Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Author(s): 

انصاری حسن

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    1-18
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    417
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

مقاله حاضر گزارشی است از یک پژوهش مختصر در زمینه یکی از ممیزه های احتمالی دو گونه زبانی(genre) - کتاب درسی و گزارش تحقیق- آن گونه که در متون شیمی هویداست. یک نمونه تصادفی از 60 متن شیمی (30 کتاب درسی شیمی و30 گزارش تحقیقاتی شیمی) که توسط 60 نویسنده مختلف نوشته شده بود انتخاب و از میان آنها 60 بند ذهنی(conceptual paragraph) مورد مطالعه دقیق از نقطه نظر کاربرد نقش زبانی تعریف اصلاحات قرار گرفت. کاربرد روش آماری مجذورخی (chi-square) آشکار ساخت که تعداد تعریف اصلاحات در متن کتابهای درسی شیمی تفاوتی معنی دار با تعداد تعریف اصلاحات در گزارش های تحقیق دارد. در واقع، در مقابل تعداد کم آنها در گزارش های تحقیق تعداد چشم گیری تعریف اصلاحات در متون آموزشی کتابهای درسی وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که می توان چنین ادعا کرد که فراوانی کاربرد تعریف اصلاحات در متون کتابهای درسی می تواند یکی از ملاک های تشخیص متون آموزشی کتاب درسی از متون تخصصی گزارش تحقیق باشد. این گامی هرچند کوچک در مسیر شناخت ممیزه های این دو گونه زبانی است. شناخت دقیق تر دیگر ممیزه ها را به دیگر پژوهشگران می سپاریم.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

AKBARIYAN E.

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    1-16
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1200
  • Downloads: 

    199
Abstract: 

This research investigates the effect of conjunctions on the students performance on doze tests on the one hand, and the effect of conjunctions on the students ability to unscramble the scrambled sentences on the other. To carry out this research, the researcher randomly selected two groups of junior students majoring in TEFL and English literature. Both groups were given a Michigan test and the two groups proved to be homogeneous. They were then randomly assigned to control and experimental. There was no treatment whatsoever in this study. Due to their homogeneity, it was supposed that the two groups performance would be the same on the other tests as well, provided that the level of the tests was the same and appropriate to the subjects language proficiency level and they were administered without too long an interval in between. Neither of the two groups (control and experimental) might get extra instruction as a result of which their performance on the following tests might be influenced. Thus, any significant difference in the performance of the two groups on the subsequent tests would be attributed to the presence or the absence of conjunctive devices in the texts. To that end, two versions of the same tests for each phase or aspect of the study were prepared. Conjunctions were removed from one version, i.e. the experimental groups, whereas they were preserved or even some other conjunctions were added to that of the control group. These very tests were administered to the two groups and the t-test formula was then utilized. It showed that the subjects (experimental group) who received the tests with conjunctions omitted from the texts performed poorly on the tests for each phase, thus rejecting the null hypotheses.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 199 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 14
Author(s): 

ANSARI H. | BABAII E.

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    17-35
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    852
  • Downloads: 

    153
Abstract: 

he concern for selecting topics that may tap test takers optimal performance has been a fundamental consideration in reading assessment. To date, several studies have documented the fact that the topic of input has a substantial effect on test takers performance. Much in the same line, the present study was an attempt to explore (a) the extent to which EAP students reading performance on a discipline-specific short-context reading test is influenced by their knowledge of subject-matter of the test tasks, (b) the impact(s) that narrow-scope discipline-specific test tasks may have on the psychometric characteristics of the test, and (c) the suitability of short-context method of testing reading comprehension in an EAP context. To this end, two separate 20-item multiple-choice short-context reading tests comprising 20 items on statistics and 20 items on discipline-neutral topics were developed and administered to 53 Iranian college-level students of (1) statistics, (2) chemistry, and (3) history. Results demonstrated that students of statistics significantly outperformed students of history and chemistry. Furthermore, topic specificity of the test tasks did not seem to improve the psychometric properties of the discipline-related test. And short-context testing appeared to function equally well in an EAP context.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 852

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 153 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 9
Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    19-36
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    520
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

امروز دوره های آموزشی خواندن و درک مطلب برای رشته های تحصیلی مشخص بخش قابل توجهی از آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان دانشگاه را تشکیل می دهد. با این وجود تحقیقات قابل ملاحظه ای در زمینه مسائل نظری و عملی این دوره ها انجام نشده اند. این تحقیق کوشیده است تا با لحاظ کردن یافته های تجزیه و تحلیل گفتمان و متن و نوع زبانی دامنه مطالعات خواندن و درک مطلب در آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی یا برای اهداف آکادمیک را براساس مدل چهارچوب فکری- صوری گسترش دهد. بطور- اخص، به منظور مطالعه اثر آموزش مستقیم ساختار گفتمان و متن بر خواندن ودرک مطلب فراگیران زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک، یک بخش آموزش ساختار گفتمانی و متنی به موازات برنامه متعارف آموزشی برای گروه تجربی که متشکل از 39 نفر دانشجویان دندانپزشکی بود طراحی و اجرا شد. گروه تجربی تقریباً از حیث همه متغیرهای بالقوه میانجی نظیر تعداد، توانایی خواندن و درک مطلب انگلیسی برای اهداف آکادمیک، دانش ساختار گفتمان و متن و جنس با گروه گواه همسان بود. روش های آموزشی نیز در مورد هر دو گروه یکسان بودند. نتایج تجزیه و تحلیل آماری حاکی از آن بود که گروه تجربی در هر دو آزمون خواندن زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک از گروه گواه پیشی گرفت. بعلاوه نتایج آماری مبین همبستگی معناداری بین سطح زبان عمومی فراگیران و توانایی خواندن و درک مطلب انگلیسی برای اهداف آکادمیک بود. نتایج حاصل از این تحقیق می توانند در توسعه و اجرای دوره های آموزشی خواندن اهداف آکادمیک مورد استفاده قرار گیرند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    36-54
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    836
  • Downloads: 

    147
Abstract: 

Defining intertextual strategies as textual strategies linking the host-text (henceforth: H-text) to the semantic realms of other texts/discourses, and believing that any variations in the textual strategies are discoursally motivated, the present study would investigate variations in textualization of intertextual elements and their discoursal value in widening the meaning potential of the H-texts across different genres. The dimensions of textual variations, under investigation in this paper, were variations in rank dimension, semantic distance, depth of embeddedness of textual elements, degree of physical integration as well as the degree of necessity of the elements for the further unfolding of the H-discourse across various text types. Sample texts from three different genres of scientific, journalistic articles, and advertisements were selected to be analysed in terms of variations of their guest (henceforth G) elements considering these various dimensions of textualization and their discoursal values. The study would reveal that the same mode of intertextual strategy has different functions across different genres. It has also been revealed through this study that there are no generic conventions determining and governing the way of textualization of G-elements. Rather, it is the communicative intention and attitude of the discourse producer vis-a-vis the topic which determine the mode of manifestation of the G-elements.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 3
Author(s): 

بابایی عصمت

Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    37-56
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    464
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر بررسی روایی آزمون تک(C- test) به عنوان یک تعریف عملیاتی قابل قبول از اصل کاهش حشو می باشد. در این راستا، یک آزمون تک حاوی پنج متن کوتاه با پیروی دقیق از اصول ساخت این نوع آزمونها تهیه و به همراه آزمون تافل با حضور 32 دانشجوی مهندسی درس انگلیسی برای اهداف ویژه اجرا گردید. سپس در طی مصاحبه با دانشجویان، گزارشهای کلامی(verbal protocol) آنها در باره چگونگی تکمیل متن جمع آوری شد. تحلیل دقیق این گزارشهای کلامی نشانگر استفاده از چهار نوع راهکار در تکمیل متن می باشد: 1- پردازش خودکار متن(automatic processing) ؛ 2- همجواری واژگانی(lexical adjacency) ؛ 3- مشخصه های جمله ای(sentential cues) ؛ و 4- مشخصه های کلان متنی(top-down cues) . یافته های فوق حاکی از روایی و پایایی قابل قبول آزمون تک در انعکاس اصل کاهش حشو می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 464

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    55-67
Measures: 
  • Citations: 

    2
  • Views: 

    1452
  • Downloads: 

    275
Abstract: 

This study was undertaken to examine the effectiveness of feedback in the development of EFL learners writing ability. Peer-reviews in the form of comments and suggestions given by the students on one anothers drafts proved beneficial. Revision based on such feedback reinforced the idea that the students were writing for a real audience other than the teacher. The most valuable feedback came from the teacher in the form of comments, suggestions, and conferences, which were very significant because the students usually checked their second drafts before writing a third draft to avoid repeating the same errors. Reader feedback on the various drafts enhanced the writers performances through the writing process on to the eventual final product. Finally, feedback promoted self-esteem and built important communication bridges between learners and the teacher who worked with them

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1452

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 14
Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    57-78
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1655
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

پژوهشگرانی که معتقدند کودکان دو زبانه با یک نظام واحد سروکار دارند، به آمیزش زبانی به عنوان دلیلی بر اثبات ادعای خود استفاده می کنند چرا که به نظر آنها امتزاج دو زبان بیانگر عدم توانایی تفکیک دو زبان توسط کودک در سنین پایین است. اما این محققان به نقش گفتمان والدین با فرزندان خود به عنوان یک عامل مهم در رشد زبانی کودکان دو زبانه و میزان ترکیب دو نظام زبانی توجه کافی نداشته اند. لذا مقاله حاضر تلاشی است در جهت نشان دادن این واقعیت که راهبرد گفتمان والدین تاثیر مستقیمی در میزان آگاهی و توانائی کودکان دو زبانه در تشخیص و تفکیک دو زبان مورد نظر دارد. برای اثبات این مدعی به نتایج پژوهشی که توسط نگارنده درباره رشد زبانی یک کودک دو زبانه انجام شده است استفاده می شود. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نشان می دهد که تنها درصد کمی از عبارات ترکیبی شامل واژه های دو زبان هستند و بقیه آنها یا منحصرا فارسی و یا انگلیسی اند. می توان ادعا کرد که این امر ناشی از تاکید والدین بر تفکیک دو زبان توسط آنها و کودک دو زبانه می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1655

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

MIR HASANI A. | RESHADI Z.

Issue Info: 
  • Year: 

    2001
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    68-82
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    951
  • Downloads: 

    152
Abstract: 

Abundant researches have been conducted on various aspects and characteristics of cloze test. Genre; on the other hand, is one of the most recent issues in the field of language teaching and applied linguistics. The present article aims at providing a link between the two, i.e., a genre-based cloze test. After selecting the subjects and determining their proficiency levels, two tests were developed each containing three cloze passages each from a different genre (short story, biography, magazine article) taking into accounts factors such as readability and deletion rate. The first test included three cloze passages in open-ended form and the second test consisted of the same passages in their multiple-choice form. These tests were administered to a group of EFL seniors. The results revealed that the choice of genre has a significant effect on the performance of the subjects on open-ended cloze test and multiple-choice cloze test. Furthermore, the form of cloze test (openended Vs. multiple-choice) and the interaction of the two variables (genre and form) has also an impact upon the test takers performance.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 951

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 11
Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    79-112
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    355
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

ضمن تعریف ترفنده های بین متونی بعنوان ترفندهای متونی که متن میزبان را به حوزه معنائی سایر متون متصل می سازد و با اعتقاد به اینکه هر تغییری در ترفندهای متونی انگیزش گفتمانی دارد مقاله حاضر تغییرات ارائه متونی عناصر بین متونی و ارزش گفتمانی آنها را در توسعه دادن به امکانات معنائی متن میزبان در انواع مختلف متونی مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد. ابعاد تغییرات متونی مورد مطالعه در این مقاله عبارتند از ردیف، فاصله معنائی، عمق قرار گرفتن عناصر بین متونی در سلسله مراتب ساختار متونی، میزان ادغام فیزیکی و نیز میزان ضرورت عناصر برای عملکرد گفتمان میزبان در انواع مختلف متن. نمونه های متونی از گونه های مختلف علمی، مطبوعاتی و تبلیغاتی برگزیده شده که در آنها عناصر متونی مهمان در ابعاد یاد شده تغییرات متونی مورد بررسی قرار می گیرد و در پرتو این بررسی روشن می شود که یک نمود ترفند بین متونی در انواع مختلف متن دارای نقش های متفاوت می باشد و اینکه قرارداد های وابسته به نوع متن در نحوه ارائه متونی عناصر مهمان حاکم نمی باشد و بیشتر قصد ارتباطی و نگرشی گویشور است که در این راستا عمل می نماید.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    113-130
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    636
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

یکی از مشکلات دانشجویان زبان انگیلسی در گرایش های مختلف، بخصوص گرایش ادبیات، درک زوایای گوناگون زبان مجازی است. تا کنون عقیده بر این بوده است که تسلط بر معانی لغات و قواعد حاکم بر ساختارهای جملات همراه با آگاهی لازم از صنایع مورد استفاده در متون ادبی نثر و نظم، دانشجویان را در فهم این گونه متون بحد کفایت یاری خواهد داد. قدر مسلم این است که این دو عامل از جایگاهی خاص و اساسی در این امر برخوردار است. به نظر نویسنده گان این مقاله، عاملی سوم نیز در این رابطه حائز اهمیت است: تعمیق دانش زبان مجازی. لذا، در این بررسی سعی شده است میزان رابطه بین درک عمیق دانشجویان از گونه های مختلف زبان مجازی (استعاره- تشبیه- کنایه و غیره)، مهارت درک مطالب نوشتاری (نثر) و فهم صحیح دانشجویان از شعراندازه گیری شود. آنچه از یافته های این تحقیق مشهود گشت تاثیر بسزای مورد اول بر موارد دوم و سوم است. بر این اساس، در خصوص آموزش متون نثر و نظم به دانشجویان فوق الذکر میتوان "پرهیز از به ذهن سپردن این گونه متون و در مقابل تمسک به ادراک درونی مفاهیم مجازی" را پیشنهاد نمود که راهکارهای عملی آن در متون و در نتیجه گیری مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1380
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    131-155
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    490
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

اثرات زبان فارسی بر فراگیری زبان دوم همیشه موضوعی مناقشه آمیز میان متخصصین زبان آموزی بوده است. تا کنون پژوهش های متعددی در جهت رد و یا وجود این اثرات انجام گرفته است. اما در زمینه اثرات زبان مادری بر مهارت نوشتاری در زبان دوم تحقیقات زیادی صورت نگرفته است چرا که هر تحقیق از این دست در اولین وهله گروهی متخصص می طلبد تا بتواند اوراق آزمودنی ها را تصحیح نمایند. بالطبع بخشهای دیگر تحقیق به افراد متخصص دیگری نیازمند است. تحقیق حاضر با مقایسه دو نوع مختلف نوشتار زبان آموزان انگلیسی تلاش می کند تا وجود و یا عدم اثر زبان مادری را بر نوشتار زبان دوم اثبات نمایند. در نوع اول زبان آموزان ابتدا انشائی را به زبان مادری خود (فارسی) نوشته و سپس خود آن را به انگلیسی ترجمه می نمایند. در نوع دوم همان زبان آموزان پیرامون موضوعی دیگر انشائی مستقیما به زبان انگلیسی می نویسند. آزمودنی های این تحقیق متشکل از 30 نفر از دانشجویان سال دوم رشته زبان مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی می با شند. نتایج آماری این تحقیق بیانگر آن است که بین این دو نوع نوشتار (مستقیما به انگلیسی و ترجمه فارسی) تفاوت معنی داری وجود ندارد. در انتها می توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از زبان مادری اثر حائز اهمیتی بر کیفیت نوشتار انگلیسی آزمودنی های پژوهش نداشته است

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button