مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,306
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت مصرف غذاهای فوری (فست فود) در مردم شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 34

کلیدواژه

غذاهای فوری (فست فود)Q3

چکیده

 سابقه و اهداف: بدون تردید یکی از عوامل موثر در برقراری سلامت, وضعیت تغذیه است. امروزه با پیشرفت علم و فن آوری و صنعت, شیوه زندگی تغییر کرده است و استفاده از غذاهای فوری (فست فود) رواج پیدا کرده است که در نتیجه استفاده زیاد از این غذاهای پرکالری و چرب و عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی, احتمال ابتلا افراد به چاقی, دیابت و بیماریهای متعاقب آن را افزایش می دهد به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مصرف غذاهای فوری در مردم شهر یزد صورت پذیرفت.روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی و به روش مقطعی بود که به روش خوشه ای بر روی 600 نفر در سطح شهر یزد انجام شد و اطلاعات لازم در مورد وضعیت مصرف فست فود در افراد بالای 18 سال با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تعیین شد جمع آوری گردید. سپس اطلاعات بدست آمده, با استفاده از آمار توصیفی و کای اسکوار مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که 34% از افراد مورد مطالعه مرد و 66% زن بودند. 24.7% در گروه سنی 25-18 سال و 22.1% در گروه سنی 30-25 سال, قرار داشتند. 90.8% از مردم شهر یزد حداقل از یکی از غذاهای فوری مصرف می کردند و تنها 9.2% اصلا از غذاهای فوری استفاده نمی کردند.تقریبا 82% از مصرف کنندگان ترجیح می دادند همراه با مصرف غذاهای فوری, نوشابه و سس مصرف کنند. 97.5% از دانشجویان و 93.3% از افراد بیکار مورد مطالعه, غذاهای فوری مصرف می کردند که 16.7% از افراد بیکار, 18.8% از دانشجویان مورد مطالعه حداقل 2-1 بار در هفته از غذاهای فوری مصرف می کردند.نتیجه گیری: بیشترین گروه سنی مصرف کنندگان غذاهای فوری, مردان, افراد جوان, مجرد و دانشجو بودند, که این نشان دهنده این است که افراد جوان, سالم و پرنشاط هستند و تجربه و آگاهی لازم در مورد تغذیه سالم را نداشته و کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهند و این تصور را دارند که بیماریهای مزمن نظیر فشار خون و دیابت و ... در سنین بالا اتفاق می افتد و به این نکته توجه ندارند که زمینه این بیماریها در کودکی و جوانی ایجاد می شود. در نتیجه مصرف غذاهای فوری در آنها بالا است این در حالی است که هر چه سن بالا می رود تجربه, آگاهی و درک خطر در افراد بیشتر شده و به سلامتی خود اهمیت بیشتری می دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاضل پور، شکوه، باقیانی مقدم، محمدحسین، نجارزاده، آزاده، فلاح زاده، حسین، شمسی، فریماه، و خبیری، فرحناز. (1390). بررسی وضعیت مصرف غذاهای فوری (فست فود) در مردم شهر یزد. طلوع بهداشت، 10(2 (مسلسل 32))، 25-34. SID. https://sid.ir/paper/102889/fa

    Vancouver: کپی

    فاضل پور شکوه، باقیانی مقدم محمدحسین، نجارزاده آزاده، فلاح زاده حسین، شمسی فریماه، خبیری فرحناز. بررسی وضعیت مصرف غذاهای فوری (فست فود) در مردم شهر یزد. طلوع بهداشت[Internet]. 1390؛10(2 (مسلسل 32)):25-34. Available from: https://sid.ir/paper/102889/fa

    IEEE: کپی

    شکوه فاضل پور، محمدحسین باقیانی مقدم، آزاده نجارزاده، حسین فلاح زاده، فریماه شمسی، و فرحناز خبیری، “بررسی وضعیت مصرف غذاهای فوری (فست فود) در مردم شهر یزد،” طلوع بهداشت، vol. 10، no. 2 (مسلسل 32)، pp. 25–34، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102889/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button