز آموزش پزشکی را بیشتر از نوع فرهنگ عقلانی، توسعه ای و اجماعی می دانند که این فرهنگ ها بر ﻧﻮآوری و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ریسک ﭘﺬﻳﺮی، تحقق اهداف و اثربخشی تاکید بیشتر و بر رﺳﻤﻴﺖﮔﺮاﻳﻲ، تمرکز، قوانین و مقررات و ثبات، تاکید کمتری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 814

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    12-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    938
  • دانلود: 

    745
چکیده: 

زمینه و هدف: انتقال خبر بد، برای بیمار و پرسنل درمانی بسیار استرس زا می باشد. روش صحیح و کاربردی آموزش انتقال خبر بد از دغدغه های آموزش پزشکی می باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه اثر آموزش بر مبنای استراتژی اسپایکس (SPIKES) با دو رویکرد ایفای نقش و مولتی مدیا بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی، در انتقال خبر بد به بیمار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه بر روی 90 دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شده و با دو رویکرد متفاوت مولتی مدیا و ایفای نقش آموزش دیدند. گروه کنترل بدون مداخله آموزشی بود. قبل و دو هفته بعد از آموزش، آزمون آگاهی و نگرش به صورت کتبی به عمل آمد.یافته ها: مقایسه میانگین نمرات آگاهی و نگرش بعد از مداخله در سه گروه، اختلاف معنی داری را بین گروه های ایفای نقش و مولتی مدیا با گروه کنترل نشان داد (P<0.05). علاوه بر این میانگین نمره نگرش بعد از مداخله در گروه مولتی مدیا بالاتر از گروه ایفای نقش بوده و از تفاوت آماری معناداری برخوردار بود (P=0.045).نتیجه گیری: آموزش با استفاده از مولتی مدیا به صورت غیرحضوری و ایفای نقش می تواند آگاهی دانشجویان را در زمینه انتقال خبر بد، به یک میزان افزایش دهد؛ در حالی که نگرش دانشجویان با رویکرد مولتی مدیا بیشتر از آموزش با استفاده از ایفای نقش تغییر می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 938

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 745 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    21-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3461
  • دانلود: 

    1347
چکیده: 

زمینه و هدف: تلفن همراه فرصتی ارزشمند را برای اساتید و دانشجویان فراهم کرده است. کتاب های الکترونیکی همراه یکی از منابع کمک آموزشی هستند که هنوز در دانشگاه های علوم پزشکی ایران برنامه مشخصی برای استفاده از آن ها وجود ندارد. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی آموزش مبتنی بر تلفن همراه جهت درس پاتولوژی دهان عملی انجام شد.روش بررسی: قسمتی از محتوای درس پاتولوژی دهان عملی 1 به صورت فایل پاورپوینت و تصاویر آماده شد و برای اجرای آن از نرم افزار office suite کمک گرفته شد. 30 نفر از دانشجویان ترم 6 دندانپزشکی عمومی به دو گروه مساوی تقسیم شده و در نوبت نخست، برای یک گروه تدریس به شیوه حضوری و برای گروه دیگر تدریس با استفاده از تلفن همراه صورت پذیرفت. پس از مدتی امتحان آموزش حضوری و مجازی از دو گروه فوق برگزار گردید. در نوبت دوم، جای این دو گروه با یکدیگر عوض شد ولی محتوای تدریس شده تغییر نیافت. ارزشیابی مجدد آموزش مجازی و حضوری دو گروه پس از مدتی صورت گرفت. در پایان با استفاده از آزمون های آماری تاثیر این دو روش تدریس بر روی یادگیری دانشجویان با یکدیگر مقایسه شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر موبایل به طور معنی داری بر نمرات پایانی دانشجویان تاثیرگذار است (P=0.014) و میانگین نمرات گروهی که با موبایل شروع کردند به طور معنی داری بیشتر از میانگین نمرات گروهی بود که با آموزش حضوری شروع کرده اند.نتیجه گیری: از آموزش مبتنی بر تلفن همراه می توان به عنوان شیوه آموزش کمکی برای آموزش حضوری بهره جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    27-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    684
چکیده: 

زمینه و هدف: زمینه و هدف سلامت سازمانی، یکی از گویاترین و بدیهی ترین شاخص های اثربخشی سازمانی است. در سازمان های سالم کارمندان متعهد، وظیفه شناس و سودمند هستند و از روحیه و عملکرد بالایی برخوردارند. آگاهی مدیران از میزان سلامت سازمانی در موفقیت، شادابی کارکنان و مسوولان می تواند نقش موثری داشته باشد. این مطالعه جهت ارزیابی سلامت سازمانی نظام آموزشی از نظر کارکنان دانشکده های علوم پزشکی بر اساس الگوی هوی و فیلدمن طراحی و اجرا شد.روش بررسی: پژوهش فوق یک مطالعه توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری آن کارکنان شاغل در دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد. که به تعداد 147 نفر به عنوان حجم نمونه به روش طبقه بندی انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه 44 سووالی سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996) استفاده شد. ضریب پایایی آلفا کرونباخ آن در مطالعه اردلان برابر با 0.91 تعیین شده بود، ولی در مطالعه صورت گرفته این میزان 0.89 به دست آمد. روایی پرسشنامه به شکل صوری مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 22 و برای بررسی نتایج از آمار توصیفی، آزمون میانگین ها و از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.یافته ها: پاسخگویان سلامت سازمانی را در حد خوب (84.8 درصد) ارزیابی کردند. بالاترین رتبه مربوط به دانشکده پزشکی (87.19) و پایین ترین رتبه مربوط به دانشکده داروسازی (49.67) بود.نتیجه گیری: کارکنان سلامت سازمانی نظام آموزشی را در سطح خوب ارزیابی کردند. با این وجود مسوولان و سیاست گذاران نظام آموزشی می توانند نقش به سزایی در ارتقای سطح نهادی و فنی جهت افزایش بازدهی نظام آموزشی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 684 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    34-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2965
  • دانلود: 

    1410
چکیده: 

زمینه و هدف: اخلاق تحصیلی به ارزش هایی نظیر صداقت، تکیه بر تلاش شخصی، عدم سو استفاده از زحمات دیگران، رفتار نوعدوستانه و رعایت شان و احترام دیگران اشاره دارد. دانشجویان به اشکال مختلف با موقعیت ها و تقاضاهایی در محیط دانشگاه مواجه هستند که در آن شرایط رفتارهای مختلف اخلاقی و غیراخلاقی از خود نشان می دهند. این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی انجام شده است.روش بررسی: در این پژوهش کیفی (1392)، 12 دانشجوی پزشکی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و حداکثر تنوع وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار بوده است. حداقل یک سوال باز شامل "وقتی می گویم اخلاق در محیط آموزش چه چیزی به ذهن شما می آید" در تمامی مصاحبه ها تکرار شد. نمونه گیری تا رسیدن به اشباع (تکرارپذیری) داده ها ادامه یافت. مصاحبه ها ضبط، دست نویس و مطابق روش "تحلیل محتوای مرسوم" تحلیل شدند.یافته ها: "احترام به شان استاد"، "حفظ شان کلاس"، "احترام و حفظ شان همکلاسی"، "در پی کسب علم و دانش بودن" از مضامین اصلی مطالعه بود.نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه و محیط اموزشی را مکانی مقدسی و رعایت اخلاق را از واجبات آن می دانستند. بروز رفتارهای ناهنجار نه تنها باعث از بین رفتن شان دانشجو می شده است بلکه می توانست جو آموزشی را دچار تشنج نماید و باعث برداشت متفاوتی از محیط آموزشی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1410 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    44-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

زمینه و هدف: توجه به راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی، می تواند موجب اثربخشی فرآیند یاددهی- یادگیری گردد. لذا هدف از این پژوهش بررسی رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی بود.روش بررسی: در این پژوهش از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که درس فیزیولوژی را در نمیسال دوم سال تحصیلی 94-93 به عنوان درس انتخابی خود داشتند، تشکیل می دادند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند (دو گروه 20 نفره). ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش بارشناختی بیرونی و آزمون یادگیری (پیش آزمون با پایایی 0.87 و پس آزمون 0.89 و با تایید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تی مستقل و نرم افزار spss نسخه 18 استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از کاهش میزان بارشناختی بیرونی (p>0.001, t:10.23) و افزایش میزان یادگیری (0.001, t=4.32) در دانشجویان گروه آزمایش در درس فیزیولوژی، نسبت به گروه کنترل بود.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر استفاده از راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و افزایش میزان یادگیری، استفاده از این راهبردها می تواند یادگیری اثربخش را برای یادگیرندگان ایجاد نماید. بنابراین به مجریان آموزش توصیه می شود که این راهبردها را در آموزش خود مورد توجه قرار دهند و رهنمودهای آن را بکار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    53-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1987
  • دانلود: 

    957
چکیده: 

زمینه و هدف: سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش و عملکرد گروه های علمی در دانشگاه به دلیل وظایف خطیر آن از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مدل های مشهور برای ارزیابی عملکرد در سطح سازمان و زیرمجموعه های آن مدل کارت امتیازی متوازن می باشد. این پژوهش با هدف توسعه مدلی در قالب کارت امتیازی متوازن و روش تحلیل سلسله مراتبی به منظور ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشکده داروسازی زنجان انجام پذیرفت.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، پیمایشی تعداد 24 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی زنجان در قالب شش گروه آموزشی و 100 دانشجوی رشته داروسازی در مقاطع مختلف تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه نیم ساختاریافته بود. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار Excel و نرم افزار Expert Choice نسخه 11 تعیین وزن و با .SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با توجه به نتایج در محیط آموزشی، ابعاد رشد و یادگیری با امتیاز وزنی (0.377) و مشتری (0.345) بیشترین امتیاز و فرایندهای داخلی (0.158) و بعد مالی (0.121) در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در ارتباط با رتبه بندی گروه های آموزشی گروه فارماسیوتیکس و کنترل غذا و دارو بالاترین نمره عملکرد را در ابعاد رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی و مشتری کسب کردند.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند علاوه بر ارایه و توسعه ترکیبی مناسب از دو تکنیک BSC و AHP برای ایجاد تصویری از به کارگیری مناظر چهارگانه کارت امتیازی متوازن در محیط های آموزشی، در برنامه ریزی و بهبود عملکرد سیستم های آموزشی مشابه از طریق ارتقای کیفیت ارزیابی عملکرد و رتبه بندی آموزشی به کار برده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 957 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    64-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    766
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

زمینه و هدف: مطالعات متعددی از روند صعودی تولیدات علمی ایرانیان در سال های اخیر و در تمامی رشته ها، از جمله دانشگاه های علوم پزشکی، حکایت دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین روند تولید مقالات و کتب علمی توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زنجان را از سال 1380 تا پایان سال 1393 بود.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه از نوع توصیفی بود که گردآوری داده ها با جستجو در بانک های اطلاعاتی Web of Science، Pubmed، Scopus و Magiran صورت گرفت.یافته ها: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سال 1380 تا پایان سال 1393، موفق به نمایه کردن 449 مقاله در WOS،289  مقاله در Pubmed، 773 مقاله در Scopus و 764 مقاله علمی پژوهشی در Magiran و چاپ 51 جلد کتاب شده اند. در میان همه دانشکده ها و مرکز تحقیقاتی، دانشکده پرشکی از نظر تولید مقاله در هر 4 بانک اطلاعاتی در رتبه اول قرار داشت. از نظر نوع مدرک بیش ترین مقاله مربوط به مقالات پژوهشی اصیل (94.3 درصد) و بیش ترین تولید کتاب، از نوع تالیفی و گردآوری (76.5 درصد) بود. بیش ترین مقالات به زبان انگلیسی (59.1 درصد) و در مجلات داخلی (61 درصد) به چاپ رسیده بود.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تولید دانش در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سال 1380 تا پایان سال 1393 روندی صعودی داشته و دانشکده پزشکی بیشترین سهم را در انتشار مقالات داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    76-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1651
  • دانلود: 

    1053
چکیده: 

زمینه و هدف: رعایت ملاحظات اخلاقی در آموزش عالی و ارتقای اخلاق حرفه ای اساتید به عنوان الگوهای علمی و رفتاری، می تواند در اشاعه فرهنگ تسهیم دانش، اطلاعات، ایده ها و تخصص ها موثر باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی و کشف اثر میانجی اخلاق حرفه ای در روابط سرمایه فکری با قابلیت یادگیری سازمانی و تسهیم دانش است.روش بررسی: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای 171 نفری هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام می باشد که بر اساس جدول مورگان تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های اخلاق حرفه ای، قابلیت یادگیری سازمانی، تسهیم دانش و سرمایه فکری جمع آوری گردید. به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که رابطه بین سرمایه فکری با تسهیم دانش از طریق اخلاق حرفه ای میانجیگری می شود. ولی نقش میانجی اخلاق حرفه ای در رابطه بین سرمایه فکری و قابلیت یادگیری تایید نشد. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین میزان همبستگی معنی دار به رابطه بین سرمایه فکری با قابلیت یادگیری مربوط می شود. در الگوی مورد نظر، تمام وزن های رگرسیونی- به غیر از رابطه بین اخلاق حرفه ای و قابلیت یادگیری سازمانی- از نظر آماری معنی دار بودند.نتیجه گیری: توجه به اصول اخلاق حرفه ای و مدیریت و توسعه سرمایه فکری در دانشگاه ها که از آن ها انتظار می رود به عنوان کانون خلق دانش عمل کنند؛ می تواند در ترویج فرهنگ به اشتراک گذاری دانش در بین اعضا، از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1053 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    87-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1835
  • دانلود: 

    1040
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی سطح سواد رایانه ای دانشجویان آموزش از دور دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد آموزش از دور دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می باشد.روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی می باشد. تعداد 171 نفر از داشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این تحقیق، پرسشنامه سواد رایانه بر مبنای استانداردهای مهارت های هفتگانه دورهICDL بود. پایایی این ابزار 0.70، به دست آمد.یافته ها: از میان مهارت های سواد رایانه ای، مهارت آشنایی با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات؛ مهارت مدیریت سیستم عامل؛ مهارت کار با Word؛ مهارت کار با PowerPoint؛ مهارت کار با Access و مهارت کار با Excel در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت. مهارت کار با اینترنت در سطح مطلوب بود. همچنین نمره کل مهارت های سواد رایانه ای، در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت.نتیجه گیری: یکی از مهم ترین مهارت ها فنی در نظام های آموزش از دور مهارت سواد رایانه ای محسوب می شود. داشتن این مهارت ها به فراگیر در کسب اطلاعات و دانش کمک می نماید. بنابراین، برنامه ریزی به منظور آموزش مهارت های سواد رایانه ای در دانشگاه های علوم پزشکی و غیرپزشکی ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1040 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    95-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    763
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مهم ترین عوامل در فرآیند آموزش، برقراری ارتباط موثر بین استاد و دانشجو می باشد. آموزش موثر جدا از مهارت های علمی لازم، مستلزم استفاده صحیح از روش های ارتباطی موثر در محیط های آموزشی است، این امر ممکن نیست مگر با شناخت کامل عوامل موثر در برقراری ارتباط. از همین رو این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط میان دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال تحصیلی 91-90 مورد پژوهش قرار گرفتند. داده های مورد نیاز توسط پرسشنامه ای که اعتبار محتوایی آن توسط 15 تن از اعضای هیات علمی خبره و صاحب نظر در زمینه آموزش پزشکی و پایایی آن با روش آزمون قبل و بعد 0.70 و پایایی بین سوالات با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ a=0.89 بررسی و تایید شده بود در سه حیطه فردی، حرفه ای و علمی که دارای 28 گویه بود، جمع آوری گردید. سپس داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS ویرایش 18، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و با استفاده از روش های آمار توصیفی در قالب توزیع فراوانی، جدول، تعیین درصد و آزمون مجذور کای ارایه گردید.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد 44 تن از دانشجویان احترام به دانشجو (%86.3)، 40 تن به روز بودن استاد (%78.4)، 39 تن فن بیان و تدریس توام با علاقه (71%) و در نهایت 38 تن رازداری (71%) را در زمره مهم ترین عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد می دانند، در حالی که به نظر دانشجویان جنسیت استاد، حاشیه روی و سخت گیری، اختلاف سن و همچنین ظاهر استاد چندان اهمیتی در برقراری ارتباط موثر بین استاد و دانشجو ندارد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که عوامل فردی نظیر فن بیان و تدریس توام با علاقه، و عوامل اخلاقی همچون احترام به دانشجو و رازداری در مقایسه با سایر عوامل از قبیل عوامل حرفه ای و علمی تاثیر بیشتری در برقراری ارتباط موثر بین دانشجو و استاد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 763 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    103-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    877
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

زمینه و هدف: رفتارهای ناشایست در محیط های آموزشی می تواند به شدت فرایند یاددهی و یادگیری را مختل نماید و به ایجاد تناقض و اضطراب بین استاد و دانشجو منجر گردد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه و رفتار دانشجویان در مورد رفتارهای ناشایست در محیط های آموزشی می باشد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی- توصیفی که در سال 1391 انجام گرفت با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته، تمامی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی به شکل داوطلبانه در مطالعه مشارکت داشته اند. داده ها با استفاده از نرم افزاری SPSS-18 و آزمون های آماری توصیفی، تی مستقل، آنوا و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند؛ P£0.05 معنی دار تلقی گردید.یافته ها: یافته های مربوط به دیدگاه دانشجویان نشان داد بیشتر دانشجویان خوابیدن در کلاس درس را رفتار ناشایست می دانستند و نگاه کردن به ساعت در آخر کلاس درس شایع ترین رفتاری بوده که انجام می دادند. در این مطالعه بین دیدگاه دانشجویان در مورد رفتارهای ناشایست و نحوه انجام این رفتارها ارتباط معناداری مشاهده شد؛ به طوری که آزمون آماری اسپیرمن (Spearman) بین دیدگاه و میزان انجام رفتار همبستگی بالایی را نشان داد (R=0.55 و P=0.0001).نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن بود اغلب دانشجویان دیدگاه منفی نسبت به رفتارهای ناشایست دارند و همچنین فراوانی انجام رفتارهای ناشایست توسط گروه تحت مطالعه قابل توجه نیست. با توجه به اثرات سویی که رفتارهای ناشایست روی فرایند آموزش بر جای می گذارد، بهتر است تدابیری اتخاذ شود که جایگاه رفیع اساتید و دانشجویان هر چه بیشتر مورد تکریم قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 877

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    112-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    477
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Objective: Bioethics is a multidisciplinary subject which has been of major significance to biotechnology researchers and related fields. The aim of this survey was to assess knowledge and attitudes of postgraduate students of Medical Faculty regarding bioethical issues.Materials and Methods: This cross-sectional study was carried out among the postgraduate basic medical sciences students of Faculty of Medicine in Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. A selfadministered questionnaire consisted of 42 questions was designed to assess knowledge and attitudes of postgraduate students on bioethical issues.Results: A total of 107 postgraduate students (out of 114), including 73 Master (MSc) and 34 Doctoral (PhD) students filled out the survey (93.8%). Only 17.6% of PhD students had a good knowledge of bioethics whereas none of the MSc students fell within this category. On average almost 68.5%of the respondents were familiar with the term "Bioethics". About 95.7% of MSc students reported that no academic courses were offered in bioethics whereas 54.5% of PhD students were able to take academic courses in the field. The results also showed that about 85 % of the respondents generally believed that it was necessary to increase their knowledge of bioethics.Conclusion: Although the postgraduate students were familiar with the term “Bioethics”, their awareness about bioethical issues was not very desirable. Results showed that the students had a high level of motivation for increasing their general knowledge in the field, so the necessity of designing appropriate courses on bioethics in university curricula should be reinforced.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button