Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    553
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

زمینه و هدف سازمان هایتندآموز عصر حاضر بیش از پیش به سازه مفهومی رهبری نوینی برای خلق مزیت رقابتی پایدار در دنیای کسب وکار پرشتاب امروزی نیازمند هستند، در همین راستا اکتشاف و رمزگشایی از ساختار مفهومی رهبری های نوین می تواند به عنوان پیشرانی اثربخش، در دست یابی به رشد و تعالی سازمان های مذکور باشد. از میان نظریه های نوین رهبری سازمانی، نظریه «رهبری ناب» توجه بسیاری از اندیشمندان حوزه سرمایه انسانی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با مرور ادبیات نظری و بررسی انواع مدل های رهبری ناب، 8 عامل موثر بر سازه رهبری ناب، با بیش ترین درجه اهمیت شناسایی شدند. روش شناسی عوامل موثر بر سازه رهبری ناب از طریق پرسش نامه ساختاریافته در اختیار خبرگان قرارگرفت تا با نظر آن ها تعدیل و اصلاح شود. در مرحله بعد، از طریق رویکرد پژوهش عملیاتی نرم و با بهکارگیری رویکرد دیمتل، روابط بین عوامل شناسایی و تحلیل شد و میزان تعامل بین عوامل و اثرگذاری و اثرپذیری هر عامل نسبت به سایر عوامل محاسبه شد. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که مهم ترین عوامل موثر بر رهبری ناب در سازمان ها از نظر تعامل با عوامل دیگر به ترتیب الویت عبارت هستند از: بهبود مستمر، چشم انداز، فرهنگ سازمانی، اجرای ناب، ساختارهای حمایتی، عملکرد تیمی، مدیریت روزانه و توسعه خود و دیگران است و هم چنین اثرگذارترین عامل چشم انداز و اثرپذیرترین عامل اجرای ناب است. نتیجه گیری تحولات بنیادین الگوواره های اداره سازمان های امروزی، مستلزم به کارگیری شیوه های نوین رهبری این سازمان ها است؛ بر این اساس نظریه نوین رهبری ناب و شناسایی عوامل موثر بر آن در پاسخ به این تغییرات فزاینده مثمر ثمر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    31-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    508
چکیده: 

زمینه و هدف لنگرهای مسیر ترقی، عوامل الهام بخش کاری و علت وجودی یک حس قوی است که موجب می شود تا شغل؛ آرامش بخش، جالب و مهیج باشد. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی فرایندی لنگرهای شغلی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است. روش شناسی این پژوهش کیفی بوده که برای گردآوری داده ها از نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساخت یافته با 15 نفر از خبرگان این اداره کل و برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینه ای استراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. به منظور اعتباربخشی بیشتر به نتایج این پژوهش کیفی که پس از استخراج مفاهیم و مقولات فرعی و اصلی، از روش دلفی برای انجام جرح و تعدیل های لازم استفاده شد. یافته ها لنگرهای شغلی کارکنان این اداره کل، دارای ابعاد؛ شایستگی فنی_کارکردی، صلاحیت مدیریتی، امنیت، خلاقیت، استقلال کاری، ایثار و ازخودگذشتگی، چالش محض و سبک زندگی است. همچنین شرایط علی، عوامل زمینه ای، راهبردها، شرایط مداخله گر و پیامدهای لنگرهای شغلی به روش نظریه داده بنیاد استخراج شدند. نتایج در صورتی که سازمان با تکیه بر عوامل اثرگذار طرح شده در این الگو به لنگرهای شغلی کارکنان خود توجه داشته باشد، سازمانی متمدن خواهد بود که امیدواری سازمانی و ماندگاری منابع انسانی در آن مشهود و کارکنان نیز به بالندگی فردی دست می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 508 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2250
  • دانلود: 

    623
چکیده: 

زمینه و هدف: ماهیت شغل پلیس به گونه ای است که کارکنان آن در معرض ابتلا به فرسودگی شغلی هستند و در این بین ویژگی های شغلی نقشی کلیدی را ایفا می کنند. بدین منظور هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین ابعاد ویژگی های شغلی، فرسودگی شغلی، تمایل به ترک خدمت و بازنشستگی پیش از موعد کارکنان است. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از حیث نحوة گردآوری داده ها، پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان نیروی انتظامی استان خراسان شمالی است که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، تعداد 232 نفر به عنوان حجم نمونة آماری تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه و برای تحلیل داده های گردآوری شده نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که فرصت های رشد، چالش برانگیز بودن کار و استقلال کاری با فرسودگی شغلی رابطه ای معکوس و جنبه های فیزیکی کار رابطه ای مستقیم با فرسودگی شغلی کارکنان دارد. همچنین فرسودگی شغلی به میزان بسیار بالایی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان و بازنشستگی زودتر از موعد آن ها تأثیرگذار است. نتیجه گیری: سازمان ها برای کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان و بازنشستگی زودتر از موعد آنان می بایست گام هایی در راستای کاهش فرسودگی شغلی کارکنان خود بردارند که یکی از راهکارهای آن، تعریف مناسب ویژگی های شغلی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 623 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    335
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

زمینه و هدف: توجه به رفتارهای انحرافی در محل کار از نظر هزینه و دستاورد برای سازمان­ ها حیاتی است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مدل مسیری رفتارهای انحرافی کارکنان در سازمان­ ها است. روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان یکی از سازمان­ های نظامی شهر تهران است و با استفاده از جدول مورگان تعداد 234 نفر برای نمونه پژوهش انتخاب شده­ اند. روش نمونه گیری نیز نمونه گیری تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه­ های استاندارد گل پرور و سلحشور (1395)، عباسی خواه و بهبودی گنجه (1395)، عبدی (1396)، آلایس و همکاران (2013)، پنگ و همکاران (2016) و هاروی و همکاران (2017) است. روایی محتوایی پرسش نامه های پژوهش توسط اساتید خبره و روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسش نامه ها نیز با استفاده از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان دادند که در مجموع هفت متغیر در مدل مسیری رفتارهای انحرافی کارکنان وجود دارد و این هفت متغیر عبارتند از؛ رهبری مخرب، بی عدالتی سازمانی، قوانین ناعادلانه، استفاده ابزاری، نگرش منفی، بدبینی سازمانی و نارضایتی شغلی. نتیجه گیری: برای این که سازمان­ های دولتی از گزند رفتارهای انحرافی کارکنان در امان باشند، باید به مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی توجه بیشتری داشته باشند؛ با تقویت شاخص های فرهنگی در سازمان­ ها می توان تا حد زیادی سازمان را در برابر این جریان­ ها حفظ کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    308
  • دانلود: 

    455
چکیده: 

زمینه و هدف: حکمرانی یک رویکرد مثبت در فرایند تصمیم­ گیری است که در قالب و چارچوب آن تصمیم­ گیری­ ها انجام می شود. هدف این پژوهش بررسی و شناسایی مؤلفه ­ های مؤثر بر طراحی الگوی حکمرانی خوب برای زمینه­ سازی حکمرانی خوب در بخش دفاعی کشور است. روش شناسی: پژوهش حاضر کیفی و از نوع کاربردی است. جامعة آماری این پژوهش شامل خبرگان حکمرانی خوب در بخش دفاعی کشور است که از این میان تعداد 15 خبره با استفاده از روش گلولة برفی شناسایی شدند و به عنوان جامعة آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزار جمع­ آوری داده­ ها استفاده از مصاحبه و پرسشنامه و مقایسات زوجی است که با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیارة فازی توسط نرم افزار اکسل به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است. یافته ­ ها: مبانی تحلیل کمی الگوی حاضر در این مقاله، مبتنی بر تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از جامعه خبرگان، در قالب آمار تحلیلی به صورت ترکیبی می­ باشد که از تحلیل آن­ ها پنج مؤلفه­ ی اصلی؛ فرهنگ سازمانی، مدیریت سازمانی، قوانین و مقررات، ثبات اجتماعی و راهبرد به عنوان مؤلفة اصلی در طراحی این الگو شناسایی شدند. براساس نتایج به دست آمده مشخص شد که تمامی این مؤلفه­ ها دارای تأثیر معناداری در راستای طراحی الگوی حکمرانی خوب می­ باشند. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که در بین عوامل حکمرانی خوب در بخش دفاعی کشورمان مؤلفه­ ی اصلی، قوانین و مقررات و سپس فرهنگ سازمانی بیشترین تأثیر را بر روی شکل­ گیری و طراحی الگوی حکمرانی خوب داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 455 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    127-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

زمینه و هدف: موفقیت سازمان­ های بزرگ مرهون صلاحیت و شایستگی مدیران آن است. هرچه سازمان از نظر مدیریت نیرومندتر باشد، به همان میزان، در رسیدن به اهداف توفیق خواهد داشت. دانشگاه علوم انتظامی امین نیز از این قاعده مستثنا نیست. هدف این پژوهش، ارائه سیستمی خبره برای انتخاب مدیران شایسته دانشگاه مذکور است. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها نیز پیمایشی با ابزار پرسش نامه پژوهش گرساخته است. جامعه آماری، خبرگان دانشگاه علوم انتظامی امین شامل افسران ارشد معاونت بازرسی و نیروی انسانی دانشگاه به تعداد 21 نفر بود که به صورت تمام شمار مورد نظر قرار گرفته شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه پژوهش گرساخته، برابر با 910/0 محاسبه شد که نشان دهنده پایایی بالایی هستند. سیستم خبره نیز بر اساس استنناج فازی بنا نهاده شد. یافته ها: مؤلفه های مدل مدیران شایسته عبارتند از ویژگی های ارزشی، شخصیتی، رفتاری، مدیریتی، انضباط و رعایت مقررات، التزام به اهداف دانشگاه و آمادگی جسمانی. هم چنین به کارگیری روش دلفی منتج به شناسایی 40 شاخص شد. قواعد فازی سیستم توسط استلزامی تاکاگی، کانگ، سوگینو طراحی شده و نهایتاً با در نظر گرفتن اوزان محاسبه شده نمره نهایی کارکنان محاسبه می شود. نتیجه گیری: نوآوری های صورت گرفته در ترکیب مؤلفه های هفت گانه در سیستم خبره فازی، اعمال تغییر در استلزام و محاسبه و اعمال ضرایب برای مؤلفه ها و شاخص ها، ما را به این نتیجه رساند که سیستم خبره طراحی شده را می توان برای استفاده مسئولان دانشگاه در خصوص وضعیت عملکردی مدیران، مقایسه عملکرد کارکنان نامزد تصدی سمت مدیریتی، آگاهی مدیران از نقاط ضعف خود و رفع آن ها به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    159-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش با هدف بررسی رابطه علی و معلولی مولفه های رشد و یادگیری مدیریت عملکرد در سطح فردی، گروهی و سازمانی مبتنی بر رویکرد ساختاری-تفسیری انجام شده است. روش شناسی: تحقیق از حیث هدف؛ کاربردی است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معاونین موسسه آموزش عالی صنعت آب و برق که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا و حداقل 5 سال سابقه اجرایی و مدیریتی در موسسه می باشند. از نمونه گیری هدفمند با رویکرد قضاوتی استفاده شده است. در بخش کمی، جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، معاونین و کارشناسان موسسه آموزش عالی صنعت آب و برق است که 254 نفر می باشند. حجم نمونه در بخش کمی با استفاده از تکنیک ISM بین 10 تا 25 نفر قابل قبول می باشد. در مرحله کیفی محقق با استفاده از روش تحلیل مضمون به شبکه مضامین مدیریت عملکرد در بعد رشد و یادگیری دست یافت. در مرحله کمی با بهره گیری از روش ISM و تحلیل MICMAC، روابط میان مضامین شناسایی شد. یافته ها: سه عامل آموزش کارگزاران آموزش، طراحی و استقرار نظام انتخاب، انتصاب و ارتقاء هیات علمی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت بیشترین تاثیرپذیری از سایر عوامل وکمترین تاثیر گذاری بر آنها را دارد. نتیجه گیری: عامل راه اندازی مراکز رشد مرتبط با منابع انسانی عامل بنیادین تعیین کننده مدیریت عملکرد از منظر رشد و یادگیری در سطح سازمان است. این عامل تعیین کننده عامل رقابتی نمودن نظام جبران خدمت که در سطح ششم جای می گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    185-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    637
  • دانلود: 

    704
چکیده: 

زمینه و هدف: در دنیای سازمانی نوین، مهم ترین شاخص تأثیرگذار، مدیریت است که شکل مطلوب آن مدیریت همراه با رهبری است. یکی از نظریه های مربوط به رهبری، که دارای بیش ترین میزان تأثیر است، رهبری کاریزماتیک می باشد که کم تر مورد توجه واقع شده است. به طور کلی رهبری کاریزماتیک یعنی برقراری رابطه ای که اثرپذیری و اثرگذاری در آن بدون اعمال زور یا پاداش های مالی صورت می گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری کاریزماتیک بر کارآفرینی راهبردی با تأکید بر رویکرد ارتباطات شبکه ای انجام گرفته است. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر محتوی، توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت ارتباطات الکترونیک که تعداد آنان 420 نفر می باشند، است. نمونه گیری در این پژوهش خوشه ای تصادفی است. حجم نمونه نیز با توجه به فرمول کوکران 200 نفر برآورد شده است و داده ها به کمک معادلات ساختاری و نرم افزار PLS تحلیل شدند. یافته ها: رهبری کاریزماتیک بر کارآفرینی راهبردی تأثیرگذار است و رهبری کاریزماتیک بر رویکرد ارتباطات شبکه ای تأثیر می گذارد. رویکرد ارتباطات شبکه ای بر کارآفرینی راهبردی سازمان تأثیرگذار است. نتیجه گیری: رهبری کاریزماتیک در بین کارکنان شرکت باعث افزایش روحیه کارآفرین بودن و خلاق و نوآور بودن می شود و از طرفی رهبری کاریزماتیک با رویکرد ارتباطات شبکه ای باعث افزایش در درک صحیح اثربخشی یک چشم انداز و ارتباطات فرعی و ابتکارات عملیاتی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 637

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 704 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button