زمینه و هدف: توجه به کیفیت فعالیت های علمی همواره یکی از چالش های اصلی دانشگاه ها بوده است. دراین تحقیق عوامل تبیین کننده کیفیت کارکردهای علمی مبتنی بر رویکرد شش مولفه ای گلاسیک مورد بررسی قرار گرفته است. روش: روش تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی-کمی بود و به شیوه تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند با 20 نفر از خبرگان آموزش عالی مصاحبه شد و گرداوری داده ها تا حد اشباع ادامه یافت. داده ها مبتنی بر رویکرد شش مولفه گلاسیک تحلیل محتوا شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از دیدگاه متخصصین بررسی شد. ابزار ساخته شده بر روی 300 عضو هیات علمی از دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز اجرا شد و 265 پرسشنامه بازگردانده شد. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 96% تایید شد. تحلیل عاملی با نرم افزار Spss 22 و لیزرل، انجام شد. یافته ها: بر اساس تحلیل محتوای کیفی، 153 کد باز استخراج شد که با تلخیص و دسته بندی داده ها در نهایت در6 طبقه اصلی، 13 مولفه میانی و 29 گویه تلخیص شد. مجموع گویه ها 69% سازه کیفیت را تبیین می کردند. بیشترین بار عاملی در تبیین کیفیت مربوط به گویه های «نشردانش» بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد سازوکارهای رسمی نظیر بسترهای قانونی، مقررات، نظام ارزشیابی و ارتقاء، منابع و انگیزه های بیرونی به عنوان پیش نیاز توسعه کارکردهای علمی لازم است اما ماندگاری و کیفیت این معیارهای از عوامل نا آشکارتری چون اعتماد، تعامل و تعهد تاثیر می پذیرد.