Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کریمیان زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    220
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

زمینه و هدف: توجه به کیفیت فعالیت های علمی همواره یکی از چالش های اصلی دانشگاه ها بوده است. دراین تحقیق عوامل تبیین کننده کیفیت کارکردهای علمی مبتنی بر رویکرد شش مولفه ای گلاسیک مورد بررسی قرار گرفته است. روش: روش تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی-کمی بود و به شیوه تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند با 20 نفر از خبرگان آموزش عالی مصاحبه شد و گرداوری داده ها تا حد اشباع ادامه یافت. داده ها مبتنی بر رویکرد شش مولفه گلاسیک تحلیل محتوا شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از دیدگاه متخصصین بررسی شد. ابزار ساخته شده بر روی 300 عضو هیات علمی از دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز اجرا شد و 265 پرسشنامه بازگردانده شد. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 96% تایید شد. تحلیل عاملی با نرم افزار Spss 22 و لیزرل، انجام شد. یافته ها: بر اساس تحلیل محتوای کیفی، 153 کد باز استخراج شد که با تلخیص و دسته بندی داده ها در نهایت در6 طبقه اصلی، 13 مولفه میانی و 29 گویه تلخیص شد. مجموع گویه ها 69% سازه کیفیت را تبیین می کردند. بیشترین بار عاملی در تبیین کیفیت مربوط به گویه های «نشردانش» بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد سازوکارهای رسمی نظیر بسترهای قانونی، مقررات، نظام ارزشیابی و ارتقاء، منابع و انگیزه های بیرونی به عنوان پیش نیاز توسعه کارکردهای علمی لازم است اما ماندگاری و کیفیت این معیارهای از عوامل نا آشکارتری چون اعتماد، تعامل و تعهد تاثیر می پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    13-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    393
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر تبیین و مقایسه تحلیلی مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد با رویکرد آموزشی در مراکز آموزشی و درمانی کشور است. روش بررسی: این پژوهش به دو روش تحلیل ساختار-درون مایه و روش اسنادی است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مدیران، کارشناسان و متخصصان نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد مرکز قطب شش کلان کشور است. روش نمونه گیری مورد استفاده روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی بود که اشباع نظری نمونه گیری در نفر 10 احراز شد. برای جمع آوری اطلاعات در خصوص مولفه های سیستم پرداخت فعلی از روش مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده شد. همچنین برای دستیابی به اعتماد از دو ابزار بازرسی خارجی و اعتبار بیرونی استفاده شد. جهت تحلیل خصوصیات زمینه ای از نرم افزار Spss 25 و برای کد گذاری و تدوین مدل موجود از نرم افزار Nvivo 12 استفاده شد. یافته ها: یافته نشان میدهد از بین 22 مولفه تاثیر گذار در فرمول محاسبه پرداخت مبتنی بر عملکرد در مراکز آموزشی و درمانی کشور در عمل تنها 7 متغیر اصلی 5 مولفه فرعی در عمل دخیل بوده و متغیر های تاثیر گذار دیگر مانند مقوله آموزش در این سیستم مالی لحاظ نشده است. نتیجه گیری: در مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد در ایران علیرغم اختصاص بیشترین زمان کاری توسط پزشکان و کارکنان در مراکز آموزشی و درمانی به مقوله آموزش دانشجویان، تفاوت چندانی در شیوه پرداخت مبتنی بر عملکرد این مراکز با در مراکز صرفا درمانی وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 393

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    29-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    334
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

مقدمه: محیط آموزشی به معنای هر آن چیزی است که در کلاس، موسسه، دانشکده یا دانشگاه اتفاق می افتد. دریافت بازخورد درباره نگرش دانشجویان از محیط آموزشی یکی از مهمترین مولفه های ارزیابی این محیط است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه نگرش دانشجویان رشته های مختلف مقطع کارشناسی دانشکده علوم توانبخشی اهواز درباره محیط آموزشی با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure) بود. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی 137 دانشجوی سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و کاردرمانی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1397-98 مشغول به تحصیل بودند پرسشنامه DREEM را تکمیل کردند. این پرسشنامه دارای 5 حیطه است و حداکثر نمره کلی آن 200 است. در این ابزار نمره بیشتر بیانگر نتیجه ارزیابی مطلوب تر است. نتایج: نمره کلی پرسشنامه DREEM برای رشته شنوایی شناسی بیش از 75 درصد حداکثر نمره در رشته های فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی نیز بیش از 65 درصد حداکثر نمره کلی بود. میانگین نمره هر حیطه بر حسب درصدی از حداکثر نمره آن نشان داد که در همه رشته های تحصیلی مورد مطالعه کمترین درصد مربوط به حیطه 3 و بیشترین درصد مربوط به حیطه 4 بود. بررسی سوالات پرسشنامه نیز برای هیچ سوالی میانگین نمره کمتر از 2 را نشان نداد. نتیجه گیری: بر اساس پرسشنامه DREEM نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های مختلف دانشکده علوم توانبخشی اهواز درباره محیط آموزشی مثبت بوده و از این رو محیط آموزشی در وضعیت مطلوب قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 334

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    40-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

زمینه و هدف: شیوه خدمت محوری یک نمونه استراتژی مبتنی بر پاسخگویی به نیاز ذی نفعان است که بر فرآیندهایی نظیر پیوند میان دنیای تحقیق و کسب و کار، معرفی قابلیت های موجود در دانشگاه و اشاعه دانش در جامعه تاکید دارد. لذا، هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین مولفه های موثر بر ارتقاء دانشگاه خدمت محور(با کارکرد خدمت به جامعه) بوده است. روش بررسی: روش تحقیق کیفی بوده، به منظور گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده ها از طریق کدگذاری و تحلیل محتوای مضامین مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته اند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد. حجم نمونه ها نیز براساس قاعده «اشباع نظری» به تعداد 15نفر ازخبرگان و صاحب نظران نظام آموزش عالی انتخاب شدند. یافته ها: نتایج بیانگر این است که مولفه های اصلی در ارتقاء دانشگاه خدمت محور عبارتند از: نیروی انسانی، پاسخگویی و شفافیت، شیوه های خدمت رسانی، حفظ استقلال دانشگاهی، ساختار انعطاف پذیر، داشتن فرهنگ دانشگاهی، رهبری و مدیریت دانشگاه، استاندارد سازی و نیازسنجی، استقرار نظام تنظیم کیفیت خدمات، توسعه فناوری و نوآوری می باشند. نتیجه گیری: دیدگاه جامعه پژوهش این بود که با توجه به وضعیت نامطلوب خدمات دانشگاهی در نظام آموزش عالی کشور، جهت بهبود دانشگاه خدمت محور و رسیدن به شرایط مطلوب، مقوله های مورد اشاره می توانند بستر موثری را در ارتقاء دانشگاه خدمت محور مهیا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    52-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    480
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش، واکاوی شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه ها در تدریس با کیفیت است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است؛ به همین منظور، تعداد 12 نفر از خبرگان آموزش دانشگاهی به صورت هدفمند و با راهبرد نمونه گیری نظری انتخاب شده و به صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبه شوندگان) و روش چند سویه نگری منابع داده ها و برای محاسبه پایایی کدگذاری های انجام شده، از روش های پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کدگذار) استفاده گردید. پس از پیاده سازی محتوای مصاحبه ها و تحلیل مقدماتی آن ها، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و به منظور دستیابی به مقوله های اصلی کدهای مشابه در طبقه هایی خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه شایستگی های اعضای هیات علمی برای تدریس با کبفت مشخص گردید که به اعتقاد خبرگان آموزش دانشگاهی، برای حصول کیفیت در تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه ها؛ توجه به شایستگی های حرفه ای، تخصصی، اجتماعی-ارتباطی، اخلاقی، علاقه مندی به تدریس و ویژگی های شخصیتی از اهمیت برخوردار می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    653
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

مقدمه: انگیزه یکی از عوامل اساسی در یادگیری است و می تواند بر جنبه های مختلف رفتاری دانشجویان نیز در محیط های آموزشی موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین انگیزه تحصیلی دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی شرق کشور در سال 1396 طراحی و اجرا گردید. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بوده، که بر روی تعداد 334 نفر از دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی شرق کشور انجام شد. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه محقق ساخته مربوط به عوامل مرتبط استفاده گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی و آزمون هایt-test و آنالیز واریانس یکطرفه وx2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین سنی افراد مورد مطالعه 1. 57± 20. 53 سال و میانگین انگیزه تحصیلی دانشجویان 18. 75± 124. 04 از مجموع 196 امتیاز بود. همچنین بین میزان انگیزه تحصیلی و هریک از سطوح مربوط به امور رفاهی، آموزشی و آینده شغلی و همچنین متغیرهای سن، جنس و دانشگاه محل تحصیل اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0/05). همچنین ارتباط معناداری (P<0/05) بین بعد درونی انگیزه و بعد بیرونی انگیزه مشاهده شد. نتیجه گیری: نظر به وجود ارتباط بین انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط، توجه بیشتر مسیولین به این عوامل انتظار می رود تا ضمن بررسی این عوامل و رفع موانع، با افزایش انگیزه دانشجویان جهت رشد و شکوفایی آنها اقدام گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 653

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    76-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش بین حرفه ای یکی از رویکردهای جدید در آموزش دانشجویان و فراگیران سلامت می باشد و می تواند سبب افزایش همکاری های بین حرفه ای و بهتر شدن کیفیت مراقبت از بیمار گردد. هدف از این پژوهش، مقایسه ادراک دانشجویان از آمادگی یادگیری بین حرفه ای قبل از عرصه و عرصه در دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی_همبستگی بر روی 312 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی ترم های 5، 6) قبل از عرصه) و 8 (عرصه) دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان با نمونه گیری دردسترس انجام شد. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد آمادگی برای یادگیری بین حرفه ای (RIPLS) استفاده شد. سپس تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS22 صورت گرفت. یافته ها: از بین 312 پرسشنامه ای که توزیع گردید 284 پرسشنامه تکمیل شدند. 8/89 درصد مونث و 2/10 درصد مذکر بوده اند. یافته های این تحقیق نشان داد اختلاف معناداری در میانگین نمرات ادراک از آمادگی یادگیری بین حرفه ایی بین دانشجویان قبل عرصه و عرصه وجود دارد (001/0>p) و میانگین نمرات دانشجویان عرصه در کل مقیاس و تمام زیر مقیاس ها بطور معناداری بیشتر بود. نتیجه گیری: آمادگی دانشجویان برای یادگیری بین حرفه ای در سطح مناسبی است. دانشجویان در زمینه ی کار تیمی و همکاری نسبت به هویت حرفه ای و نقش و مسولیت ها از آمادگی بیشتری برخوردار بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    85-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

مقدمه: بسیاری از محققین هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را از مولفه های مهم در عملکرد تحصیلی دانسته اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی که در سال تحصیلی 97-96 بر روی 196 نفر از دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل 103 نفر دختر و 93 نفر پسر صورت گرفت، جهت ارزیابی هوش هیجانی و باورهای انگیزشی دانشجویان به ترتیب از پرسشنامه هوش هیجانی بردبری (2006) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریج و دیگروت (1990) استفاده شد. اطلاعات حاصل در نرم افزار SPSS نسخه 22 وارد و با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: طبق نتایج این مطالعه، هوش هیجانی و راهبرد انگیزشی یادگیری ارتباط مستقیم و معناداری با یکدیگر داشته اند. (Pvalue<0. 001). در حالیکه عملکرد تحصیلی با هوش هیجانی بدون ارتباط معنی دار (P value>0/05) و با راهبردهای انگیزشی یادگیری دارای ارتباط مستقیم و معنادار بود (P value=0. 042). نتیجه گیری: هوش هیجانی به صورت غیرمستقیم با واسطه گری راهبردهای انگیزشی بر عملکرد تحصیلی تاثیرگذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button