زمینه و هدف: سندرم روده تحریک پذیر یکی از بیماری های شایع گوارشی است که بخش قابل توجهی از جامعه را درگیر می کند. در این راستا، پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شفقت به خود بر علایم سندرم روده تحریک پذیر را بررسی کرده است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان خسروشهر بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزانی بودند که در آزمون غربالگری سندرم روده تحریک پذیر بیشترین نمره را به دست آوردند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 نفر برای هر گروه). داده ها با استفاده از پرسش نامه علایم سندرم روده تحریک پذیر (Extra-intestinal symptoms severity scale: EISSS) جمع آوری و با تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر شفقت به خود، باعث کاهش معنی دار علایم سندرم روده تحریک پذیر شده است (05/0