Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

زارع زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    3-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    67
کلیدواژه: 
چکیده: 

به نام او که بهترین معلم است در عصری که دستاوردهای دانش و فناوری به نحوی روزافزون حیات فردی و جمعی را دستخوش دگرگونی سریع و عمیق ساخته است، مجالی برای سبک های آموزشی از نوع آزمون و خطا نیست. بسنده نمودن و تداوم شیوه های متعارف، نه صرفا خطایی در فرآیند تعلیم و تربیت که در جا زدن در میدانی است که در آن با شتابی شگفت آور رقیبان، گوی سبقت را از ما می ربایند. این وضعیت را هشداری آگاه کننده می دانیم تا در نخستین مجال، فرصت طلبانه خود را با الزامات نوین آموزش با نگاه به آینده سازگار نماییم. کیفی سازی آموزش و انتقال آن به حیات اجتماعی فراگیران را، رسالت اصیل و جان مایه اسلوب های نوین آموزش دانسته اند. در این بین، بار اصلی تحقق این دو رسالت، بی شک بر عهده معلمان توانمندی است که نه فقط به این ضروریات بینادین واقفند که خود حامل و بلکه عامل آنند. اعتبار معلم به مثابه قوه محرک و پیشران میدان آموزش بگونه ای است که هیچیک از مکاتب و مسلک های بشری قادر به ارائه جایگزین برای آن نبوده است. از همین روست که تازه ترین رویکردهای توسعه و پیشرفت، عنصر کارآمد و محوری را، در تحقق آنچه توسعه پایدار و فراگیر نامیده شده، معلمانی توانمند و رشدیافته دانسته اند که بار اصلی آموزش را به مثابه قلب تپنده توسعه پایدار و همزمان پاسخگو به مطالبات متحول فراگیران بر دوش می کشند. رویکردهای نو، آموزش را به خلاف گذشته محدود به انتقال شماری تکنیک ها و شیوه های تدریس نمی دانند. از نگاه آنها آموزش امری اجتماعی است که با زندگی فردی و جمعی فراگیران درآمیخته و آموزش دهندگان و معلمان نیز بخشی از آنند...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 67 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رجایی سیدمهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2137
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

ازحدود سه سال پیش، برنامه درسی جدید رشته کارشناسی آموزش زیست شناسی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان، به اجرا درآمده است. نظر به تأثیر عمیقی که برنامه درسی بر سطح دانش، مهارت و نگرش دانشجو معلمان دارد، نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه های درسی جدید، اجتناب ناپذیر است. هدف این تحقیق که اولین تحقیق در این زمینه است، مقایسه اجمالی انواع دروس ارائه شده در برنامه جدید به طور اجمالی از نظر کیفیت و کمیت با برنامه قبلی(رشته دبیری زیست شناسی) بوده است. جامعه آماری، برنامه درسی تقصیلی رشته آموزش زیست شناسی و رشته دبیری زیست شناسی بوده است. روش تحقیق در بررسی کمی، تعداد واحد ها و سهم دروس و از نوع توصیفی و در بررسی کیفی از روش تحلیل تأملی بهره گرفته است. مهم ترین تغییرات کمی، کاهش سهم واحد های تخصصی زیست شناسی از %3/50 به %38، دروس علوم پایه از%6/14 به %7/4 و افزایش سهم دروس تربیتی از %5/17 به %3/39 در برنامه بوده است. کاهش چشمگیر سهم واحد های تخصصی زیست شناسی و کاهش واحد های مستقل آزمایشگاهی از 20 واحد به 7 واحد، ازجمله نقاط ضعف برنامه جدید از نظر کمی است. افزایش میزان واحد های کارورزی از 4 واحد در دو ترم به 8 واحد در چهار ترم و نیز تعریف دروس تخصصی تربیتی(PCK) یا دانش آموزش محتوا، از مهمترین نقاط قوت در این برنامه ارزیابی می شود. با توجه به نقش وحدت بخش و بنیادینی که نظریه تکامل در علوم زیستی دارد، حذف واحد درس تکامل یک نقطه ضعف آشکار، در برنامه جدید محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صمدی افسانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    15-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2225
  • دانلود: 

    1134
چکیده: 

زیست شناسی یکی از مهم ترین دروس علوم تجربی است که ارتباط نزدیکی با مباحث دانشی مهم از جمله ساختار بدن موجودات و خلقت آن ها دارد. بنابراین هر شخصی با هر رشته تخصصی نیاز به آموزش بخشی از این رشته راهبردی دارد. روش پژوهش در این مقاله مروری بوده و نویسنده با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد و تجربیات شخصی سعی بر توصیف و تجزیه و تحلیل موضوع از ابعاد مختلف نموده است. موضوع خلاقیت برای همه رشته ها به ویژه رشته های تخصصی اهمیت زیادی دارد. آموزش سنتی درس زیست شناسی علاوه بر عدم رشد تفکر انتقادی در دانش آموزان، موجب ایجاد شکاف عمیق بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده گردیده است. بنابراین تحول در آموزش و هدایت آن به سمت خلاقیت ضروری می باشد. دشواری های یادگیری در زیست شناسی، الگوهای تدریس، وجود موضوعات چالشی و نقص برنامه درسی از چالش های مهم آموزش درس زیست شناسی می باشند. تقویت حل مسئله، کشف ارتباطات جدید بین مفاهیم و استفاده از آموزش تلفیقی از راهکارهای ذکر شده در این مقاله می باشند. آموزش خلاق موجب بهینه سازی کارکرد مغز و کاهش استرس می گردد که به افزایش یادگیری می انجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1134 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1043
  • دانلود: 

    839
چکیده: 

روش تدریس5E با رویکرد ساختن گرایی یکی از نظریه های برگرفته از نهضت فلسفی اجتماعی پست مدرنیسم در قرن بیستم است. در این روش 5 مرحله اصلی برای اجرای الگو در ساختن گرایی در نظر گرفته می شود؛ که عبارتند از درگیرکردن، کاوش، شرح و توصیف، گسترش و ارزشیابی؛ هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی روش تدریس 5E بر حیطه های شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) درس زیست شناسی است. روش این پژوهش، شبه آزمایشی در دو گروه مستقل آزمایش و گواه و اجرای پس آزمون است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل همه ی دانش آموزان پایه دهم رشته علوم تجربی دوره ی متوسطه دوم مدارس پسرانه شهر خلخال در سال تحصیلی 9695 می باشد. برای جمع آوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای گرداوری داده های بخش میدانی از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه( آزمون کتبی محقق ساخته) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیه ها از نرم افزار آماری spss21 و با توجه به نرمال نبودن داده ها از آزمون ناپارامتریک من ویتنی استفاده شد. یافته ها حاکی از تفاوت معنادار بین دانش آموزان گروه گواه و آزمایش از نظر یادگیری درس زیست شناسی در حیطه های شناختی با روش تدریس 5E است. این نتایج نقش و اهمیت روش تدریس 5E را در تدریس درس زیست شناسی نشان می دهد که می تواند در تدریس برخی از مباحث زیست شناسی جایگزین مناسبی برای روش سخنرانی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 839 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1797
  • دانلود: 

    791
چکیده: 

تحول در نظام آموزشی معادل با تحول در نیروی انسانی آن کشور و سازندگی در آینده است. یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است و بهبود این بخش منجر به تغییراتی مهم در جامعه و تغییر گسترده در سیر یادگیری می شود. در این پژوهش کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی سال 1396، طبق الگوی فعال-غیرفعال ویلیام رومی مورد بررسی قرارداده شد. روش تحقیق، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی سال 1396 است. بر اساس یافته های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش های متن، تصاویر و فعالیت ها به ترتیب 038/0، 1/0 و 65/0 به دست آمد. نتایج نشان دهنده ی فعال بودن کتاب در قسمت فعالیت ها و غیرفعال بودن آن در دو بخش متن و تصاویر است. فعال بودن کتاب به معنای قدرت درگیری دانش آموز درروند آموزش است؛ قدرتی که در آموزش غیرفعال دیده نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1797

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 791 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    62-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    432
  • دانلود: 

    249
چکیده: 

روش M-learning (به کارگیری موبایل در آموزش) روشی کلی و جدید در کاربرد تکنولوژی در آموزش است. برای اجرایی کردن آموزش با این روش، باید از موبایل استفاده کرد. این مطالعه، شبکه ی اجتماعی اینستاگرام را به عنوان یک برنامه کاربردی در نظر گرفته و نقش آن را در تدریس مبحث مشکلات عضلانی-استخوانی کتاب سلامت و بهداشت بررسی کرده است. روش به کار رفته در پژوهش از نوع شبه آزمایشی در دو گروه آزمایش و شاهد، با اجرای پس آزمون است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل 88 دانش آموز پایه ی دوازدهم در سه مدرسه در شهر ورامین است. نتایج نشان داد که علی رغم وسعت کاربرد این برنامه و علاقه مندی دانش آموزان به استفاده از آن، تفاوت معناداری بین دو گروه استفاده کننده از این برنامه و دانش آموزانی که از آن استفاده نکرده بودند وجود ندارد؛ لذا پیشنهاد می شود از این روش به عنوان یک روش کمکی و نه جایگزین، برای آموزش مفاهیم درسی و تعامل بیشتر با معلم و سایر دانش آموزان به خصوص در مدارس کم امکانات استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 249 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    72-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1229
  • دانلود: 

    667
چکیده: 

یکی از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته، شکوفایی و خلاقیت است. آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد آموزشی با تولید محتوای خلاق می تواند در این باره بسیار تاثیر گذار باشد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی از نوع تحلیل محتوا به روش خلاقیت گیلفورد و کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل محتوای کتاب زیست شناسی سال یازدهم دوره متوسطه دوم و کتاب علوم طبیعی دبیرستان های کشور آمریکا می باشد. در مرحله اول سوالات، تصاویر، فعالیت ها و متن کتاب ها مشخص و کد گذاری شد، در مرحله دوم کلیه واحدها در تمامی قسمت ها با طبقه مورد نظر، از نظر شاخص های خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شدند. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در محتوای بخش دستگاه حرکتی کتاب زیست شناسی یازدهم با توجه به سطوح خلاقیت گیلفورد به سطوح حافظه شناختی و تفکر همگرا توجه نشده است ولی به سطوح دیگر از جمله تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب توجه لازم صورت گرفته است. در حالی که در متن کتاب علوم طبیعی دبیرستان های کشور آمریکا به سطوح حافظه شناختی و تفکر همگرا توجه شده است ولی به سطوح دیگر از جمله تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب توجهی صورت نگرفته است. بنابراین کتاب زیست شناسی یازدهم در مقایسه با کتاب علوم طبیعی مدارس آمریکا به محور اصلی خلاقیت از دیدگاه گیلفورد (تفکرهمگرا) توجه بیشتری داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 667 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0