مقدمه این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی مدل یابی روابط ساختاری بین باورهای معرفت شناختی با میانجیگری راهبردهای یادگیری بر اضطراب زبان انگلیسی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه اول شهرستان بابل انجام شد. روش کار این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادالت ساختاری بود. جامعه آماری را شامل دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه اول شهرستان بابل تشکیل دادند. در این پژوهش، تعداد 264 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر، پرسشنامه اضطراب کالس زبان انگلیسی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد بودند. یافته ها یافته ها نشان داد بین باورهای معرفت شناختی با اضطراب زبان انگلیسی رابطه مثبت و بین راهبردهای یادگیری با اضطراب زبان انگلیسی رابطه معکوس معناداری وجود دارد. همچنین مدل پژوهش تایید شد و به طور کلی 94 درصد از اضطراب زبان انگلیسی توسط باورهای معرفت شناختی، راهبردهای یادگیری زبان قابل تبیین است. نتیجهگیری این پژوهش بر ضرورت نقش باورها و الگوهای شناختی در فرایند یادگیری زبان دوم تاکید مینماید و به نحوی که انتخاب راهبرد یادگیری شناختی میتواند سبب کاهش اضطراب تجربه شده گردد و نهایتا منجر به بهبود وضعیت یادگیری شود.