Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3724
  • دانلود: 

    1025
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور مطالعه تاثیر الگوی راهبرد آموزشی تکلیف محور مریل بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی در سال 1391-1390 انجام شده است. روش پژوهش آزمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدایی مدرسه دولتی واقع در منطقه کهریزک است. از این تعداد 60 دانش آموز به صورت تصادفی برای گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. متغیر مستقل در این پژوهش، آموزش با استفاده از الگوی راهبرد آموزشی تکلیف محور مریل و متغیر وابسته نیز یادگیری و یادداری دانش آموزان بود. آزمون مورد استفاده در این پژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی به کار رفت. قبل از آموزش آزمونی برای حصول اطلاعات اولیه و میزان یادگیری دانش آموزان انجام شد و بعد از گذشت سی روز آزمون دیگری به منظور سنجش میزان یادداری آنها انجام شد. در پایان نمرات حاصل از آزمون های یادگیری و یادداری برای هر دو گروه آزمایشی و گروه کنترل با استفاده از آزمون t برای گروه های آزمایش مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که گروه آزمایش در آزمون نهایی عملکرد بهتری در مقایسه با گروه کنترل داشت، همچنین استفاده از الگوی راهبرد آموزشی تکلیف محور مریل باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1025 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

امینی آقبلاغی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8157
  • دانلود: 

    1644
چکیده: 

یکی از روش هایی که امروزه توجه متخصصان تعلیم و تربیت در زمینه آموزش علوم تجربی را به خود جلب کرده است روش تدریس چندرسانه ای است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس پاورپوینت فعالیت محور و تفاوت آن با دو روش تدریس پاورپوینت ارائه محور و روش تدریس سنتی در یادگیری درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کلاس های پنجم ابتدایی مجهز به دیتاپرژکتور هستند که به روش تصادفی ساده از بین این مدارس، سه مدرسه انتخاب شدند و دو کلاس گروه آزمایش و یک کلاس گروه کنترل را تشکیل دادند. در این تحقیق، از طرح تجربی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. مداخله آزمایشی شامل دو روش تدریس با پاورپوینت فعالیت محور (گروه آزمایشی (A و پاورپوینت ارائه محور (گروه آزمایشی (B است که بر روی گروه های آزمایشی صورت گرفته است و بر روی گروه کنترل مداخله ای انجام نشده است، گروه کنترل (C) بدون مداخله آزمایشی به روش معمول (روش سنتی) تدریس شده است. از تحلیل واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شده است. همچنین بر مبنای نتایج پژوهش بین نمرات پیشرفت تحصیلی گروه A با گروه آزمایشی B و گروه کنترل (C) تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش روش تدریس پاورپوینت فعالیت محور بیش از دو روش دیگر یادگیری درس علوم را افزایش می دهد. همچنین بر اساس نتایج پژوهش بین نمرات یادگیری گروه آزمایشی B (گروه ارائه محور ) و گروه کنترل (سنتی) تفاوت معناداری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8157

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قبادی الهام | اسدی سعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1496
  • دانلود: 

    327
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر چندرسانه ای محقق ساخته بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی است. به این منظور محقق نرم افزاری طراحی و در گروه آزمایش مورد بررسی قرار داده است و نتایج آن با کلاس های متداول مقایسه کرده است. پژوهشگر در این خصوص مطالعه خود را با انتخاب یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل هر کدام مشتمل بر 55 دانش آموز به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه اول مقطع راهنمایی شهر تهران واقع در منطقه 8 با امکانات رایانه ای مناسب در طول یک ماه تحصیلی بر روی یک درس کتاب انگلیسی انجام داده است. در گروه آزمایش سه جلسه آموزش به جای کلاس درس به شیوه متداول در سایت رایانه ای با استفاده از نرم افزار محقق ساخته به اجرا در آمده است. این پژوهش به روش شبه تجربی است و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش دال بر افزایش یادگیری ساختار دستوری، افزایش یادداری ساختار دستوری و افزایش یادگیری دانش واژگان در سطح معناداری 0.05 در مقایسه با گروه کنترل است و در نهایت تاثیر چندرسانه ای بر یادگیری تایید شده است؛ اما آزمون فرضیه ها، افزایش یادگیری املای کلمات، یادداری املای کلمات و یادداری دانش واژگان را تایید نمی کند. بر این اساس، تاثیر چندرسانه ای بر یادداری تایید نشد. این به این معنا است که چندرسانه ای ها می توانند بر یادگیری زبان انگلیسی موثر باشند، اما لزوما بر یادداری آن در دراز مدت تاثیری ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 327 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1165
  • دانلود: 

    225
چکیده: 

از آنجا که برای رشد علمی و حرفه ای مدرسان و دانشجویان مراکز تربیت معلم دست یابی به مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه اینترنت ضرورتی انکارناپذیر محسوب می شود، در پژوهش حاضر نقش آموزش های قبل و ضمن خدمت بر میزان خودکارآمدی دانشجویان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر اصفهان در به کارگیری اینترنت بررسی شده است. این پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری دانشجویان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر اصفهان را شامل می شود. حجم نمونه محاسبه شده برای دانشجویان 180 نفر و برای مدرسان سی نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. برای سنجش روایی ابزار اندازه گیری این پژوهش از روایی محتوایی استفاده شد و ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.94 محاسبه شد. نتایج نشان داد که نقش آموزش های قبل و ضمن خدمت بر میزان خودکارآمدی دانشجویان و مدرسان در استفاده از اینترنت بیش از سطح متوسط است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بین نظرهای هر دو گروه دانشجویان و مدرسان هم سویی زیادی وجود دارد. دلیل این هم سویی این است که درصد زیادی از دانشجویانی که در مراکز تربیت معلم تحصیل می کنند در مقطع کارشناسی هستند. بیشتر آنها پس از دوره کاردانی در مراکز آموزشی به عنوان معلم مشغول به کار شده اند. تجربه آنها در تدریس باعث شده است که به اهمیت نقش آموزش های ضمن خدمت در زمینه فناوری اطلاعات پی ببرند و مدرسین هم که به اقتضای شغل خود که متضمن اشتغال به آموزش و پژوهش است اهمیت فناوری اطلاعات را بیش از متوسط ارزیابی کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

رستگارپور حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    895
  • دانلود: 

    342
چکیده: 

در پژوهش حاضر میزان آشنایی دبیران آموزش و پرورش شهرستان کرج با تکنولوژی آموزشی، طراحی و کاربرد رسانه های آموزشی بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران متوسطه زن و مرد شهرستان کرج است که در سال تحصیلی 1389 1388 به کار مشغول بوده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 204 دبیر است که از این تعداد 99 دبیر مرد و 105 دبیر زن بودند. نمونه به صورت تصادفی ساده از میان دبیران شهرستان کرج در نواحی مختلف آموزشی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته با 40 سوال است. پرسشنامه از 3 قسمت تشکیل شده است: 1. اطلاعات شخصی مربوط به ویژگی های دبیران 2. پرسش در مورد آشنایی دبیران با مباحث طراحی نظام های آموزشی 3. پرسش مربوط به میزان آشنایی دبیران با رسانه های آموزشی و استفاده از آنها. تحلیل داده نشان داده است که فقط 5% از مدارس از رسانه های آموزشی استفاده می کنند و 35% دبیران با طراحی آموزشی آشنایی ندارند. بین مجموع نمره های پرسشنامه و ترکیب های تکنولوژی آموزشی ضریب همبستگی 0.067 وجود دارد که در سطح آلفای 0.01 معنادار نیست. این ضریب همبستگی نشان می دهد که این رابطه بسیار ضعیف است؛ همچنین بین مجموع نمره های پرسشنامه و تعریف جامع از فنوری آموزشی ضریب همبستگی 0.006 وجود دارد که در سطح آلفای 0.01 معنادار نیست. این ضریب همبستگی نشان می دهد که این رابطه بسیار ضعیف است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 342 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسین پور سهیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    795
  • دانلود: 

    167
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف سنجش نیازهای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، منطقه 11 انجام شده است. این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و در آن از تکنیک توافق محور (دلفی) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت (پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی) دانشگاه آزاد اسلامی، منطقه 11 را شامل می شود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 215 عضو هیات علمی برای گردآوری داده ها انتخاب شدند، از پرسشنامه محقق ساخته که حاوی 100 گویه با مقیاس ده درجه ای است، استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن برای اولویت بندی نیازها بهره گرفته شده است. بر اساس نتایج تحقیق، اولویت نیازها در هر شش مقوله از دیدگاه اعضای هیات علمی و مدیر گروه ها و روسا تا اولویت پنجم تعیین شدند. اولویت بندی مقوله های نیازها از دیدگاه اعضای هیات علمی و روسا به ترتیب شامل نیازهای آموزشی، پژوهشی، اجتماعی، شخصیتی اخلاقی، رفاهی معیشتی و ارتقایی است. بین دیدگاه اعضای هیات علمی و مدیر گروه ها و روسا در مقوله نیازهای آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد، ولی بین دیدگاه اعضای هیات علمی ومدیر گروه ها و روسا در مقوله های پژوهشی و شخصیتی اخلاقی، رفاهی معیشتی، ارتقایی و اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 795

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

منصفی راد علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1640
  • دانلود: 

    847
چکیده: 

انتخاب بهترین کتاب ها، اسباب بازی ها و نرم افزارهای پردازش اطلاعات یکی از مهم ترین دستاوردهایی است که با آموزش ارتباط تنگاتنگ دارد. هرچه کاربرد رایانه در امر یادگیری در کلاس و خانه رایج تر می شود، انتخاب نرم افزار اهمیت بیشتری پیدا می کند. به رغم رشد فزاینده نیاز به اطلاعات در مورد ارزیابی نرم افزار از سال 1984 که سال اوج تحقیقات در این زمینه بود، تعداد مطالعات و مقالات منتشر شده در این موضوع رو به کاهش بوده است. در این مقاله تحلیلی مسائلی مطالعه و بررسی شده است که درباره نرم افزارهای یاددهی/ یادگیری حاصل از فن آوری آموزشی برای دانشگاهیان، طراحان آموزشی و مدیران دانشکده ها ایجاد شده است. معیارهای گوناگونی برای ارزیابی های تکوینی و جمع بندی ذکر و درباره آنها بحث شده است. محققان دریافته اند که پدیدآورندگان تازه کار نرم افزار ارزیابی تکوینی را کمتر درک می کنند. در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی، تحلیلی مقایسه ای شیوه های ارزشیابی از نرم افزارهای آموزشی در کشورهای پیشرفته و دلایل اهمیت ارزشیابی را از جهت تاثیر در هزینه ها و نیز از نظر تاثیر آموزشی نرم افزار با تاکید بر محتوای آموزشی آن تحلیل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 847 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button